سایت خبری پیام ما آنلاین | پس‌لرزه‌های ظریف در آمریکا

واکنش‌ها به سخنان وزیر امور خارجه ایران ادامه دارد

پس‌لرزه‌های ظریف در آمریکا

سخنگوی دولت: هدف رسانه‌های پترودلاری، آسیب زدن به اعتبار سیاست خارجی است





پس‌لرزه‌های ظریف در آمریکا

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۲۱

واکنش‌ها به اظهارات منتشر شده محمدجواد ظریف همچنان ادامه دارد؛ این‌بار اما پس‌لرزه‌های حرف‌های وزیر امور خارجه ایران، دامن وزیر امور خارجه اسبق آمریکا را گرفته است؛ جان کری. عده‌ای از جمهوری‌خواهان او را متهم کرده‌اند که اسرار آمریکا را برای ایران فاش کرده و خواهان برکناری او شده‌اند؛ جان کری تکذیب کرده است. در ایران هم علی ربیعی، سخنگوی دولت، از دستور حسن روحانی برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی خبر داده است.علی ربیعی، سخنگوی دولت، صبح دیروز در نشست خبری خود با اشاره به فایل صوتی منتشر شده از صحبت‌های محمدجواد ظریف، با «توطئه‌آمیز» خواندن این اقدام گفته، این مصاحبه ربوده شده و به صورت گزینشی توسط «تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم» پخش شده است. به نظر می‌رسد منظور ربیعی از تلویزیون پترودلاری، شبکه ایران اینترنشنال، شبکه خبری فارسی زبانی باشد که توسط عربستان سعودی، تامین بودجه می‌شود.
ربیعی گفته است: «ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست.» با این حال، او گفته که منتظر بازگشت ظریف به کشور برای ارائه «توضیحات لازم در مورد سو‌برداشت‌ها» است. سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به وزارت اطلاعات دستور داده تا عوامل این توطئه را شناسایی کنند.
علی ربیعی، در توضیح این مصاحبه، سخنانی مشابه سخنان روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه را تکرار کرد و گفت: «برش‌های گزینشی از یک گفت‌وگوی بسیار طولانی با جهت‌گیری‌های شیطنت‌آمیز منتشر شد، این گفت‌وگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام گرفته است.» به گفته او: «هدف اول‌ آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسئولان عالی دستگاه‌ها، پرسیدن موانع سیاست‌گذاری و مشکلات آن بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسئولان پیشین برای آیندگان باشد.»
ربیعی گفته، کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی، جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست. به گفته او، اختلاف‌ها طبیعی است و «در همه جای جهان این‌ها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی وجود دارد» و «این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.»با این حال، آقای ربیعی اضافه کرده که بنا بود فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفت‌وگوها در دفتر هیئت دولت و با درجه طبقه‌بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.
سخنگوی دولت هدف رسانه‌های پترودلاری را آسیب زدن به اعتبار سیاست خارجی، تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات دیپلماتیک سرنوشت ساز، زایل کردن اعتماد مردم و ایجاد تفرقه در نظام داخلی توصیف کرده است. ربیعی در واکنش به کسانی که انتشار این فایل را انتخاباتی می‌دانند، آن را خنده‌دار خوانده و گفته است، بیشترین لطمه در این خصوص شامل دولت شده است. ربیعی در انتهای سخنانش تاکید کرد که «کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند» و «در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر می‌شود دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملا موج می‌زند.»
اظهاراتی که دامن جان کری را گرفت
به دنبال انتشار سخنان محمدجواد ظریف در رسانه‌های آمریکایی، عده‌ای از جمهوری‌خواهان، جان کری را متهم کرده‌اند که اطلاعات محرمانه آمریکا را به ایران داده است. آنها خواستار برکناری جان کری شده‌اند. جان کری، وزیر امور خارجه آخرین دولت اوباما بود؛ او در حال حاضر مشاور رئیس‌جمهور در امور آب و هوایی است.
جواد ظریف در مصاحبه منتشر شده‌اش با انتقاد از بی‌خبری از بسیاری از اتفاقات کشور، گفته بود جان کری به من گفت که اسرائیل تاکنون 200 بار به مواضع نیروهای ایران در سوریه حمله کرده است. به گزارش یورونیوز، حالا جان کری، این سخنان ظریف را تکذیب کرده و گفته، با وزیر خارجه ایران هرگز درباره حملات هوایی اسرائیل در سوریه گفت‌وگو نکرده است. او در صفحه توییتر خود نوشت: «این ماجرا و این اتهامات بی‌شک‌‌ و شبهه دروغند. چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده، نه در زمانی که من وزیر خارجه بودم و نه بعد از آن.»
آقای کری همچنین مقاله‌ای از خبرگزاری رویترز را در توییت خود آورده است که طی آن یک مقام اسرائیلی در سال ۲۰۱۸ از تعداد ۲۰۰ حمله هوایی به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه خبر داده بود. نکته‌ای که تلویحا نشان می‌دهد اطلاعات اخیر چیز تازه یا پنهانی نبوده است که او بخواهد آن را به همتای ایرانی خود برساند.
اظهارات آقای کری در پی حملات پرشمار جمهوری‌خواهان به او صورت می‌گیرد. نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل آن را «چندش‌آور» و «خبرچینی برای ایران» نامیده است. تد کروز، سناتور تگزاس نیز رفتار او را «بی‌مبالاتی فاجعه‌بار و بی‌اعتبارکننده» خوانده و گفته است: «کری صدها میلیارد دلار به حساب‌های بانکی تروریستی ایران سرازیر کرد، با ظریف در دوران اوباما، محرم اسرار یکدیگر بودند و چند بار در حال دیدار با ظریف در دوران دولت ترامپ مشاهده شده است (عدم پایبندی به قانون لوگان) و هیچ‌گاه به طور علنی درباره چیزهایی که صحبت کرده‌اند، استدلال نکرده است.»
حملات جمهوری‌خواهان به جان کری در حالی اوج گرفته که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری خود گفت که نظری در مورد فایل منتشر شده نمی‌دهد. او گفت «ما درباره چیزهایی که ادعا می‌شود درز کرده‌اند نظری نمی‌دهیم. طبعا، نمی‌توانیم صحت و دقت آن را تایید کنیم و بنابراین قصد ندارم مستقیما درباره آن چیزی که در آن نوار ضبط شده است نظری بدهم.»
با این حال پرایس سخنان جان کری را تایید کرده و گفته اگر بازگردید و به کنفرانس خبری آن موقع نگاهی بیاندازید، خواهید دید که مطمئنا این یک موضوع سری نبوده است و دولت‌هایی که در مذاکرات مشارکت داشتند، علنا درباره آن صحبت می‌کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نهایت گفته، فارغ از هر سیاست داخلی و تحولات ژئوپلیتیکی، ما توانستیم در گذشته با موفقیت با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ مذاکره کنیم. الان هم دقیقا موضوع همین است. تمرکز ما امروز این است که از طریق مذاکرات غیر‌مستقیم در وین بدانیم که آیا می‌توانیم باز هم این کار را بکنیم یا نه.
او در مورد سخن ظریف مبنی بر اینکه روس‌ها به دنبال آن بودند که توافق برجام صورت نگیرد، گفته، در مورد قصد روس‌ها بهتر است از خودشان بپرسید: «فقط این نکته را اضافه می‌کنم که یک ایران هسته‌ای، به نفع مسکو نیست.»
از سوی دیگر، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم‌زمان با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی سخنانش، برای نخستین بار و به صورت غیرمستقیم به این ماجرای جنجالی واکنش نشان داد.
ظریف با انتشار کلیپ بسیار کوتاهی در حساب اینستاگرامی‌اش گفت: «من معتقدم که کار برای تاریخ نکنیم. چون برای تاریخ می‌گویم؛ خیلی نگران تاریخ نباشیم، نگران خدا و مردم باشیم.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *