نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در بسته‌های محرک اقتصادی پساکرونا سهم حمل‌و‌نقل خاکستری 2 برابر حمل‌ونقل سبز استغفلت کشورها از توسعه حمل‌و‌نقل سبزموسسه منابع جهانی: حمل‌و‌نقل سبز برای احیایی قوی پس از همه‌گیری کووید-19 ضروری است. هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در گسترش حمل‌و‌نقل عمومی 23 تا 29 شغل ایجاد می‌کند.

1399/11/26

می‌خواهیم جهان پس کرونا را چگونه بسازیم؟ حالا که با ساخت واکسن جرقه‌های امید ایجاد شده است، تصمیم داریم در زندگی جدید پس از قرنطینه و همه‌گیری چگونه زندگی کنیم؟ این سوال فقط یک مسئله شخصی نیست بلکه به همه ابعاد زندگی جوامع ربط دارد. تصمیم‌گیران بزرگ دنیا، سران کشورها و اقتصادهای بزرگ هم باید در مورد اینکه جهان پس از کرونا چگونه باشد، تصمیم‌گیری کنند. آیا اقتصاد سبز در این تصمیم‌گیری‌ها جایی خواهد داشت یا همچنان با نادیده انگاری برخی تصمیم‌سازان قرار است که به استقبال بحران دیگری برویم؟ حمل‌و‌نقل سبز یکی از راه حل‌های پیش روی کشورها برای دوران کرونا و پس از آن است. کارنامه کشورها در این زمینه چگونه است؟

با آغاز واکسیناسیون کووید-19 در جهان، امیدواری برای ورود به دوره احیا پس از همه‌گیری به وجود آمده است، با پیش‌روی واکسیناسیون حتی تا بالای 50 درصد از جمعیت در برخی کشورها، به نظر می‌آید که کم‌کم شرایط حذف محدودیت‌ها در این کشورها آغاز و زندگی و فعالیت مانند قبل به جریان بیفتد، همین مسئله سبب شده است که اغلب کشورهای بزرگ بسته‌های محرک اقتصادی را برای احیا فعالیت‌های اقتصادی تهیه کنند. در این شروع دوباره سوال بزرگی پیش روی برنامه ریزان وجود دارد؟ چگونه می‌خواهیم آغاز کنیم.

دنیای جدید بعد از کرونا قرار است چگونه باشد؟

همه‌گیری ویروس کرونا تلنگر که نه، بلکه سیلی محکمی بود تا یادآوری کند بحران‌های جهانی تا چه حد می‌تواند آسیب‌زا و وحشت‌آور باشد بنابراین به دنیا این پیام هشدار رسید که احتمال هرگونه بحران جهانی جدید را باید بسیار جدی گرفت. یکی از بحران‌های بالقوه‌ای که در پیش روی جهان قرار دارد مسئله گرمایش زمین و بحران‌های محیط زیستی دیگر است بنابراین به نظر می‌آید که در دوره احیا کشورهای توسعه یافته قصد دارند شروع مجدد خود را متفاوت و با در نظر گرفتن این مسائل آغاز کنند.
بر این اساس موسسات پژوهشی بزرگ در حال کار کردن بر روی پروژه‌های هم راستا با محیط زیست یا به اصطلاح سبز هستند.
یکی از این موسسات، موسسه منابع جهانی است. این موسسه در پژوهش جدید خود بر روی حمل‌و‌نقل سبز تمرکز کرده و اعلام کرده است که حمل‌و‌نقل سبز برای احیایی قوی پس از همه‌گیری کووید-19 ضروری است. احیای سبز می‌تواند 52 میلیون شغل جدید در جهان ایجاد کند که 20 درصد آن در بخش حمل‌و‌نقل است.
مطالعات معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر روی این پژوهش نشان میدهد که همچنان در بیشتر کشورها بسته‌های محرک مالی اقتصادها برای مهار همه‌گیری کووید-19 بیشتر از بخش سبز، معطوف به بخش خاکستری یعنی بخش غیر هم راستا با محیط زیست است.
با بررسی این بسته‌های محرک اقتصادی مشخص شده است که به ترتیب در امریکا (بسته دولت بایدن)، اتحادیه اروپا، انگلستان و آلمان شاخص مشارکت مخارج سبز (مخارج مالی اقتصادها در راستای حفظ و بهبود محیط زیست) برای مهار بحران اقتصادی همه‌گیری کووید-19 بیشتر از شاخص مشارکت خاکستری (مخارج مالی اقتصادها که در راستای حفظ و بهبود محیط زیست نیست) است.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دو شاخص در کشور کره‌جنوبی برابر است و در کشورهای آفریقا، مکزیک و آمریکا ( در دوره ترامپ) مشارکت مخارج سبز در بسته محرک مالی اصلا وجود ندارد.

سهم حمل‌و‌نقل سبز چقدر است؟

در بسته‌های محرک اقتصادی در جهان سهم مخارج مالی محرک بخش حمل‌و‌نقل سبز در مجموع 89 میلیارد دلار است در حالی که این مبلغ برای بخش خاکستری 170 میلیارد دلار است.
این یعنی 66 درصد از کل مخارج مالی در بسته محرک های اقتصادی، در بخش حمل‌و‌نقل از نوع خاکستری است و تطابقی با اقتصاد سبز ندارد.
موسسه منابع جهانی معتقد است که برای توسعه حمل‌و‌نقل سبز در زمان احیای پس از همه گیری کووید-19 سیاستگذاران کشورها باید 3 رویکرد را در نظر داشته باشند : الکتریکی کردن حمل‌و‌نقل، هدایت سفرها به استفاده بیشتر از مدل‌های با کارایی بالای انرژی و سرمایه‌گذاری در حمل‌و‌نقل انبوه با کیفیت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در گسترش حمل‌و‌نقل عمومی و ایجاد زیرساخت فعال حمل‌و‌نقل 23 تا 29 شغل ایجاد می‌کند. همین میزان سرمایه‌گذاری در ساخت وسایل نقلیه برقی 16 تا 22 شغل و سرمایه گذاری در نصب ایستگاه‌های شارژ 15 تا 21 شغل ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در جاده‌سازی هم باعث ایجاد 8 شغل می‌شود.

فرصت کلیدی برای انجام 5 اقدام

موسسه منابع جهانی عنوان می‌کند که دوره احیا پس از همه‌گیری کووید-19 که کشورها در حال برنامه‌ریزی برای بسته‌های محرک اقتصادی هستند فرصتی کلیدی برای کشورها است تا 5 اقدام مهم را در راستای توسعه حمل‌و‌نقل سبز انجام دهند.
اولین اقدام در این راستا، تقویت حمل‌و‌نقل عمومی به طور کلی است، دومین اقدام تقویت تعهدات برای ایجاد حمل‌و‌نقلی فعال است، گسترش زیرساخت‌های فعال و سپس دائمی کردن آن‌ها مانند ایجاد مسیر دوچرخه سواری جدید می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیر‌گذار باشد.
اقدام دیگر الکتریکی کردن حمل‌و‌نقل است. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های عملیاتی و تعمیر و نگه‌داری اتوبوس‌های برقی به ترتیب 70 درصد و 37 درصد کمتر از اتوبوس‌های دیزلی است. چهارمین اقدام، هدایت مردم به سمت استفاده از حمل‌و‌نقل ریلی و همین‌طور حمل‌و‌نقل کالاها با حمل‌و‌نقل ریلی است. مصرف انرژی راه‌آهن سریع‌السیر در هر کیلومتر- مسافر، 65 تا 80 درصد کمتر از مصرف انرژی در حمل‌و‌نقل هوایی در مسافت کوتاه است.
و در نهایت تحقیق و توسعه پاک برای بخش‌های سخت، پنجمین اقدام مطرح شده است. بخش‌های سخت آن گروه فعالیت‌هایی هستند که با تقاضای روزافزون همراه بوده و جایگزینی سوخت‌های فسیلی در آنها به سهولت امکان‌پذیر نیست. از جمله این گروه‌ها می‌توان به باربری‌های سنگین، هواپیماها و شناورهای بزرگ اشاره کرد.

مطالب مرتبط
فرزانه قبادیفرزانه قبادی اظهار نظرها درباره گذرنامه واکسیناسیون کرونا
گردشگری دنیا یک سال است که چشم به راه گشایشی است تا از رخوت و رکود نجات پیدا کند. نتایج موفقیت‌آمیز بعضی واکسن‌ها در کشورهای مختلف، این امیدواری را ایجاد کرد که بالاخره روزهای سکوت گردشگری به پایان رسیده و دوباره این صنعت در دنیا رونق و پویایی را تجربه می‌کند. ایده‌های بسیاری برای رهایی […]
به رغم ابلاغ مصوبه امهال تسهیلات کرونا از سوی بانک مرکزی، بانک‌ها همچنان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند
سه روز پیش معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در صفحه اینستاگرام خود از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص امهال بازپرداخت وام بخش گردشگری، از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل خبر داد. اما همچنان فعالان بخش گردشگری از اظهار بی‌اطلاعی بانک‌ها در خصوص این ابلاغیه خبر می‌دهند. گویا قرار نیست موضوع امهال از […]
تلاش برای احیای گردشگری با کشاورزی
فروغ فکریفروغ فکری برای گردشگری کشاورزی در مزرعه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد مجوز صادر شد
مرداد ماه سال گذشته بود که دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آن‌ از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد. همان زمان ولی تیموری؛ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در راستای گردشگری کشاورزی دانست و اعلام کرد که مرکز […]
فروغ فکریفروغ فکری مستهلک بودن سیستم آب و فاضلاب شهری، باعث تخریب بخشی از «سازه‌های آبی تاریخی شوشتر» و خانه‌های تاریخی شده است
بیش از 20 خانه تاریخی در بافت قدیم شهر شوشتر در حال ویرانی‌اند. خانه‌ها نه با کلنگ و تیشه، بلکه با آب و فاضلاب روان که محصول لوله‌های مستهلک و شکسته‌اند رو به نابودی گذاشته‌اند. این خانه‌ها بیش از 20 سال است که با چنین مشکلی روبه‌روهستند و با وجود شکایت‌های فراوان میراث فرهنگی از […]
دیگر مطالب شماره 1949
یادداشتیوسا و والاترین هدف زندگی بیل گیتس«ماریو بارگاس یوسا» کتابی دارد به نام «چرا ادبیات» که خوب است همین جا توصیه کنم که بخرید و بخوانید. یک جایی در این کتاب، «یوسا» به نقد سخنان «بیل گیتس» در کنفرانس مطبوعاتی‌اش می‌پردازد.
رئیس‌جمهوری هشدار دادزنگ خطر آغاز موج چهارم کروناوزیر بهداشت: باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون یافته‌ای که دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنید
یادداشتمسئولیت‌های فراموش شده شرکت‌هااز زمانی که بشر دریافت – یا ادعا کرد که دریافته - توسعه بدون احترام به طبیعت و حقوق انسان‌ها پشیزی نمی‌ارزد؛ مفاهیم جدیدی خلق شدند تا صاحبان سرمایه را تشویق کنند که برای «پایداری» کسب و کار خودشان، مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی برای خودشان متصور باشند.
انفجار در مرز اسلام قلعه افغانستانانفجار در مرز «اسلام‌قلعه» افغانستان، آتش عظیمی را به پا کرد و موجب تخلیه گمرک دوغارون شد. به گزارش ایسنا، یک منبع محلی در هرات اعلام کرده که چندین تانکر حامل سوخت مواد نفت و گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان منفجر شده است.
در دهستان ابوالفارس رامهرمز آب‌های آلوده به پساب نفتی جان دام‌ها را می‌گیرد و شرکت نفت پاسخگو نیستدام‌کُشی در گودال‌های «آبشدون»دهیار آبشدون: در سال‌های قبل پساب نفت و فاضلاب آن‌قدر نبود که حیوانی در آن غرق شود یا با خوردنش بمیرد اما اکنون وضعیت وخیم است. یک دامدار: با گذشت چهار سال از شکایت‌مان هنوز خسارت تلف شدن گوسفندان‌ را نگرفته‌ایم.
شهردار تهران در پاسخ به «پیام ما»:زباله ورودی به «آرادکوه» هزار و 700 تن کاهش یافتپیروز حناچی: در زمینه آموزش‌های اجتماعی کاهش پسماند، ضعف داریم / زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است
درخواست ۳۰ انجمن صنفی از رئیس قوه قضاییه برای اصلاح قانونخروج آثار از فهرست میراث ملی را متوقف کنیددرخواست میراثی‌ها تجدیدنظر در رویه حقوقی دیوان عدالت اداری در صدور احکام درخصوص میراث‌فرهنگی وفق قانون ثبت آثار ملی و تبصره آن، مصوب سال ۱۳۵۲ اعلام شده است

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *