سایت خبری پیام ما آنلاین | باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله تأمین کنیم

معاون وزیر نیرو در امور برق تاکید کرد

باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله تأمین کنیم

محدودیت‌های انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث شده تا تولید برق از مواد دیگر در دستور کار قرار بگیرد. یکی از روش‌های تولید انرژی استفاده از زباله است. اولین دستگاه زباله سوز در سال 1847 در انگلستان ایجاد شد. وسیله‌ای که هدفش تولید برق از دورریختنی‌ها بود.





باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله تأمین کنیم

۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰

محدودیت‌های انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث شده تا تولید برق از مواد دیگر در دستور کار قرار بگیرد. یکی از روش‌های تولید انرژی استفاده از زباله است. اولین دستگاه زباله سوز در سال 1847 در انگلستان ایجاد شد. وسیله‌ای که هدفش تولید برق از دورریختنی‌ها بود. به مرور تولید برق از زباله رونق گرفت و پای تکنولوژی آن به ایران هم باز شد. معاون وزیر نیرو دیروز در پنجمین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی گفته که بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله تامین کنیم.

همایون حائری با اشاره به ظرفیت نیروگاه‌های کشور گفته است: در حال حاضر ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است که ترکیبی از انواع نیروگاه‌ها بوده و در این میان جای دو نیروگاه زمین گرمایی و نیروگاه بر مبنای هیدروژن و پیل سوختی خالی است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که نیروگاه‌های هیدروژن و پیل سوختی ویژگی‌های خاصی در مقایسه با سایر واحد‌های تولیدی دارد، افزود: نیروگاه هیدروژنی ضمن این‌که فناوری پیشرفته و کاربردی خاصی نسبت به سایر نیروگا‌ها دارد، با دو مشکل هزینه بالا و تامین هیدروژن مواجه است.
او افزود: باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله و ترکیب بیوگاز زباله‌ها و سوخت‌هایی که ناشی از زباله هستند، تامین کنیم. امکان استفاده از فناوری گازی‌سازی و پیل سوختی با استفاده از زباله‌های جامد شهری می‌تواند به تولید انرژی از زباله‌ها و حذف‌آلاینده‌های حاصل از زباله‌های جامد شهری کمک کرده و هزینه این نیروگاه‌ها را نیز کاهش دهد.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا از حمایت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از توسعه هیدروژن و پیل‌سوختی به‌عنوان یکی از اشکال منابع پاک بر اساس خرید تضمینی با نرخ تشویقی خبر داد. محمد ساتکین در پیامی ویدئویی به پنجمین همایش هیدروژن و پیل‌سوختی ایران با اشاره به تلاش کشور‌های دنیا برای پیدا کردن راهکار مناسب برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از بهترین روش‌های موجود، نظام تعرفه‌گذاری تشویقی و خرید تضمینی برق است که ساتبا بر همین اساس به‌دنبال وظایف محوله و اساسنامه موجود از همه اشکال انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک از جمله هیدروژن و پیل سوختی بدون هیچ تبعیضی حمایت می‌کند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد‌: هیدروژن به‌عنوان یک حامل انرژی پاک و پیل سوختی به‌عنوان یکی از استفاده‌کننده‌های این حامل انرژی قطعا مورد حمایت سازمان ساتبا بوده و بر اساس سیاست خرید برق تضمینی حاصل از منابع تجدیدپذیر این سازمان آمادگی خرید برق حاصل از این فناوری را بر اساس تعرفه‌های تشویقی دارد.
ساتکین در ادامه با بیان این‌که هیدروژن به عنوان فراوان‌ترین عنصر جهان، یک حامل انرژی مطلوب به شمار می‌رود، گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور با کاهش هزینه‌های تولید برق از فناوری پیل‌سوختی و رفع مشکلات کشور در این زمینه بتوانیم توجه بیشتری را به این فناوری معطوف کنیم.

تولید یک درصدی برق از زباله

زباله در ایران اما آنچنان که باید مفید نیست. چندی پیش سایت خبری بازار نوشته بود که روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود اما سازمان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) می‎گوید که تولید برق از زیست توده تنها یک درصد برق تجدیدپذیرها را به خود اختصاص داده است. در حالی سهم میزان تولید برق تجدیدپذیرها به ۸۴۰ مگاوات رسیده که تنها ۱۰.۵ مگاوات آن از محل زیست توده (پسماند زباله و فاضلاب) است. البته اگر قرار باشد سهم نیروگاه‌های زیست توده را از کل برق تولید شده در کشور حساب کنیم با ارقام بسیار ناامید کننده‌تری مواجه می‌شویم. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که سهم زیست توده از ظرفیت ۸۴ هزار مگاواتی تولید برق حدود ۰.۰۱۲ درصد است.
این در حالی است که زیست‌توده به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان بوده که در سال ۱۹۹۸ به میزان ۱۴ درصد برق جهان و ۱۸ درصد کل انرژی اولیه کشورهای دنیا را تأمین می‌کرد و هم‌اکنون نیز مهم‌ترین منبع انرژی در کشورهای در حال توسعه است و ۳۵ درصد کشورهای در حال توسعه از این منبع استفاده می‌کنند. سخنگوی ساتبا دراین‌باره گفته بود که توسعه نیروگاه‌های زیست توده وظیفه شهردار‌ی‌هاست اما وزارت نیرو برای حمایت از توسعه این نیروگاه‌ها برق تولید شده توسط آن‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند. جعفر محمد‌نژاد سیگاوردی در این باره گفته بود: مدیریت پسماند یک کار تخصصی در همه جای دنیاست اما متاسفانه برخورد وزارت کشور با این مساله در ایران به هیچ وجه تخصصی نیست. تولید برق از زباله در تمام دنیا روش پرهزینه‌ای است. ارزش‌گذاری در این زمینه به گونه‌ای است که فقط ۲۵ درصد از هدف زباله‌سوزی تولید برق و مابقی دفع زباله است. به هر حال زباله که تولید می‌شود، باید دفع شود؛ وگرنه تبدیل به معضل می‌شود و با این نگرش شهرداری‌ها دست به تولید برق از این روش می‌زنند. با این حال ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

مشهد پیشتاز تولید زباله

چندی پیش اما معاون شهردار مشهد از پیشتازی این شهر در تولید برق از زباله خبر داده بود. او از تولید۶۰۰ کیلو وات ساعت برق در نیروگاه بیوگازسوز مشهد به عنوان اولین مرکز تولید برق از گاز تولید شده در مراکز دفن زباله، در سطح خاورمیانه گفته بود.
مهدی یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در حال حاضر یکی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی دنیاست و در این میان انتشار گازهای گلخانه‌ای و به ویژه گاز متان که از مراکز دفن پسماندهای شهری متصاعد می‌شود، در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. یکی از راه‌های کاهش اثرات این گازها، جمع‌آوری آن در مراکز دفن پسماند و سوزاندنشان در یک سیستم بازیافت انرژی است که در همین راستا در سال ۸۸ اولین نیروگاه بیوگازسوز خاورمیانه در محل دفن زباله‌های شهر مشهد به بهره‌برداری رسید. یعقوبی ادامه داد: این نیروگاه یکی از مدرن‌ترین نیروگاه‌های بیوگاز سوز دنیاست که توانسته بخش قابل توجهی از اثرات مخرب محیط زیستی گاز متان تولید شده در محل دفن زباله‌ها را کاهش دهد. معاون شهردار مشهد ادامه داد: در این روش پس از بررسی و برآورد میزان بیوگاز قابل استحصال از محل دفن، نسبت به احداث چاه‌های بیوگاز، خطوط جمع‌آوری، انتقال و متعاقبا نسبت به ایستگاه گاز و مولدها اقدام می‌شود و گاز استحضار شده، پس از جمع‌آوری، به محل نیروگاه بیوگازسوز مشهد واقع در مجتمع صنعتی شماره یک بازیافت منتقل می‌شود. احداث این نیروگاه یکی از نقاط مثبت زیست محیطی شهر مشهد است و به طور میانگین روزانه ۱۲ هزار کیلووات ساعت برق در این نیروگاه تولید می‌شود که برق تولیدی در اختیار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) قرار می‌گیرد. یعقوبی در پایان تاکید کرده بود که با استفاده از گاز تولید شده در محل دفن پسماندهای شهری در سال ۹۸ بیش از چهار میلیون کیلووات ساعت برق تولید شد و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه نیز بالغ بر ۲ میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه بیوگازسوز مشهد تولید شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *