پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرگیجه در ماه مدرسه

سرگیجه در ماه مدرسه

 تغییر مدام بخشنامه‌های شروع سال تحصیلی از سوی وزارت آموزش و پرورش والدین و دانش آموزان را سردرگم کرده است.





۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰

باز آمد بوی ماه مدرسه. بوی بازی‌های راه مدرسه، بوی ماه مهر این‌بار با کرونا همراه شده است و دل والدین و دانش‌آموزان را خالی کرده است. ویروسی که پیش از این انتهای سال تحصیلی ۹۸ را تحت تاثیر خود گذاشته بود حالا خود را به شروع سال جدید تحصیلی رسانده است.

هر چند که به نظر می‌رسید وزارت آموزش و پرورش با تجربه از انتهای سال تحصیلی گذشته با تدبیر پا به سال جدید بگذارد اما در عمل این اتفاق نیفتاد. والدین همین امروز هم نمی‌دانند که باید فرزندان خود را به مدرسه بفرستند یا خیر.

دسته بندی بر اساس رنگ‌ها

پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که مدارس در مناطق با رنگ بندی‌های قرمز،نارنجی، زرد و سفید با ترکیب حضوری، مجازی و حضوری مجازی میزبان دانش آموزان باشند. در استان‌ها هم همین دستورالعمل با هماهنگی شورای آموزش و پرورش استان‌‌ها و ستاد استانی کرونا در حال شکل گیری بود. تقریبا به جز دو سه استان کشور بقیه استان‌ها درگیر موج دوم کرونا هستند و نگاهی به لیست روزانه سخنگوی وزارت بهداشت نشان می‌داد که بیشتر مدارس به این ترتیب نباید منتظر دانش‌آموزان باشند و زنگ شروع به کار مدارس مجازی به صدا در‌می‌آید.

خانواده‌ها هم اصل را براین بخشنامه گذاشته بودند و در تدارک اینترنت و ابزار مناسب برای فعالیت‌های درسی فرزندان خود بودند.

وزیر از حرف خود برگشت

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصیلی جدید این‌بار اظهار کرد: در تمام کشورهایی که بررسی کردیم از جمله اروپا و آسیای جنوب شرقی، مدارس از یک هفته گذشته باز شده است، معتقدیم هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود بنابراین آموزش حضوری برای ما اولویت است.وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت معتقدند با حفظ اصول تفاوت معنی‌داری بین وضعیت‌های مختلف نیست حتی می‌گویند در موقعیت سفید به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها برای شیوع کرونا نگرانی بیشتری دارند، وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید به‌سرعت می‌توانند به هم تبدیل شوند و توصیه مسئولان بهداشت این است در هر شرایطی سخت‌ترین پروتکل‌ها را اعمال کنیم.

والدین وحشت‌زده دانش آموزان بلاتکلیف

تغییر مدام تصمیم‌گیری در راس هرم آموزش و پرورش کشور باعث شده که شروع ماه مدرسه با طعم کرونا به کابوس تبدیل شود. گروههای مجازی والدین و اولیای مدرسه تبدیل شده است به ارسال خبرهای ضد و نقیض. هنوز گفت‌و‌گو در مورد شرایط اعلام شده در گروه به پایان نرسیده بود که یکی از والدین خبر تازه را در گروه ارسال می‌کند. محور بحث‌ها تغییر می‌کند و این‌بار موضوع گفتگو شکلی تازه‌تر به خود می‌گیرد.

نجمه سعیدی مادر شهریار است که امسال باید کلاس هشتم را تجربه کند. او به خبرنگار پیام‌ما در رابطه به شروع به کار مدارس می‌گوید:« دیگر منتظر نظر وزیر و بخشنامه نیستم. تحت هیچ شرایطی اگر کلاس‌ها حضوری باشد فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم.» او ادامه می‌دهد:« بر فرض که امسال را مدرسه نرود. اتفاقی نمی افتد. اگر خطر ابتلای او و انتقال ویروس به منزل وجود داشته باشد خسارتی اتفاق می‌افتد که جبران پذیر نیست.»

سمیه صمدیان مادر آسا است. آسا یازده سال دارد و باید کلاس پنجم را امسال تجربه کند. او هم از تغییر مدام تصمیم‌گیری وزارت آموزش و پرورش گلایه دارد. خانم صمدیان می‌گوید:« چرا حالا که کشور و دنیا در شرایط ویژه کرونایی هستند در تعطیلی مدارس آموزش و پرورش برای امروز نقشه راه مشخصی از قبل طراحی نکرده است؟ تردید در تصمیم‌گیری در پایان سال قبل را شاید بتوانیم بپذیریم چون شرایط بوجود آمده جدید بود و امکان برنامه‌ریزی وجود نداشت. حالا و پس از بیش از شش ماه استقرار ویروس کرونا در کشور چرا نظام آموزش و پرورش خود را برای شروع به کار مدارس آماده نکرده است؟» وی می‌گوید:« اگر تصمیم‌گیری در این رابطه در تهران برای دولت امکان‌پذیر نیست زودتر از این حرف‌ها باید با اعلام چند شرط کلی اختیار تصمیم‌گیری را به استان‌ها واگذار می‌کردند.»

سال تحصیلی ترکیبی خواهیم داشت

بالا و پایین شدن تصمیم‌گیری‌ها برای شروع به کار مدارس نشان می‌دهد شروع مدارس متفاوت‌تر از همیشه خواهد بود. آنچه مسلم است امروز تعداد زیادی از خانواده‌ها فرزندان خود را تا روشن شدن شرایط به مدرسه نفرستادند. فارغ از بخشنامه‌های وزارتخانه‌ای این توافق اولیا و معلمان و مدیران مدارس است که حکم پایانی را خواهد داشت. روز گذشته هم نمونه‌هایی از پیام‌های مدیران مدارس در مناطق مختلف کشور از گروههای خصوصی اولیا به فضای مجازی راه پیدا کرد که نشان از آن داشت گردانندگان مدارس هم ترجیح می دهند فعلا بچه‌‌ها از خانه‌ها برای کلاس درس آماده شوند.

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی هم با اشاره به آغاز سال تحصیلی از شنبه ۱۵شهریورماه بر همین موضوع تاکید دارد و می‌گوید: از شنبه (  امروز)  همه مدارس باز و کلاس‌ها دایر است. خانواده‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی که با مدیران دارند می‌توانند از شرایط حضور در مدارس مطلع شوند.

وی با بیان اینکه ۶۵درصد مدارس زیر۱۰۰دانش‌آموز و ۳۳درصد مدارس کمتر از ۵۰دانش‌آموز دارند، افزود: رعایت فاصله اجتماعی در این مدارس امکان پذیر است.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در مورد آمادگی دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید گفت: همه دانش‌آموزان ثبت نام کردند و کتاب‌های درسی شان را تحویل گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که دانش‌آموزان و خانواده‌ها چگونه از شرایط حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های خود مطلع شوند، گفت: خانواده‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی که با مسئولان مدرسه دارند می‌توانند از حضور یا عدم حضور در مدرسه در روز شنبه مطلع شوند. در غیر این صورت روز شنبه قبل از حرکت به مدرسه تماس بگیرند تا بدانند امروز کدام گروه از دانش آموزان باید به مدرسه بیاید.

باقرزاده با اشاره به اینکه شیوه بازگشایی مدارس متفاوت است و یکی از روش‌ها تقسیم دانش‌آموزان و حضور آنها در روزهای زوج و فرد است، اظهار کرد: اختیار تصمیم‌گیری در مورد شیوه حضور دانش آموزان در مدرسه را به شورای مدرسه داده‌ایم که به اقتضای مساحت مدرسه، تعداد دانش‌آموزان، وضعیتی که در تهویه می‌توانند داشته باشند، بعد مسافت خانواده‌ها، سطح سواد والدین و در نهایت با کنار هم قرار دادن تمام مولفه‌ها مدلهای مختلف را برای حضور و آموزش دانش‌آموزان طراحی می‌کنند که یکی از آنها روش زوج و فرد است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *