پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مالچ‌پاشی بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشور

مالچ‌پاشی بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشور





۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۵

مالچ‌پاشی بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشور

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها از مالچ پاشی ۱۲ هزار و ۶۹۰ هکتار از اراضی بیابانی کشور برای تثبیت کانون‌های فرسایش بادی در سال جاری خبر داد

به گفته فرهاد سرداری، این اقدامات برای مقابله با بیابان‌زایی و در استان‌های کرمان، خوزستان، هرمزگان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌های جنوبی و رضوی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها همچنین گفته است: در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی ۲۹۳ میلیارد تومان اعتبار جهت مقابله با آثار مخرب ریزگرد به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده شده است. به گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سرداری می‌افزاید: این میزان اعتبارات برای انجام ۲۴۳۳۳ هکتار عملیات نهال‌کاری، ۲۴۴۵۰ هکتار عملیات مدیریت روان‌آب، ۳۵۹۰۰ هکتار اقدامات آبیاری و مراقبت از نهال‌کاری، ۲۲۰۰ کیلومتر احداث بادشکن زنده، ۸۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده، ۱۱۰ هزار هکتار مدیریت چرا، ۲۴۹ هزار هکتار قرق و ۱۶۰۰ کیلومتر تله رسوب‌گیر در استان‌های بیابانی اجرایی می‌شود. این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: سازمان جنگل‌ها خود را مکلف به انجام ابلاغیه دولت برای مقابله با گرد و غبار می‌داند و عملکرد دستگاه‌های اجرایی بر اساس اعتباری است که سازمان برنامه و بودجه برای آنان تعیین کرده است. سرداری عملکرد سازمان جنگل‌ها در حوزه بیابان‌زدایی را با توجه به میزان اعتبارات موجود، قابل توجه خواند و یادآور شد جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمندی در زمینه مقابله با پدیده بیابان‌زایی دارد.

 امضا تفاهمنامه با کشور چین

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه به‌رغم دارا بودن تجربیات در زمینه مقابله با بیابان‌زایی خود را بی‌نیاز از تکنیک و دانش دیگر کشورها نمی‌دانیم، به تفاهم نامه همکاری مشترک با بخش تحقیقاتی گاتسو در کشور چین و بخش تحقیقاتی دانشگاه تهران اشاره کرده و عنوان می‌کند: در سال جاری از تجربیات کشور چین که در بخش بیابان‌زدایی موفقیت قابل توجهی کسب کرده است در راستای انجام پروژه مقابله با گرد و غبار و بیابان‌زدایی در ایران استفاده می‌شود.

تثبیت اراضی بیابانی یک اولویت است

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که مدیر ملی مقابله با گرد و غبار و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: امسال کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار 46 هزار هکتار تعهد مالچ پاشی در مناطق بیابانی غبارخیز را در دستور کار دارد. به گزارش ایرنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی عنوان می‌کند: تثبیت اراضی بیابانی برای جلوگیری از تولید ریزگرد یکی از اولویت های اصلی کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار است. وی افزود: 25 تا 27 میلیون هکتار از اراضی کشور را عرصه های بیابانی و غبارخیز در معرض فرسایش بادی تشکیل داده اند و 22 استان درگیر پدیده گرد و غبار با منشا داخلی یا خارجی و یا 2 منشا هستند. وی یادآور می‌شود: با عنایت مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار در بودجه سال 97 برای مبارزه با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده است که یک قسمت از این اعتبار برای استان های درگیر غبار و یک سهم دیگر نیز به مسائل برق و فنی اختصاص می یابد تا مشکلی نظیر مشکل خوزستان بروز پیدا نکند. به گفته این مقام مسوول، برای تخصیص این اعتبار همه دستگاه های مرتبط برنامه ها و اقدام های خود در مورد گرد و غبار را به این کمیته ملی اعلام کرده اند و یک کمیته تخصصی هفته آینده بر اساس برنامه های اعلام شده دستگاه ها برای بحث چگونگی تفکیک این هزینه تشکیل می شود. مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌افزاید: اعتبارات صندوق ملی توسعه با توجه به ضرورت هایی که وجود دارد بین دستگاه های مرتبط با پدیده گرد و غبار توسط سازمان برنامه و بودجه تقسیم بندی می شود. طهماسبی بیرگانی در ادامه صحبت هایش بیان می‌کند: همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال پیگیری اخذ اعتبارات ملی موضوع تثبیت اراضی بیابانی است که هنوز رقم این اعتبارات نهایی نشده چرا که تخصیص این اعتبار منوط به تدوین و ارائه برنامه از سوی استان های درگیر با گرد و غبار است که هنوز این استان ها برنامه های خود را ارائه نداده اند. وی در ادامه صحبت هایش یادآور می‌شود: هم اکنون برنامه تثبیت خاک اراضی بیابانی در دستور کار است که این طرح تثبیت در گام اول در چند استان مهم غبارخیز شامل ایلام، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و خراسان های رضوی و جنوبی اجرا می شود. به گفته وی این استان ها علاوه بر اینکه از غبار دیگر مناطق داخلی و خارجی تاثیر می پذیرند، بیابان های آنها بر دیگر استان ها نیز تاثیر می گذارد و بیشترین فرایند گرد و غبار و فرسایش بادی را در اراضی خود دارند. طهماسبی بیرگانی در ادامه صحبت هایش یادآور می‌شود: برنامه های عمل تثبیت که به صورت استانی و براساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن مناطق است که علاوه بر به کارگیری شیوه های نوین از تجربیات، اطلاعات و مطالعات موجود نیز برای فرایند تثبیت خاک استفاده و بکارگیری می شود. به گفته وی گام های بعدی بعد از تثبیت ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکرد سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه و مدارس و توسعه تجهیزات پزشکی و نیز میزان تاثیرگذاری گرد و غبار بر خطوط ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی است.

مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان

در فرودین 94 نیز مدیرکل وقت دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند: مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان مانع از طوفان‌های شنی می‌شود. حسن پسندیده در گفت‌و‌گو خبرگزاری تسنیم می‌گوید: از بین رفتن پوشش گیاهی، چرای ‌بی‌رویه، قطع درختان و تغییر کاربری اراضی از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شوند که با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب باید در زمینه حل این موضوع راهکار‌ها را عملی کنیم. وی ادامه می‌دهد: مدیریت پایدار منابع خاک، حفاظت جنگل‌ها و اجرای طرح‌های جنگلداری و مرتع داری، آبخیزداری و عدم تخریب سرزمین در کاهش روند فرسایش خاک بسیار موثر است. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌کند: برای تشکیل دوباره لایه‌ای نازک از خاک بین 100 تا 10 هزار  زمان نیاز است، بنابراین باید موضوع خاک را مانند آب مورد توجه قرار دهیم. این مقام مسوول خاطرنشان می‌کند: حفاظت مراتع و جنگل‌ها و جلوگیری از بیابان زایی، اجرای طرح‌های تثبیت شن‌های روان، مالچ پاشی و استفاده از بادشکن در جلوگیری از طوفان‌های شنی بسیار موثر است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نگذاریم ورزش پلی باشد برای ورود فرهنگ غربی

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار:

نگذاریم ورزش پلی باشد برای ورود فرهنگ غربی

مراسم اربعین امسال  با شکوه‌تر از هر دوره  دیگری برگزار شد

رهبر معظم انقلاب

مراسم اربعین امسال با شکوه‌تر از هر دوره دیگری برگزار شد

دشمن غاصب رو به ضعف و «مقاومت فلسطین» رو به قوت است

رهبری در پاسخ به دبیرکل جهاد اسلامی:

دشمن غاصب رو به ضعف و «مقاومت فلسطین» رو به قوت است

هر کس مردم را ناامید کند، به سود دشمن کار می‌کند

بیانات رهبری در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری منتشر شد؛

هر کس مردم را ناامید کند، به سود دشمن کار می‌کند

خودروسازان سواستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از کارگران :

خودروسازان سواستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد

هشدار درباره هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه

رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان مطرح کردند:

هشدار درباره هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه

ابلاغ پیام همدردی رهبر انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان

ابلاغ پیام همدردی رهبر انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان

حضور رهبری بر سر مزار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی

حضور رهبری بر سر مزار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی

درصنعت خودرو به کیفیت توجه نمی‌شود

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی

درصنعت خودرو به کیفیت توجه نمی‌شود

جسارت را به مدیران کشور برگردانیم

مدیر عامل شرکت گل گهر در دیدار در فعالان صنعتی با رهبری:

جسارت را به مدیران کشور برگردانیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *