پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واعظی: می‌خواهیم کشور را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل بدهیم

تلاش دولت برای احیای برجام در میان فشارهای داخلی و خارجی

واعظی: می‌خواهیم کشور را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل بدهیم

زمان دولت حسن روحانی رو به پایان است. بزرگ‌ترین دستاورد دولت او، یعنی برجام به دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا به شدت آسیب دید





واعظی: می‌خواهیم کشور را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل بدهیم

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۵۷

زمان دولت حسن روحانی رو به پایان است. بزرگ‌ترین دستاورد دولت او، یعنی برجام به دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا به شدت آسیب دید؛ شرایط بسیار پیچیده شد و حالا دولت حسن روحانی، در تلاش برای زنده کردن این توافق و دفاع از مهم‌ترین میراث خود است. فشارهای داخلی و خارجی از هر سو بر این راه سایه افکنده و تاکنون شرایط را برای بازگشت آرام و آسان به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای دشوار کرده است.محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفته است که دولت همه تلاش خود را می‌کند تا تحریم‌ها را رفع کند و دولت را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل دهد. واعظی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا درباره اقدامات دولت برای رفع تحریم‌ها و با نوید زندگی بهتر به مردم برای سال ۱۴۰۰ گفته است: «تلاش دولت این است که هر چه سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود و دولت را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل دهیم و این برای ما خیلی مهم است.» واعظی در ادامه گفته که رئیس‌جمهوری «همه وقت و تلاش خود» را برای انجام این کار می‌گذارد و وزیر خارجه و بقیه همکاران هم در حال تلاش هستند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اما گفته که در این مسیر باید کرامت ایران حفظ شود و اقدامات، «از موضع قدرت» باشد. او با انتقاد از اظهارنظر افرادی که هیچ مسئولیتی ندارند گفته که آن‌ها به طور مرتب مطالبی را بیان می‌کنند که «کار را برای ما مشکل می‌کند.» او از همه خواسته تا اجازه دهند، مسائل ملی مسیر خود را در شورای عالی امنیت ملی پیش برود.
واعظی همچنین گفته است: «برخی که قصد حضور در انتخابات را دارند به هر دلیلی برداشتن تحریم را به نفع خود نمی‌دانند و می‌خواهند همیشه بهانه‌هایی برای حمله به دولت داشته باشند. برخی دیگر که مسئولیت دارند یا ندارند هم به شکل دیگری مانع‌تراشی می‌کنند.»
در حالی که سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، ظاهر خبرها نشان از پیشرفتی در بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان ذیل برجام دیده نمی‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند که اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا هم به تعهداتش ذیل برجام بازخواهد گشت؛ در حالی که مقامات ایرانی می‌گویند، این آمریکا بوده که میز برجام را ترک کرده و خود نیز باید به آن بازگردد و بعد از برداشته شدن همه تحریم‌های مرتبط با برجام، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت. گرچه وزیر خارجه آمریکا گفته که فاصله زیادی تا رفع تحریم‌های ایران وجود دارد.
حالا ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که برای مذاکره با ایران، هیچ مشوقی را پیشنهاد نمی‌دهند. ند پرایس روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفته است: «ما هیچ‌گونه مشوق یک‌جانبه‌ای برای تحریک ایرانیان برای آمدن به میز [مذاکره] پیشنهاد نمی‌دهیم. اگر برداشت ایرانیان این است که در غیاب هرگونه اقدامی از سوی آن‌ها برای ازسرگیری پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، ما امتیاز یک جانبه پیشنهاد می‌کنیم دچار سوبرداشت شده‌اند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته «تنها اگر ایران به پای میز مذاکره بیاید، ما آماده و در موقعیتی خواهیم بود که بر سر پیشنهاداتی که به هر دو طرف کمک کند به مسیر پایبندی دوجانبه به توافق سوق یابند، گفت‌وگو کنیم.» این در حالی است که حسن روحانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفته بود که آمریکایی‌ها با مذاکره از برجام خارج نشدند که بازگشتشان مستلزم مذاکره باشد.
حس روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرده که «اگر دنبال دیپلماسی هستیم، راه روشن، رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات آمریکا است و گزینه دیگری وجود ندارد.» رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفته که دولت آمریکا مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است اما تاکنون «هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته است.» رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگوی خود با بوریس جانسون به موضوع بدهی‌های ایران از کشورهای خارجی اشاره کرده و گفته است که «تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و متحدانش در دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج، مشکلات کرونایی و درمانی مردم را دو چندان کرده است.»
او همچنین افزوده که «بی‌تردید تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران، در رفع مشکلات دیگر روابط نیز موثر است.»
با این حال به نظر نمی‌رسد که آمریکا اراده‌ای برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، پیش از تعیین تکلیف برجام داشته باشد. سخنان سه روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا موید این موضوع سات. بلینکن روز چهارشنبه در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کشورش تا زمانی که ایران به پایبندی به تعهداتش به توافق هسته‌ای بازنگردد، با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی موافقت نمی‌کند: «آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر این‌که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبندی کند.»
وزیر خارجه آمریکا این سخنان را در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که پرسیده بود «آیا گزارش رسانه‌ها را مبنی بر این که پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پس از رایزنی با آمریکا به زودی آزاد می‌شود، تایید می‌کند» بیان کرده است. بلینکن این گزارش‌ها را نادرست خوانده و آن‌ها را رد کرده است: «اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را می‌کند و تا زمانی که ایران به پایبندی به توافق بازنگردد، به آزادسازی این پول‌ها دست پیدا نخواهد کرد و چنین گزارش‌هایی کاملا نادرستند.»
از طرف دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با یورونیوز از لزوم دستیابی به یک توافق جدید سخن گفته است. او درباره چرایی لزوم دستیابی به یک توافق جدید با ایران گفته است: «این طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است. ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است. گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.» او همچنین در ادامه گفته که «دستیابی ایران به سلاح اتمی، یک شکست بزرگ خواهد بود» و «شرایط تاسف‌باری را رقم خواهد زد و منطقه پرتنش [خاورمیانه] را ناپایدارتر خواهد کرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *