پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزند توفان به دو اثر ثبت جهانی فارس رسید

جنوب ایران در توفان

گزند توفان به دو اثر ثبت جهانی فارس رسید

آسیب اصلی مربوط به شکستن حدود ۱۰ شیشه حفاظتی در محوطه تخت‌گاه است. گرچه خسارت‌های وارده از نظر مالی چندان هزینه‌بردار نیست، اما تامین این نوع شیشه‌های محافظتی دشوار و زمان‌بر است. بنابراین تا زمان خریداری و نصب آن‌ها، باید از موانع جایگزین استفاده کرد





۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۵۳

توفانی که شامگاه جمعه شیراز و برخی شهرهای فارس را درنوردید به اثر ثبت جهانی باغ ارم و تخت‌جمشید آسیب‌هایی وارد آورد. قدرت وزش باد که به ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید، برای دقایقی برق مجموعه تخت‌جمشید، یادمان تاریخی متعلق به دوره هخامنشیان را که در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده، قطع کرد، شیشه‌های محافظتی آن را شکست، تعدادی از درختان پردیس این اثر ثبت جهانی را خمیده کرد و سه درخت باغ ارم را از ریشه در آورد. این رویداد جوی افزون بر این، همراه با گرد‌و‌خاک فراوان بود که باعث شد گل و لای در آستانه نوروز بر قامت بناهای تاریخی فارس بنشیند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در این رابطه به ایرنا گفت: «مجموعه جهانی تخت‌جمشید دقایقی دچار قطعی برق شد و به‌سرعت وصل شد. البته در صورت تداوم نیز، با توجه به وجود ژنراتورها در این مجموعه نگرانی از این بابت وجود ندارد.»
حمید فدایی عنوان کرد: «آسیب اصلی مربوط به شکستن حدود ۱۰ شیشه حفاظتی در محوطه تخت‌گاه بوده است که با توجه به در پیش بودن نوروز باید به‌سرعت آماده‌سازی شود. گرچه خسارت‌های وارده از نظر مالی چندان هزینه‌بردار نیست، اما تامین این نوع شیشه‌های محافظتی دشوار و زمان‌بر است. بنابراین تا زمان خریداری و نصب آن‌ها، باید از موانع جایگزین استفاده کرد.»
او درباره وضعیت درختان کاج در پردیس تخت‌جمشید نیز گفت: «جز چند درخت نیمه‌خشک که خمیده شده‌اند، آسیب جدی به درختان وارد نشده و پوشش گیاهی متراکم این پهنه، مانع از بروز شکستگی یا از ریشه درآمدن آن‌ها شده است.»
رئیس مجموعه باغ گیاه‌شناسی ارم شیراز نیز با اشاره به تصویر درخت سروی که شکسته شده و حفاظ میله‌ای باغ ارم را شکسته بود، گفت: «درختی که در تصویر دیده می‌شود، از وسط شکسته و روی نرده‌های مجاور باغ افتاده اما چون ریشه آن در زمین است، هرس می‌شود و به رشد ادامه می‌دهد، جز این درخت، یکی دیگر از درختان باغ نیز دچار شکستگی شده که ترمیم می‌شود.»
حمیدرضا ستاری افزود: «در سطح باغ، توفان، سه درخت سرو با قدمتی بین ۲۵ تا ۴۵ سال را از ریشه در آورده است که غیرقابل احیا هستند و از این منظر خسارت شایان توجهی به باغ وارد شده است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *