پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بحران تصمیم‌گیری

بحران تصمیم‌گیری





۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۶

بحران تصمیم‌گیری

در حالی که نمودار ابتلا به ویروس کرونا صعودی است اما فرآیند تصمیم‌گیری در کشور دچار بحران و تردید است.

کرونا در ایران ۱۵ روزه شد. علیرغم مقاومت مسئولان ایرانی برای قرنطینه کردن شیوع کرونا ویروس باعث شد ورود و خروج از برخی استان‌های کشور ممنوع شود. بررسی روند انتشار بیماری هم نشان می‌دهد که ویروس توانسته با مسافران مختلف در ۱۵ روز گذشته به همه‌ی استان‌ها کشور برساند. از همان ساعات اولیه شروع به کار ویروس در قم بسیاری پیشنهاد قرنطینه این استان را دادند که گویا مخالفت‌هایی در سطح کلان دولت با آن انجام شده است.

بررسی تجربه چین و ایتالیا نشان می‌دهد که هر دو کشور سعی کرده ‌اند با قرنطینه کردن شهرها فاصله اجتماعی را در میان شهروندان افزایش دهند تا سرعت گسترش ویروس را پایین بیاورند. در کنار قرنطینه تدابیر شدید در ورود و خروج مسافران خارجی انجام دادند. 

مشکل تصمیم‌های متمرکز 

در شرایط فعلی در حالی که برخی استان‌ها در بالاترین حالت اپیدمی به سر می‌برند در بعضی استان‌ها ویروس هنوز نتوانسته وارد مرحله اپیدمی شود. این استان‌ها بیشتر در نیمه جنوبی کشور هستند. اما دستورالعمل‌هایی که از تهران صادر می‌شود برای همه‌ی استان‌ها مشابه است. برا ینمونه در حالی که استانی مانند کرمان در آمار رسمی ۲۵ نفر مبتلا را ثبت کرده است و بررسی آمار آنها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مبتلایان یا به یکی از استان‌های اصلی شیوع سفر داشته‌اند یا از مهمانی از آن استان‌ها داشته‌اند. با این وجود وضعیت کرمان همچنان قرمز به نظر نمی‌آید. اما به نظر می‌رسد در هفته پیش رو شاهد افزایش شیوع بیماری در این استان باشیم. علیرغم تلاش مدیران استانی برای آگاهی مردم نسبت به در خانه ماندن اما عدم تعطیلی بازار و ادارات، برقرار بودن فعالیت شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های معدنی و صنعتی که با کارگران زیادی درگیر هستند و عدم قرنطینه استان، کرمان هم به سمت اپیدمی ویروس پیش خواهد رفت. 

از طرفی استاندارها این اختیار را ندارند که بتوانند در کوتاه‌ترین زمان تصمیمات مهم مبتی بر داده‌های محلی را اتخاذ کنند. برای نمونه وجود پادگان‌های بزرگ با نیروهای آموزشی می‌تواند به کلونی از محل شیوع ویروس تبدیل شوند. این در حالی است که امکاناتی از جمله ماسک و مواد ضد عفونی و دستکش هم در استان و پادگان‌ها پیدا نمی‌شود. 

سیاست‌های یک بام و دو هوا

در روزهای گذشته بارها مسئولان تصمیم‌های خود را تغییر دادند. بارها در مورد تعطیلی امروز تصمیمات مختلفی اعلام شد. در نهایت هم شرایط را به شکل عادی اعلام کردند. البته عادی جلوه دادن شرایط را هفته گذشته هم از زبان رییس جمهور شنیدیم. هفته‌ای که در نخستین روز آن از سوی وزیر بهداشت هفته سخت نام‌گذاری شد. همچنین مدیران تصمیم‌گیر در حالی از مردم می‌خواهند که در منزل بمانند که ادارات روند عادی خود را دارندو اقتصاد نیمه دولتی ما به نحوی همه شهروندان را درگیر بروکراسی اداری خود کرده است. یعنی در حالی که از مردم می‌خواهید در منزل بمانند از آنها می‌خواهید که در سرکار هم حاضر شوند. از سویی وزارت کشور مصوبه‌ای در مورد دورکار هم به استان‌ها ابلاغ کرده‌اند. بررسی خدمات الکترونیک ادارات نشان می‌دهد که ارگان‌ها به جز مواردی که خدمات ملی و سراسری محسوب می‌شوند خدمات درخور الکترونیک هم ندارند. یعنی ارباب رجوع همچنان بایستی کاغذ به دست اتاق‌های ادارات را بالا و پایین بروند.

دیگر تصمیم دارای ایراد این روزها کاهش ساعت بانک‌ها و ادارات است به طوری که فرایند مراجعه را متراکم‌تر کرده است. یعنی ارباب رجوعی که پیش از این در ساعات بیشتری امکان داشت به سازمان خاصی مراجعه کند حالا باید در زمان کوتاه‌تری به اداره مورد نظر برود. این فقط فاصله اجتماعی را کوتاه‌تر می‌کند.

۴۷۴۷ بیمار قطعی

با همه ایراداتی که در تصمیم‌گیری مدیران در رده‌ها یمختلف می‌شود دید روز گذشته آمار رشد نمودار بیماری صعودی است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از ظهر پنج شنبه تا جمعه، ۱۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و در مجموع تعداد این بیماران در کشور به ۴۷۴۷ نفر رسید.دکتر کیانوش جهانپور با اعلام آمارهای جدید از ابتلای بیماران بهویروس جدید کرونا ویروس، گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان بر اثر این بیماری به ۱۲۴ نفر رسید.وی اظهار کرد: تعداد بهبود یافتگان بر اثر این بیماری در کشور به بیش از ۹۱۳ نفر رسید و در طول این مدت، بیش از ۱۵ هزار و ۹۸۱ مورد مشکوک در بیمارستانها بستری شده اند.جهانپور آمار تعداد بیماران مبتلا به کووید۱۹ به تفکیک استانها را تهران با ۱۴۱۳ نفر، گیلان با ۴۲۴ نفر ، قم با  ۵۲۳ نفر، مرکزی ۲۲۸ نفر، قزوین با ۱۷۶ نفر، البرز ۳۰۲ نفر،  اصفهان  ۳۸۸ نفر، فارس ۸۱ نفر، خوزستان ۶۳ نفر، لرستان ۸۰ نفر، کردستان ۴۲ نفر، آذربایجان شرقی ۷۵ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، اردبیل ۴۰ نفر، خراسان رضوی ۸۹ نفر، خراسان جنوبی ۱۸ نفر، خراسان شمالی ۱۵ نفر، سیستان و بلوچستان ۲۱ نفر، کرمان ۲۵ نفر، کرمانشاه ۲۷ نفر، بوشهر ۵ نفر، یزد ۵۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۶ نفر، چهارمحال و بختیاری ۱۴ نفر،  زنجان ۵۰ نفر، سمنان ۱۱۴ نفر، ایلام ۱۳ نفر، مازندران ۳۰۱ نفر، گلستان ۱۰۴ نفر، هرمزگان۱۹ نفر و همدان ۲۳ نفر، اعلام کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *