پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رشت، شهر ملی رشتی‌دوزی شد

رشت، شهر ملی رشتی‌دوزی شد





۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱

رشت، شهر ملی رشتی‌دوزی شد

پس از ثبت جهانی چادر شب‌بافی قاسم‌آباد رودسر و «فشتکه خمام» به عنوان روستای ملی حصیربافی، رشت، به عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی شد.

رشتی‌دوزی که قدمت آن را یادها ثبت نکرده «قلابدوزی» نام داشت و به گفته استاد بی‌پناه از استادان مسلم این رشته این نام (رشتی‌دوزی) از زمانی روان شد که فردی به نام «حسین رشتی» طرحی زد و نام خود بر آن حک کرد و آن اثر به دست مولفی رسید و در کتابی به چاپ رسید و از آن پس به رشتی‌دوزی شهرت یافت؛ نمونه بسیار ارزشمند رشتی‌دوزی، چادر مربوط به محمدشاه قاجار است که اکنون در موزه هنر کلیولند آمریکا نگهداری می‌شود. رشتی‌دوزی (قلاب‌دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث‌فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی‌استانداری گیلان، دیروز (پانزدهم دی ماه) با حضور استاندار گیلان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، مراسم اعطای گواهی‌نامه ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی ایران به چهار روستا و شهر رشت توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کاخ‌موزه نیاوران برگزار شد.

در این مراسم شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند. ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز در این مراسم با بیان این‌که آثار هنری فاخر استان، زمینه جذب گردشگر را فراهم کرده است، گفت: «امروز در حال شکل‌دهی زنجیره ای از خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ارائه به گردشگرانی که گیلان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، هستیم.» او ادامه داد: «پیش‌تر نیز ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) موجب خرسندی مردم گیلان شد. ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر در حوزه چادرشب‌بافی نیز زمینه توسعه اشتغال در حوزه صنایع دستی و نیز مهاجرت معکوس به آنجا را فراهم کرد.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر