پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهار ریزگردها و سیاست‌های از پیش باخته

مهار ریزگردها و سیاست‌های از پیش باخته





۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷

مهار ریزگردها و سیاست‌های از پیش باخته

رئیس سازمان محیط زیست کشور: نمی توان برای مهار ریزگردها در خوزستان از یک سو بوته کاشت از سوی دیگر چندین میلیون دام برای مصرف این بوته‌ها در مراتع رها کرد.

پیامدهای ‏حاصل از وقوع ریزگردها به صورت ‏کاهش کیفیت زندگی و اکوسیستم، تهدید سلامت جامعه، کاهش کیفیت هوا، ‏کاهش ایمنی راه های مواصلاتی، کاهش کیفیت ‏منابع آب و خاک و تغییر در چرخه های عمومی انرژی، آب و هوا ‏موجب شده است تا جوامع متاثر از این پدیده نیز در این ‏خصوص اظهار نگرانی کنند. فعال شدن کانون های گرد و غبار خوزستان به ویژه در دو سه سال اخیر پیامدهای ناخوشایندی برای مردم استان و ‏مخصوصا اهواز در پی داشته است. مشکلات پیش آمده سبب شد تا مقامات کشور در فکر چاره ای برای  حل این مشکل زیست محیطی باشند. عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان خطاب به مسوولان استان خوزستان اظهار کرد: اگر می‌خواهید استان را مانند ۵۰ سال گذشته مدیریت کنید نمی‌توانید موفق شوید. رئیس سازمان محیط زیست کشور در این باره می گوید: با این شیوه شما نمی‌توانید استان را پایدار نگه دارید؛ نفتی که می‌فروشید باید هزینه گرد و غبار شود که این یک کار پایدار نیست. کلانتری بیان کرد: در سال ۶۱ یکی از دعواهایی که بین ناظران و کارشناسان امور دامی و منابع طبیعی به وجود آمد در خصوص افزایش ظرفیت دام کشور بود که در آن زمان ۵۲ میلیون واحد دامی را می‌خواستند به ۶۷ میلیون واحد افزایش دهند.وی با بیان اینکه اکنون ۱۲۲ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد، افزود: این گرد و غبار قالب شده چرا که هر گاه آب سدها و رودخانه‌ها اضافه بود به تالاب‌ها تخصیص داده شد.کلانتری عنوان کرد: در بحث رفع گرد و غبار در استان خوزستان تنها نباید به چهار کانون ریزگرد توجه شود؛ در صورت اینکه تنها به این چهار کانون توجه سود ممکن است ۴۰ کانون دیگر به وجود بیاید، در این راستا باید مطالعات در خصوص ظرفیت‌های موجود صورت گیرد و گفته شود که چند واحد دامی در استان می‌توانیم داشته باشیم، چه میزان آب پشت سدها نگهداری شود و برای مصرف تالاب‌ها چه میزان حق آبه نیاز دارد. رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: کارخانه گرد و غبار در استان خوزستان همین از بین بردن پوشش‌های گیاهی و حق آبه های زیست محیطی است.

باید رفع ریشه‌ای ریز گردها را هدف قرار دهیم

وی با بیان اینکه ما اکنون داریم با معلول مبارزه می‌کنیم و کاملاً علت را رها کردیم، گفت: باید رفع ریشه‌ای ریز گردها طی پنج سال را هدف قرار دهیم.وی گفت: از یک سو کاشت بوته انجام می‌شود از سوی دیگر چندین میلیون دام برای مصرف این بوته‌ها در مراتع رهاسازی می‌شود.رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: اولویت تخصیص آب به تالاب‌ها بالاتر از کشاورزی است و نباید در صورت کاهش آب سدها از حق آبه تالاب‌ها گرفته و به کشاورزی تخصیص دهیم.معاون رئیس جمهور بیان کرد: کاهش آب تجدیدپذیر در کشور، نشان دهنده آن است که سیاست های تخریب منابع آبی، چندین برابر ۴۰ سال پیش شده است. وی با بیان اینکه عدم بررسی اشتباهات گذشته موجب شده است استان امروز به این روز در بیاید، افزود: استان خوزستان تنها استانی در کشور است که در بدترین شرایط آبی نیز کمبود آب ندارد.رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: استان خوزستان در دو سال پیش که بدترین شرایط ۵۰ سال گذشته آبی کشور را شاهد بودیم بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب صرف حوزه کشاورزی شد.کلانتری تصریح کرد: در سال ۶۱ و در طرح‌های توسعه‌ای نیشکر مقرر شد اگر پس از سه سال کاشت خاک شست و شو داده شد جیره آبی آن ۲۳ هزار مترمکعب در هکتار باشد، در دو سال گذشته که بدترین سال آبی کشور بود بالغ بر ۳۴ هزار مترمکعب تا به طرح‌های نیشکر در استان خوزستان تخصیص داده شد که این نشان دهنده عدم مشکل آب در این استان بوده است.وی گفت: برای گندم بر اساس اقلیمی باید پنج هزار متر مکعب آب مصرف می‌شد که در سال گذشته بالای ۹ هزار متر مکعب آب برای آن مصرف شده و این میزان بابت از بین بردن حق آبه های زیست محیطی بوده است.

سیاست‌های تخریب منابع آبی چندین برابر ۴۰ سال پیش 

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت که اکنون این میزان به زیر ۹۰ درصد و ۹۰ میلیارد مترمکعب شده است که این نشان دهنده آن است که سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش شده است.به گفته وی، هورالعظیم به دلیل توسعه فعالیت‌های نفتی به مخازن و تکه‌های متعددی تبدیل شده است. هورالعظیم به عنوان یکی از کانون‌های بحرانی گرد و غبار شناخته شده است.تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم دیگر در عراق است. بخش‌هایی از هورالعظیم از سال ۸۷ برای اکتشاف نفتی به وزارت نفت واگذار شده است. وزارت نفت در سیل اخیر متهم شده بود که برای جلوگیری از آبگرفتگی تأسیسات خود مانع آبگیری هورالعظیم شده است که وزیر نفت این اتهام را رد کرده است.

خوزستان بالاترین اعتبار مقابله با گرد و غبار کشور را دارد

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: استان خوزستان بالاترین اعتبار مقابله با گرد و غبار را بین استان های کشور داشته است.به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: برخی موارد مانند تصویب مطالعات مربوط به ریز گردها، تعیین بهره بردار کانال شهید پور شریفی که به حل مشکل ریز گردهای جنوب شرق اهواز کمک می‌کند و تعیین تکلیف عرصه‌ها جز تعهدات استانی بوده است که تا کنون انجام نشده است.وی افزود: با توجه به اینکه امسال تخصیص بودجه بستگی به گزارش عملکرد دارد از مسئولان استانی درخواست می‌شود به این مهم توجه داشته باشند.دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: خوزستان تاکنون بیشترین تخصیصی را در بین دیگر استان‌های کشور داشته است.طهماسبی بیرگانی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که در کل کشور وجود دارد تاکید ما بر اجرای عملیاتی است که اثر بخشی بالا و هزینه کم دارد که این بر اساس اجرای اصل اقتصاد مقاومتی نیز است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *