پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خون کشور در وضعیت قرمز

خون کشور در وضعیت قرمز





۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹

خون کشور در وضعیت قرمز 

سخنگوی سازمان انتقال خون: کاهش سطح ذخایر خونی در کشور نگران کننده است 

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد و مازندران بیشترین مصرف خون را دارند، گفت: ایران سالانه به ۲.۵ میلیون واحد خون اهدایی نیاز دارد. دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند، گفت: در عین حال ۲۵ درصد خون مصرفی کل کشور در تهران مصرف می‌شود. زیرا مراکز درمانی و جراحی‌ها در تهران گسترش یافته است و همین موضوع مصرف خون و فرآورده‌های خونی را بالا برده است.وی افزود: سازمان انتقال خون برای کمک به شبکه خونرسانی کشور، فراخوانی عمومی را جهت اهدای خون ارائه داد. البته چه بسا در برخی استان‌ها با اهدای خون مردم، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی برطرف می‌شود، اما در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خونرسانی میزان مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.حاجی‌بیگی ادامه داد: به طور کلی در کشور ۹۳۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۸۰۰ موردش دارای بانک خون بوده و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند. تهران با ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، شیراز با ۶۳ مرکز درمانی و بیمارستان، اصفهان با ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستان، مشهد با ۶۰ مرکز درمانی و بیمارستان، مازنداران با ۴۷ بیمارستان و تبریز با ۴۲ بیمارستان استان‌های پرمصرف خون ما هستند.وی تاکید کرد: در عین حال ۱۶ تا ۱۷ درصد خون اهدایی کشور در تهران اهدا می‌شود، درحالیکه مصرف خون در تهران ۲۵ درصد است که این میزان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور تامین می‌شود.سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان اهدای خون با سرد شدن هوا، کاهش می‌یابد، گفت: در فصل سرما میزان تردد کاهش می‌یابد و بر روی اهدای خون نیز تاثیر دارد. باید توجه کرد که ما برای اهدای خون فراخوان دادیم و به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم. به ویژه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد، مازندران و… که بیشترین مصرف خون را دارند.حاجی‌بیگی اظهار کرد: نگرانی ما تامین خون نیست؛ چراکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون را تامین می‌کنیم، اما نگرانی‌مان کاهش سطح ذخایر خون در کشور است. باید توجه کرد که ایران سالانه به ۲.۵ میلیون واحد خون اهدایی نیاز دارد.گفتنی است که مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند.

اهداکنندگانی که نمی‌توانند خون بدهند

یکی از موضوعاتی که شاید مردم در این روزهای فراخوان اهدای خون بیشتر در بین مردم مطرح باشد این که چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟ موضوعی که شاید بیشتر در بین زنان پرسیده شود این است که آیا در دوران عادت ماهیانه هم می‌شود خون داد؟حاجی بیگی درباره این موضوع با بیان اینکه استانداردهای سازمان انتقال خون ایران مطابق با استانداردهای جهانی و نه تشخیص‌های محلی، می‌گوید: اولین هدف مراکز انتقال خون دنیا حفظ سلامت اهداکننده است. ما در سازمان بخشی به نام انتخاب اهداکنندگان داریم که به اهداکنندگان مشاوره می‌دهد. وقتی فردی برای اهدای خون مراجعه می‌کند اول وزن، فشار خون، سن و دیگر آیتم‌های اولیه چک می‌شود.او ادامه می‌دهد: مردان ۴ بار و زنان ۳ بار در سال می‌توانند خون بدهند. همگلوبین زنان پیش از اهدای خون حتما چک می‌شود و اگر آن‌ها در دوران عادت ماهانه باشند نمی‌توانند خون اهدا کنند.حاجی بیگی با بیان اینکه عده‌ای ازمردم معاف موقت و عده‌ای معاف دائم از اهدای خون هستند، می‌گوید: کسانی که بیماری‌های ویروسی دارند یا اگر جراحی‌های بزرگی مثل جراحی قلب باز کرده‌اند یا کسانی که سنشان بالای ۶۵ سال است، معافیت دائم دارند.او ادامه می‌دهد: سن اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سال است و اهداکنندگان مستمر خون تا سن ۶۵ سالگی با نظر پزشک می‌توانند خون بدهند.

کدام بیماران در معرض خطرند؟

آنطور که سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید بیشترین مشکل این سازمان برای تهیه پلاکت، برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده ارثی است؛ بیماران خاص مثل بیماران تالاسمی و دیالیزی، کسانی که مورد جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند، بیماران زنان و زایمان، بیمارانی که با حوادثی مانند شکستگی روبرو شده‌اند و بیمارانی که کم خونی مزمن دارند، درحال حاضر در اولویت گرفتن خون هستند. باید بگویم که ۲۰ درصد خون اهدایی کشور صرف بیماران خاص و تالاسمی می‌شود. در ایران ۹۰ درصد مردم گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند و به همین خاطر است که نیاز به گروه خونی منفی بیشتر است.

۲و نیم میلیون نفر در سال خون می‌دهند

ایران جزو ۵ کشور برتر آسیا در طب انتقال خون است. آماری که سخنگوی سازمان انتقال خون آن را بیان می کند و می گوید خون ایرانیان از سالم ترین خون های اهدایی دنیاست و برای همین هم این جایگاه در آسیا نصیب ایران شده است؛ «ما به عنوان همکار دایمی WHO در زمینه انتقال خون هستیم. نیاز به خون و فراورده های خونی مختص زمان خاصی نیست و این نیاز همیشگی است. اهدای خون یک امر فداکارانه و ایثارگرانه است و من از جایگاه سخنگویی سازمان انتقال خون می توانم این موضوع را اعلام کنم که مردم ایران فداکارترین مردم در امر اهدای خون هستند و سالانه ۲ و نیم میلیون نفر برای اهدای خون در کشور به مراکز ما مراجعه می کنند که آمار بسیار خوبی است. من باز هم از مردم میخواهم که بیماران را در فصل سرما فراموش نکنند و خون اهدا کنند.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *