سایت خبری پیام ما آنلاین | دگرديسى جمعه بازار پروانه

بازارچه پارکینگ پروانه در مکان جدید جان مى گيرد؟

دگردیسى جمعه بازار پروانه

غرفه‌دارن جمعه بازار پارکینگ پروانه اطلاعی از جزئیات بازگشایی جدید ندارند





۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰

بعد از  یک‌سال تعطیلی جمعه بازار پارکینگ پاساژ پروانه، شرکت نوسازی اراضی عباس آباد اعلام کرده است که جمعه بازار در جمعه پیش رو به باغ هنر مجموعه عباس‌آباد منتقل می‌شود. این مساله در شرایطی است که غرفه‌داران از جزئیات شرایط حضور در باغ هنر اطلاع ندارند، برخی غرفه‌داران هم معتقدند جمعه‌بازار بدون پارکینگ پاساژ پروانه هرگز دیگر وجود نخواهد داشت و تنها راه بازسازی همان مکان قدیمی است. 

«هیچ وقتِ دیگر، هیچ جا مانند جمعه‌بازار پارکینگ پاساژ پروانه نمی‌شود و من هم ترجیح می‌دهم به بازارچه دیگری نروم و اصلا هم پیگیر بازگشایی بازارچه در باغ هنر مجموعه عباس‌آباد نبودم» این صحبت‌های بهزاد حاجی‌زاده یکی از جوانانی است که حدود 9 سال در جمعه‌بازار پارکینگ پاساژ پروانه غرفه زیورآلات چوبی داشته و خودش هم تولید‌کننده آن‌ها بوده‌است.

بیش از 10 سال پیش بود که جمعه‌بازار پاساژ پروانه با تبلیغات در خیابان جمهوری دهان به دهان معروف شد. بازارچه خودجوشی که در ابتدا بیشتر اجناس صنایع‌دستی قدیمی در آن عرضه می‌شد و بعد کم کم تولیدکنندگان جوان صنایع‌دستی و آثار هنری که اغلب در کارگاه‌های خانگی کار می‌کردند بخش قابل توجهی از بازارچه را به دست گرفتند.

روال کار این‌گونه بود که صبح زود غرفه‌داران به پارکینگ تخلیه شده پاساژ پروانه می‌آمدند، برخی قدیمی‌ترها جای ثابت داشتند، جدیدها هم اگر زودتر می‌آمدند جای خوب پیدا می‌کردند، بعد که بازارچه راه می‌افتاد و اغلب غرفه‌داران «دشت» اول و دوم را می‌کردند، مامور گرفتن پول می‌آمد و در ازای  گرفتن پول غرفه به فروشندگان رسید می‌داد.

بازارچه که رونق گرفت فضای غرفه‌داران از 2 نیم طبقه اول به 3 نیم طبقه و بعد کم کم بیشتر تا نیم طبقه‌های چهارم کشیده شد. حالا این‌قدر جمعه‌ها چهارراه استانبول شلوغ می‌شد که مغازه‌داران بر خیابان جمهوری، مغازه‌داران خود پاساژ پروانه و حتی مغازه‌دارن کوچه مهران (کوچه برلن) هم جمعه صبح‌ها باز می‌کردند. 

دود از دودکش رستوران‌های آن منطقه هم بلند بود. کم کم غرفه‌های دوغ و غذا و قهوه هم به جمعه‌بازار اضافه شد، موزیسین‌های دوره‌گرد هم در سراشیبی ورودی پارکینگ جا خوش ‌کردند تا این‌که جمعه‌بازار به مجموعه کامل تفریحی و گردشگری را برای شهروندان و گردشگران تبدیل شد.

 جمعه‌بازار پاساژ پروانه یک ویژگی بسیار خاص داشت که شاید اصلی‌ترین دلیل رونق آن بود. جمعه‌بازار بی‌تکلف بود، از بروکراسی، کاغذبازی و چهارچوب‌های دست و پاگیر دور بود و همین مساله سبب هماهنگ شدن آن با روحیه هنرمندان خلاق و جوان شده بود که در بازار پیچیده و رانتی ایران هیچ جایی نداشتند.

 «ما 9 سال عمرمان را برای  بازارچه گذاشتیم و آخر هیچ، نمی‌خواهم این کار را دوباره تکرار کنم. من به مجموعه عباس‌آباد یا هر سیستم جدید دیگر اطمینان ندارم هرچند که این اواخر با به مزایده گذاشتن پیمانکاری این مجموعه مشکلات مختلفی برای ما پیش آمده بود، فشار بالا رفتن قیمت مزایده به روی دوش غرفه‌داران بود. ما ابتدای کار با اجاره 2 هزار تومان شروع کردیم که توانستیم دوام بیاوریم، آزمون‌و‌خطا کنیم و در نهایت به گردش مالی خوبی برسیم اما اکنون دیگر تازه کارها نمی‌توانند با این هزینه‌ها دوام بیاورند.»

در آخرین ما‌ه‌های فعالیت جمعه‌بازار مبالغ اجاره غرفه‌ها به نسبت جا و اندازه آن‌ها از حدود 150 هزار تومان تا 60 هزار تومان متفاوت بود تا این‌که در اواخر سال 98 با فراگیری بیماری کووید 19 در کشور جمعه‌بازار تعطیل شد. البته پیش از شیوع این بیماری به دلیل استاندارد نبودن شرایط ایمنی پارکینگ زمزمه‌های تعطیلی آن به گوش می‌رسد.   بعد از بیکار شدن حداقل 1500 غرفه‌دار این مجموعه، پیشنهاداتی برای تغییر مکان بازارچه  از طرف شهرداری تهران مطرح شد. 

مثلا قرار شد که جمعه‌بازار به پارک شهر منتقل شود تا دست آخر بررسی‌های شهرداری تهران قرعه را به نام مجموعه گردشگری عباس‌آباد انداخت. حاجی‌زاده، غرفه‌دار جمعه‌بازار پروانه به «پیام‌ما» گفت:« پیش از اراضی عباس‌آباد هم بحث بازارچه‌های دیگر مطرح شد برخی بچه‌ها هم رفتند اما دوام نیاوردند و آنجا مانند پارکینگ پروانه نشد. فضای پارکینگ پروانه موقعیت مکانی فضا و… همه به گونه ای بود که باعث به وجود آمدن آن رونق شد. در نهایت وجود بازارچه وابسته به بازسازی و بازگشایی همان پارکینگ خواهد بود.»

او در پاسخ به این‌که با وجود بیماری کرونا چطور امکان دارد بازارچه دوباره در پارکینگ برگزار شود، اظهار کرد:«چه فرقی می‌کند که در عباس‌آباد باشد یا پاساژ پروانه حتی اگر بازارچه در باغ هنر و در فضای باز هم باشد حضور آن جمعیت، ارتباط خریداران و فروشندگان و… باز هم خطرناک است.در عباس‌آباد هم برخی بچه‌ها به این بازارچه به چشم غرفه موقت نگاه می‌کنند تا ضرر این مدت را بتوانند دوباره جبران کنند وگرنه بعید است جمعه‌بازار پارکینگ پاساژ پروانه با آن فضا خاص و آن طرفدارها بتواند جای دیگری شکل بگیرد.»

حاجی‌زاده در مورد ضررهایی که به خاطر تعطیلی بازارچه متحمل شده است به بیکاری تعداد زیادی از همکارانش اشاره کرد« کسب‌و‌کار من برای حدود 200 نفر اشتغال‌زایی کرده بود که الان این مقدار از نصف هم کمتر شده است.»

او در مورد این‌که می‌خواهد در آینده چه کار کند؟ توضیح داد:«بعد از مشکلات پیش آمده احساس کردیم که دیگر باید روی پای خودمان بایستیم با برخی از غرفه‌داران دیگر پارکینگ پروانه مغازه‌های کوچکی در یک پاساژ متروک و مرده در نزدیکی بازار تهران اجاره کردیم و آنجا اکنون در حال رونق گرفتن است هر چند که اگر باعث رونق آنجا شویم هم سبب می‌شود قیمت اجاره در آنجا بالا برود و مجدد افرادی که اجناس خارجی می‌فروشند این مغازه‌ها را اجاره کنند و باز هم ما که تولید‌کننده داخلی هستیم و صنایع دستی تولید می‌کنیم با مشکلات مواجه می‌شویم.»

ترس سواستفاده از نام جمعه‌بازار ‌

روی دیگر سکه جمعه‌بازار کسانی هستند که می‌خواهند به کار خود به عنوان غرفه داران جمعه‌بازار در مکان دیگر ادامه بدهند. 

یکی از  این غرفه‌داران به «پیام‌ما» گفت: « قرار است جمعه با تعدادی از بچه‌ها به عباس‌آباد برویم تا ببینیم شرایط چگونه است اگر تعداد غرفه‌ها حداقل به اندازه دو سوم  پاساژ باشد می‌رویم چون می‌خواهیم همه بچه‌ها بیایند در غیر این صورت نخواهیم رفت. ما حدود 1500 غرفه در جمعه‌بازار بودیم، اگر قرار باشد تنها 200 تا 300 غرفه برای ما در نظر گرفته باشند اصلا مناسب نخواهد بود.»

 او البته از سواستفاده از نام جمعه‌بازار پروانه هم بسیار می‌ترسد «نمی‌خواهیم در ابتدای کار، ما را جمع کنند و از اسم جمعه‌بازار پارکینگ پروانه استفاده کنند و بعد که  مردم را جمع کردند و بازارچه رونق گرفت، غرفه‌ها به افراد دیگری واگذار شود. پیش از این هم کم و بیش اتفاقات مشابه افتاده بود مثلا در بوستان آب و آتش که نتوانست به خوبی پیش برود.»

 او در مورد این‌که می‌داند هزینه غرفه‌ها در باغ هنر مجموعه عباس‌آباد چقدر است؟ گفت:«اصلا نمی‌دانیم هزینه‌ها چقدر است یا غرفه‌ها به چه صورتی است آیا به ما انبار می‌دهند یا خیر؟ آیا میز می‌دهند یا نه؟»  او در مورد این‌که آیا راضی هستند که پیمانکار قبلی جمعه‌بازار با مجموعه عباس‌آباد از طرف غرفه‌داران صحبت کرده‌است؟ پاسخ داد:« نه بهتر است بازارچه خودگردان باشد اما تا الان نتوانستیم نماینده و هیات امنا برای خودمان انتخاب کنیم.»

جمعه، بازارچه پیش‌گشایش می‌شود

میثم اخباری مدیر مرکز ارتباطات شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد در مورد قیمت و شرایط گرفتن غرفه‌ها به «پیام‌ما» گفت: جمعه قرار است که ما پیش گشایش داشته باشیم تا بفهمیم چه گونه باید کار پیش برود. پیش گشایش ما با 400-500 غرفه به صورت آزمایشی شروع می‌شود و هنوز جزئیات مشخص نیست اما رویکرد ما از نظر هزینه رویکرد حمایت از هنرمندان است» او در مورد این‌که بازارچه جدید چه تفاوتی با بازارچه قدیمی خواهد داشت؟ توضیح داد: «رویکرد ما بیشتر برپایی غرفه‌های هنری است و احتمالا دیگر غرفه غذا نخواهد بود. همین‌طور بازارچه نمی‌تواند به شلختگی قبل برگزار شود. به هر حال در این پیش گشایش با برای برطرف کردن این مسائل است و پس از آن در هفته بعد گشایش رسمی را خواهیم داشت.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *