پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وارونگی هوا در خدمت کرونا

وارونگی هوا در خدمت کرونا





۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷

وارونگی هوا در خدمت کرونا

کلانتری: به ازای افزایش هر واحد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ۸ درصد مرگ ناشی از کرونا افزایش پیدا می‌کند.

روزهای سرد نسبت به سال‌های قبل زودتر آغاز شده‌اند. از شمال کشور تا جنوب افت دمای هوای استان‌ها را شاهد بوده‌ایم. کمینه دما در روزهای پیش رو باز هم کاهشی خواهد بود. یعنی اینکه روزهای سرد بیشتری را در پاییز و زمستان امسال تجربه خواهیم کرد.

چندسالی است با سرد شدن هوا پدیده آلودگی در کلان‌شهرها هم تشدید می‌شود. شاید خیلی از افراد واژه‌ای به نام وارونگی هوا را شنیده باشند. علت اصلی آلودگی هوا پدیده‌ای به نام وارونگی هوا است.  وارونگی امسال اما با سالهای قبل تفاوت دارد. آلودگی هوا با طعم کرونا همراه خواهد بود. موضوعی که باعث شده نگرانی از آنچه تصور می‌شد بیشتر شود. 

تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا در زمستان آلودگی هوا بیشتر می‌شود؟ شاید خیلی از افراد واژه‌ای به نام وارونگی هوا را شنیده باشند. علت اصلی آلودگی هوا پدیده‌ای به نام وارونگی هوا است. حال علت اصلی آلودگی هوا در زمستان چیست؟

وارونگی دما ( اینورژن) چیست؟

در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند. در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه های زمین به دلیل برخورد اشعه های نور خورشید گرمتر از لایه های زیرین می شود. با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می شود. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود. نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند.

افزایش آلاینده ها یعنی خطر کرونا

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به فرا رسیدن فصول سرد و آغاز آلودگی هوا به باشگاه خبرنگاران گفته با شروع سرما وارونگی دما و آلودگی هوا ایجاد می‌شود و با توجه به ویروس کرونا در سال جاری به ازای افزایش هر واحد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون طبق بررسی‌های علمی ۸ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اقدامات محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا در زمستان پیش رو، عنوان کرد: ما برای کاهش ذرات آلاینده تقاضا کردیم تا نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلانشهر‌ها هستند از سوخت مازوت استفاده نکنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین مقدماتی را فراهم کردیم تا رفت و آمد گسترده ماشین‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند را کنترل کنیم.

کلانتری با بیان اینکه سوخت غیراستاندارد در ایران وجود ندارد، گفت: مردم هم در فصل پاییز و زمستان باید در مصرف سوخت گاز در خانه‌ها صرفه جویی کنند تا نیروگاه هایمان ناچار به استفاده از سوخت مازوت نشوند.

او تصریح کرد: امیدواریم  امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا وارونگی دما و آلودگی هوای کمتری داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ۸۰ درصد از آلودگی‌ها برای مصرف سوخت مازوت و گازوئیل است، گفت: اگر سوخت کارخانه‌ها را بتوانیم کنترل کنیم آلودگی کمتری خواهیم داشت.

رابطه معکوس کرونا و دما

تحقیقات نشان می ­دهد آمار ابتلا به ویروس کرونا با افت دما و رطوبت هوا افزایش می یابد. تحقیقات جدید به شدیدتر بودن بیماری در آب و هوای سرد و خشک اشاره می­ کند. آیا این یافته­ ها حاکی از این است که ویروس کرونا فصلی است؟ متخصصان با این نظر مخالفند.

چرا نتایج تا این اندازه ضد و نقیض است و چرا بیشترین تعداد مبتلایان در ایالت متحده طی تابستان گرم و شرجی بوده است؟ دلایل خوبی برای انتظار تنوع فصلی از ویروس تنفسی وجود دارد. بیماری ناشی از آنفلوانزا و ویروس های تنفسی در مناطق معتدل دنیا طی فصل زمستان شایع ­تر است.

محققان برزیلی میزان بارندگی در سراسر دنیا را مورد بررسی قرار دادند و تایید کردند ابتلا به ویروس کرونا با افزایش بارندگی نیز بیشتر می‌­شود. به­ طور میانگین هر یک اینچ بارش بیشتر در روز، با افزایش 56 مورد جدید ویروس کرونا در روز همراه بود. هیچ ارتباطی بین بارندگی و مرگ در اثر ویروس کرونا مشاهده نشد.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *