پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکایت علیه مسئولان وزارت نیرو در دادگاه کارکنان دولت

در اعتراض به طرح انتقال آب کارون انجام شد

شکایت علیه مسئولان وزارت نیرو در دادگاه کارکنان دولت

کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌ زیست خوزستان علیه طرح سد و انتقال آب بهشت‌آباد بر علیه وزیر نیرو و معاون آبفای وزارت نیرو در دادگاه کارکنان دولت اعلام جرم کرد.





۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۴۵

کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌ زیست خوزستان علیه طرح سد و انتقال آب بهشت‌آباد بر علیه وزیر نیرو و معاون آبفای وزارت نیرو در دادگاه کارکنان دولت اعلام جرم کرد.
به گزارش ایلنا مسئله بهشت‌آباد سال‌هاست که به مناقشه‌ای میان صاحبان سرمایه و قدرت و توسعه‌طلبان صنعتی و کشاورزی با تسهیلگری سازمان حفاظت محیط ‌زیست و پشتیبانی وزارت نیرو از یک‌ طرف و فعالان محیط زیستی، مردم و سایر ذینفعان در استان‌های خوزستان و چهارمحال‌و‌بختیاری و کارشناسان کشور از طرفی دیگر، تبدیل شده است.
کارشناسان و دلسوزان بزرگ‌ترین رودخانه وطن معتقدند طرح‌های انتقال آبی که تاکنون بر سرشاخه‌های کارون اجرایی شده است نه ‌تنها اهداف مقاصد انتقال را تامین نکرده است بلکه رودخانه کارون را با زوال رو به رشدی مواجه کرده است و پیامدهای محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی آن به طرز غیر‌قابل جبرانی در استان خوزستان در حال رخ دادن است.
در این میان طناب‌کشی نمایندگان مجلس استان‌های مقصد بر سر تضعیف بیشتر کارون و لوایح و تلاش‌های وزارت نیرو در ماه‌های پایانی دولت به‌شدت مردم خوزستان و چهارمحال‌و‌بختیاری و دوستداران این بزرگ‌ترین رودخانه کشور را نگران کرده است.
پس از اعلام‌جرم کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌ زیست خوزستان علیه این طرح، این کمیته در اقدام حقوقی کم‌سابقه و با استناد به ظرفیت‌های ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری(که به سازمان‌های مردم‌نهاد حق اعلام‌جرم داده است) به‌طور مستقیم شکایت کیفری را بر علیه وزیر نیرو و معاون او تسلیم دادگاه کارکنان دولت کرده است.
حالا با این سطح از مطالبه گری فعالان مدنی و محیط زیستی همه چشم‌ها به دستگاه قضایی دوخته شده است.
در همین رابطه هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌ زیست خوزستان به خبرنگار ایلنا، گفت: این شکایت کیفری در ادامه اعلام جرمی است که در خصوص پروژه سد و طرح انتقال آب بهشت‌آباد بر سرشاخه‌های رودخانه کارون در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری انجام گرفته بود. هم اعلام‌جرم و هم شکایت کیفری اخیر به جهت پیامدهایی است که این طرح برای زیست‌مندان رودخانه کارون در مبدا دارد و هم به جهت این‌که فاقد ارزیابی محیط زیستی است، علیه مسببان این طرح ضد محیط زیستی از سوی کمیته حقوقی انجام شده است.
او افزود: این شکایت کیفری مستند به گزارش ۳۰ صفحه‌ای کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط ‌زیست خوزستان به‌صورت مستقیم علیه اردکانیان وزیر نیرو و تقی‌زاده خامسی معاون آبفای این وزارت‌خانه در دادگاه کارکنان دولت امروز مورخ ۱۰ اسفند انجام پذیرفته است.
او گفت: در اصل این استدلال که آب مازاد در خوزستان وجود دارد به‌کلی غلط و هیچ مبنای علمی و محیط زیستی ندارد و به‌طورکلی آب مازاد در طبیعت و حیات اکوسیستم‌های آبی چون رودخانه‌ها معنی ندارد و این اصطلاح به‌اشتباه رایج شده است. آبی که از خوزستان خارج می‌شود بخشی از زیست یک رودخانه است و حیات زیستمندان نوار حاشیه‌ای خلیج‌فارس را تامین می‌کند.
بنابراین مسئله مخالفت با انتقال آب بین حوضه‌ای بر سرشاخه‌های کارون یک موضوع تنها محیط زیستی می‌باشد و متولیان آب کشور که سعی می‌کنند این مسئله را با مباحث میان مردم گره بزنند به شکل غیرمستقیم دارند مسئولیت گریزی می‌کنند.
کیانی ادامه داد: وزارت‌خانه‌ای که نمی‌تواند برای مصرف آب و مدیریت بر مصرف برنامه و طرحی داشته باشد به انتقال روی می‌آورد و سال‌هاست به خاطر تفکر سازه‌ای و انحصارگرایی بر منابع آب شاهد افزایش بحران‌ها در این زمینه هستیم.
عضو سازمان نظام‌مهندسی و منابع طبیعی کشور، گفت: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که با اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری در بخش کشاورزی در هر استان می‌توان مشکل کمبود آب شرب آن استان را حل کرده و از انتقال آب بی‌نیاز شد. وقتی راندمان آبیاری در کشاورزی حتی در همین استان‌های کم آب به‌سختی به ۳۵ درصد می‌رسد چطور نمی‌توان با مدیریت صحیح از هدر روی این حجم از آب جلوگیری کرد؟ بنابراین کشور ما نیازمند یک برنامه جامع ملی برای حل مسئله آب است و راهکارهایی چون انتقال آب بین حوضه‌ای تداوم حیات رودخانه‌ها و زیستمندان آن را با خطر مواجه می‌سازد.
هژیر کیانی خاطرنشان کرد: رودخانه کارون نماد تمدن ساز و میراث طبیعی این کشور است و حیات بیش از پنج میلیون نفر در استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری به این رودخانه وابسته بوده و از طرفی بخش مهمی از امنیت غذایی کشور را در خوزستان تضمین کرده است و طرح‌های انتقال آب و سدسازی‌هایی که تاکنون انجام شده است خسارت‌های جبران‌ناپذیری در حوزه محیط ‌زیست انسانی و طبیعی به وجود آورده است. او در پایان گفت: بنابراین هرگونه بارگذاری بر روی رودخانه کارون حیات آینده مردم این دو استان را با تهدیدات جدی مواجه می‌سازد و توصیه برخی دولت‌مردان برای تعامل بر سر حل مسئله بهشت‌آباد هیچ پایه علمی و محیط زیستی ندارد و یک دولت یا چند استاندار نمی‌توانند برای این شاهرگ حیاتی زندگی در استان‌های خوزستان و چهارمحال‌و بختیاری تصمیم بگیرند. نکته حائز اهمیت این‌که استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که هرساله با قحطی ممتد آب در بسیاری از شهرهای خود مواجه است. آبی که در برخی از مناطق به دلیل منازعات آبی، هنوز آغشته به خون به دست می‌آید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *