پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برخی‌ها می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها» باشند

برخی‌ها می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها» باشند





۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰

انتقاد روحانی از مخالفان سیاسی دولت:

برخی‌ها می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها»  باشند

نادران، نماینده مجلس: مسئله اینجاست که تحریم‌ها ذلیلانه برداشته شود یا عزت‌مدارانه

در حالی که چگونگی انتقال قدرت از «ترامپ» به «بایدن» در رسانه‌های آمریکا به یکی از مباحث مهم بدل شده، در ایران پیامدهای روی کار آمدن بایدن و نحوه مواجهه او با مساله برجام مورد توجه قرار گرفته است. حسن روحانی، رییس جمهوری دیروز در جلسه هیات دولت گریزی به موضوع رابطه با آمریکا زد و گفت: «دولت آخری آمریکا یاغی بود اما اگر آمریکایی‌ها به قواعد بازی بازگردند می‌توانیم فضا را برگردانیم و از فضای تهدید به فرصت بازگردیم.»

موضوع بازگشت آمریکا به برجام در حالی دوباره پررنگ شده که برخی فعالان سیاسی بر این نظرند جریان اصولگرایی اجازه نمی‌دهد در زمان روی کار بودن دولت کنونی در ایران، این اتفاق رخ دهد. رئیس جمهوری هم دیروز در سخنانش با بیان اینکه به هر حال تحریم‌ها امروز یا فردا یا هر زمانی کنار زده می‌شود افزود: «بعضی‌ها تنش ایجاد می‌کنند که مثلا قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد. خوب اصلا شما قهرمان باشید ما به دنبال قهرمان سازی نیستیم. چرا که تنها ملت ایران قهرمان است. ما اگر در سال ۹۴ پیروز شدیم ملت پیروز شد و اگر در ۹۹ یا ۱۴۰۰ هم پیروز شویم ملت قهرمان خواهدبود. به دنبال چه می‌گردید؟ اینکه این آقا قهرمان نشود و آن یکی بشود؛ در حالی که باید بدانیم دولت و رئیس جمهور نیستند که قهرمان می‌شوند».

روحانی با کنایه به منتقدان سیاسی دولت، گفت: «بعضی ها فکر می‌کنند تا ما می‌گوییم شرایط بهتر خواهد شد لابد می‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم چنین چیزی نیست اما دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد بازخواهد گرداند».

روحانی اضافه کرد: از سال ۹۷ دولت آمریکا با ما وارد جنگ اقتصادی شد ما در این سه سال در تحریم نبودیم بلکه در محاصره ، جنگ و در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. تحریم قبلا هم بوده  اما این تروریسم و جنگ اقتصادی بود که در این مدت علیه ما صورت گرفت. آنها کشتی به کشتی و محموله به محموله در دریا و هوا ما را دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به این که دولت اخیر آمریکا دولت کینه توز و جنایت‌کاری بود که نسبت به ایران و تمامی کشورهای مستقل جنایت کرد یادآور شد: آنها حتی به دوستان خودشان هم خیانت کردند. چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید کافی است آمار سال‌های ۹۳ ، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید. آمار در این سه سال که در جنگ اقتصادی هستیم یک جور است و در آن چهار سال که در تحریم هم بودیم جور دیگری است و این دو مقوله با هم تفاوت دارند. تمام معیارهای اقتصادی سه سال اخیر و ۴ سال قبل از آن را مقایسه کنید خیلی ساده است و موضوع پیچیده‌ای نیست؛ چرا که همه این آمارها وجود دارد و به زبان ریاضی ساده است نه جبر و مثلثات.

او ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند ما امروز به فکر رفع و دفع تهدیدها افتادیم، در صورتی که ما از سال ۹۷ به دنبال این کار هستیم و در همین مدت هم دیدید که آمریکا در بخش‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی شکست مطلق خورد و تنها در بخش اقتصادی توانست به مردم ما فشار وارد کنند، البته آنها تنها به دنبال فشار نبودند، بلکه به دنبال ایجاد قحطی در کشور و تنش اجتماعی و به هم زدن امنیت داخلی بودند که در اهدافشان صد درصد شکست خوردند؛ البته در این میان به مردم فشار وارد کردند.

مسئله اینجاست که ذلیلانه تحریم ها برداشته شود یا عزت مدارانه

اما از طرفی دیگر نمایندگان مجلس در این خصوص محتاطانه‌تر صحبت می‌کند و به تقابل با دولت می‌پردارند. آن‌طور که ایکانا نوشته در این باره الیاس نادران، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی مجلس مجلس گفت: «رفتارها و دوگانه‌سازی‌هایی که دولتی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شروع کردند و بحث تحریم و غیر تحریم را کلید می‌زنند، درست نیست و مسئله اصلی، عُرضه و بی‌عُرضگی است نه مسئله اینکه تحریم یا مذاکره را بپذیریم. مشخص است که کسی تحریم را نمی‌پذیرد. مسئله اینجاست که ذلیلانه تحریم‌ها برداشته شود یا عزت مدارانه، همه دعواهای ما سر این نقطه است».

رویکرد آمریکا در قبال ایران عوض نخواهد شد

محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد رئیس‌جمهور منتخب این کشور در قبال ایران بیان کرد: مطمئن باشید که رویکرد آمریکا در قبال ایران با تغییر رئیس جمهور این کشور عوض نخواهد شد، از این رو برای تغییر رویکرد آمریکا باید نگاهمان در جهت تقویت داخل باشد، امروز این ظرفیت در کشور وجود دارد و قطعاً بدون تولید قدرت و پیشرفت در حوزه اقتصادی به عنوان اولویت اول، این تغییر امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت او ادامه داد: دشمن اصلی ما آمریکاست، حال رهبر معظم انقلاب بارها فرمونده اند که راه مبارزه با آمریکا تنها کار است و کار است و کار. از این رو باید برای پیشرفت و توسعه کشور کار کنیم. حال دشمن اصلی کار، نظام بروکراسی است که متاسفانه این مسئله همانند یک اسب سرکش شده که در کنترل هیچکس نیست.

برجام هنوز زنده است

دیروز نشست خبری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم برگزار شد و این مقام مسوول درباره رابطه ایران و آمریکا  توضیحاتی ارائه داد. سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، ایران خواهد توانست به آمریکا اعتماد کند توضیح داد: مسئله اعتماد نیست. در واقع برجام[توافق هسته‌ای] بر اساس بی‌اعتمادی دوجانبه مذاکره شد و نه اعتماد. این چیزی است که بیشتر از همه اهمیت دارد و ما فقط به رفتار کسی که کاخ سفید را اداره خواهد کرد، توجه می‌کنیم. خیلی زود است که درباره این صحبتی شود. صبر می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود. از نظر ما برجام هنوز زنده است. همان طور که می‌دانید این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشتیبان قانونی دارد اما در وضعیت خوبی قرار ندارد. ‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر