سایت خبری پیام ما آنلاین | زباله و آلودگی نفتی بلای جان خلیج فارس

زباله و آلودگی نفتی بلای جان خلیج فارس





۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷

زباله و آلودگی نفتی بلای جان خلیج فارس

یک دکتری بوم‌شناسی دریا با اشاره به اینکه خلیج فارس دارای تنوع زیستی و ارزش اکوسیستمی بسیار بالایی است، گفت: از مهمترین عواملی که تنوع زیستی اکوسیستم‌ها و محیط زیست خلیج فارس را در معرض تهدید قرار می‌دهد ورود انواع آلاینده ها بخصوص زباله و آلودگی‌های نفتی به آب این دریا است که باید مورد توجه مسئولان تمام کشورهای حاشیه این دریا قرار بگیرد.حمیدرضا بارگاهی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه چهار عامل اصلی اکوسیستم و تنوع زیستی خلیج فارس را تهدید می‌کند، اظهار کرد:  یکی از این عوامل تغییرات اقلیمی است که منجر به تغییرات و ناپایداری اکوسیستم دریایی می‌شود یعنی گرمایش کره زمین باعث افزایش شدید دمای آب در فصل تابستان شده است و این دمای بالای آب باعث آسیب رساندن به آبسنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرا و شور شدن آب خلیج فارس و تغییرات فیزیک و شیمیایی آب دریا می‌شود که به تبع آن روی انواع گونه‌های آبزی تاثیر می‌گذارد همچنین بر «شکوفایی پلانکتونی»، «شکوفایی انواع عروس‌های دریایی»، «سالپ‌ها» و گونه‌های مختلف آبزی تاثیرگذار است.وی یکی دیگر از منابع تهدیدکننده اکوسیستم خلیج فارس را آلودگی‌های ناشی از انواع فاضلاب‌ها، روان آب‌ها و پس‌آب‌هایی دانست که از مناطق شهری و اطراف خلیج فارس وارد این دریا می‌شوند و تصریح کرد:  آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب‌های شهری، پسآب‌های صنعتی و آب شیرین کن‌ها از مهمترین منابع آلاینده خلیج فارس هستند. توسعه سواحل در سرتاسر منطقه خلیج فارس که همراه با تخریب سواحل، ساخت جزایر مصنوعی، استحصال دریا و پیشروی خشکی در دریا است از دیگر عوامل تهدید کننده این اکوسیستم است که باعث وارد شدن شن، سنگ و مصالح ساختمانی به آب دریا و ریزش رسوبات و انواع مواد آلی به آن می‌شود و کدورت آب خلیج فارس را افزایش می‌دهد که در این زمینه باید تمهیدات و اقدامات بیشتری صورت گیرد چرا که اثرات سوء آن‌ها قابل کنترل و مدیریت است.این دکتربوم‌شناسی دریا همچنین ضمن اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده اکوسیستم خلیج فارس آلودگی‌های نفتی است، گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد نفت جهان از این منطقه تامین می شود و اقتصاد تمام هفت کشور حوزه خلیج فارس بر پایه نفت است بنابراین این کشورها براساس اکتشاف، استخراج، پالایش و فروش نفت گذران زندگی می‌کنند. به همین دلیل این دریا به‌عنوان یکی از پرترددترین دریاهای جهان شناخته شده و «سازمان بین‌المللی دریانوردی» (IMO) آن را یک منطقه ویژه دریایی اعلام کرده است و کشورهای این حوزه موظف به رعایت پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین الملی در این زمینه هستند که در صورت رعایت و پایبندی دقیق به آن‌ها می توان امیدوار بود که این فعالیت‌ها را مدیریت کرد.

خلیج فارس با انواع مخاطرات نفتی مواجه است

وی در ادامه با اشاره به اینکه خلیج فارس یکی از مناطق مهم تجاری-صنعتی جهان در زمینه صادرات و حمل نفت، گاز و محصولات پتروشیمی به حساب می‌آید، اظهار کرد: کشتی‌های مختلف نفت‌کش و حامل میعانات گازی و کشتی‌های فله‌بر انواع محصولات پتروشیمی را ازکل کشورهای منطقه دریافت و از طریق آب‌های خلیج فارس به سراسر جهان صادر می کنند  و این دریا در حقیقت بزرگترین آبراه جهان در ارتباط با این نوع کشتی‌ها است. به‌همین دلیل اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی خلیج فارس با انواع مخاطرات از جمله نشت نفت از میادین اکتشاف نفت و گاز تا کشتی‌ها، پالایشگاه‌ها و تاسیسات سکوهای نفتی مستقر در بخش‌های مختلف آن مواجه است.

فرسودگی خطوط لوله دریایی انتقال نفت و گاز

بارگاهی با اشاره به  فرسوده بودن خطوط لوله دریایی انتقال نفت و گاز گفت: خطوط لوله انتقال نفت که زیر آب‌های خلیج فارس نفت را از ساحل به دریا یا از دریا به ساحل منتقل می‌کنند اغلب بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارند از این رو فرسوده بودن این لوله‌ها باعث افزایش احتمال نشت نفت در خلیج فارس می‌شود. همچنین حرکت شناورهای نفت‌کش در خلیج فارس باعث می‌شود میلیون‌ها تن آب توازن از نقاط مختلف دنیا توسط این شناورها به آب‌های خلیج فارس و آلودگی‌های مختلفی را وارد آب این دریا کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *