پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مردم شب یلدا را مجازی برگزار کنند

مردم شب یلدا را مجازی برگزار کنند





۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸

رییس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا:

مردم شب یلدا را مجازی برگزار کنند

روحانی: هیچ‌‌گاه «کرونا» در ایران انکار نشد.

درحالی که آمارهای کرونایی ایران روند نزولی و مثبتی به خود گرفته است مهمترین چالش پیش رو دورهمی شب یلدا است. شبی که بر طبق آداب و رسوم خویشاوندان به دور همدیگر جمع می‌شوند که این رسم می‌تواند برای برنامه مقابله با کرونا خبر بدی باشد.  موضوعی که روزهای گذشته مرتب توسط مسئولان تذکر داده می‌شد جلوگیری از دورهمی شب یلدا بود.موضوعی که روحانی نیز روز گذشته به آن اشاره کرد و گفت: «همه آمارهایی که سر به آسمان می گذاشت الان خیلی بهتر شده است. من خواهش می‌کنم مردم در شب یلدا مراعات کنند و این شب یلدا را سایبری و در فضای مجازی برگزار کنند.»

روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی‌مبارزه‌باکرونا اضافه کرد: کرونا چون هیچ علامتی ندارد و دیگری هم که او را می‌بیند فکر می‌‌کند سالم است، وقتی این فرد داخل خانواده می‌آید، در خانه ماسک نمی‌گذارند و فاصله‌های اجتماعی هم معمولاً رعایت نمی‌شود.

روحانی یادآورشد: اگر این قضیه به دورهمی خانوادگی تبدیل شده و ۲۰ نفر در یک فضای کوچک در بسته اجتماع کرده باشند، از آنجا که این اجتماع ۵ دقیقه‌ای نیست، احتمال آلوده و مبتلا شدن بسیار بالا است. یک نفر مبتلای بی‌علامت ممکن است ۲۰ تا ۳۰ نفر را آلوده و مبتلا کند و اگر آنان بیماری زمینه‌ای داشته باشند و سن آنان هم بالا باشد، خطر جانی وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که مردم در این شرایط و در این فصل پیش از همیشه مراعات کنند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در این مدت همه مردم بسیار زحمت کشیدند. آمار ما خوشحال‌کننده است و همه نمودارهایی که به سمت آسمان داشت می‌رفت، همه سر به زیر شدند این به خاطر تلاش‌های همه متخصصان و ناظران بود که امروز ما شاهد هستیم. اما خدای ناکرده یک شب یلدا می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد. ممکن است خانواده‌ها دور هم جمع شوند یک نفر آلوده همه را مبتلا کند و ما دو هفته بعد از شب یلدا شاهد موج جدید و موج مرگ‌و‌میر باشیم.

روحانی ادامه داد: قرار شد هم قرارگاه عملیاتی برای این شب فکر کنند و هم صدا‌و‌سیما برای شب یلدا برنامه‌های خوبی را آماده کند. خواهش می‌کنم مراسم شب یلدا مجازی و الکترونیکی برقرار شود و از طریق مجازی به یاد هم باشیم و حال هم را بپرسیم.

رییس‌جمهور با اشاره به پیش رو بودن ایام فاطمیه و همچنین جشن‌های رجب و شعبان، گفت: همه جا باید دستورالعمل را رعایت کنیم تا به واکسن و شرایط مطمئن برسیم.

او با بیان این‌که همه اقدامات لازم هم برای ساخت واکسن در داخل و هم واردات انجام گرفته و انجام می‌شود، گفت: دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند.

روحانی اظهار کرد: هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تایید نکرده است اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت موثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم. ما این واکسن‌ها را وارد می‌کنیم تا کادر درمان که پرریسک هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا شرایط بهتری فراهم شود و واکسن‌های بیشتری در اختیار قرار بگیرد.

دورهمی عامل ۵۱ درصد انتقال کرونا

اما یکی دیگر از مسئولانی که نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان داده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا است. علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که ۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است، گفت: خواهشم آن است که مردم خیلی این موضوع را جدی بگیرند به ویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود. اگر غفلتی صورت گیرد تمام دستاوردها را از بین می‌برد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش در زمینه محدودیت‌ها گفت: در این مدت تردد خودروها در جاده‌های بین شهری به میزان ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است که بسیار قابل توجه است و بر همین اساس هم تصادفات خسارتی ۴۶ درصد، تصادفات جرحی ۳۰ درصد و تصادفات فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است. او با بیان این هفته گذشته ۳۴ شهر در کشور قرمز بودند و چهار استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران نیز قرمز بودند، افزود: در این هفته و امروز بر اساس آخرین اطلاعات تنها استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. در همین راستا از ۳۴ شهر قرمز، در حال حاضر فقط ۱۲ شهر قرمز هستند.

رییسی درباره این ۱۲ شهر قرمز گفت: از فردا شهرهایی که جزو این لیست ۱۲ تایی نیستند، از وضعیت قرمز خارج می‌شوند. در گیلان چهار شهر آستارا، بندر‌انزلی، رودسر و تالش قرمز هستند. در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا نیز قرمز هستند. در عین حال شهر زرین دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند و مردم و مسئولان این شهرها باید بیشترین دقت را داشته باشند.

او همچنین گفت: در عین حال در بین این ۱۲ شهر، پنج شهر است که وضعیت بحرانی دارند؛ این شهرها در گیلان شامل دو شهر آستارا و تالش و در مازندران آمل، گلوگاه و نور هستند.

رییسی ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر، آخرین وضعیت کشور به این صورت است که در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

او افزود: این خبر خوبی است و نشان‌دهنده روند رو به کاهش بیماری در کشور است. اما لازم است هشدار و تذکر بسیار جدی نیز داشته باشم؛ ویروس نشان داده که غفلت از آن باعث می‌شود بیماری سریعا بازگردد، شعله‌ور شود و به تدریج شهرها، استان‌ها و نهایتا سطح کشور را قرمز کند و کشور را در معرض میزان بالای ابتلا و مرگ‌و‌میر بالا قرار دهد. بنابراین به هیچ وجه نباید از این بیماری غفلت کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *