پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دفع پسماندهای ویژه صنعتی در اولویت سازمان محیط زیست

دفع پسماندهای ویژه صنعتی در اولویت سازمان محیط زیست





۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱

دفع پسماندهای ویژه صنعتی در اولویت سازمان محیط زیست

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند: راه‌اندازی مراکز و محل‌های دفع پسماندهای ویژه صنعتی در اولویت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد

حسن پسندیده – مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست- می‌گوید: این سازمان در جهت اجرای ماده ۲۲ آئین‌نامه اجرای قانون مدیریت پسماندها باید با رعایت ماده ۱۱ قانون، براساس کمیت و کیفیت پسماندهای ویژه صنعتی، محل‌های مناسب دفع آنها را مطالعه و به وزارتخانه‌های کشور و صنایع و معادن پیشنهاد کند که این مطالعات درسال‌های گذشته انجام و به وزارتخانه‌های مسئول نیز منعکس شده است لیکن تاکنون به دلیل کم‌توجهی به این تکلیف قانونی در اکثر استان‌ها این مراکز راه‌اندازی نشده‌اند که موضوع به‌صورت جدی و ویژه و از طریق دستگاه‌های ملی استانی درحال پیگیری است. به گفته این مقام مسوول، سالانه بیش از ۳۰ میلیون پسماند صنعتی و حدود ۱۰ میلیون تن پسماند ویژه صنعتی در کشور تولید می‌شود که راه‌اندازی سریع محل‌های دفع پسماندها برای بازیافت، ایجاد، تثبیت و تصفیه، زباله‌سوزی و دفن مهندسی بسیار اهمیت دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر مدیریت پسماندها گفت: برنامه زمانی راه‌اندازی مراکز دفن تا پایان سال ۹۸ در کشور به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها ابلاغ می‌شود تا با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول استانی، اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و شناسایی و انتخاب متقاضیان دارای صلاحیت و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه فراهم شود.

ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مسوول

آن‌طور که پسندیده گفته، به موجب ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها، نظارت و مسئولیت حسن اجرای این قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است. از این رو این سازمان ضمن آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های اجرایی مدیریت پسماندها، ارزیابی عملکرد اجرایی دستگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده و از وزارتخانه و نهادهای مسئول نیز خواستار ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش رو بر اساس تکالیف قانونی شده است. مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح می‌کند: سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات و برنامه‌های عملیاتی مدونی را برای پیشبرد اهداف و مأموریت‌های محوله به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیان بار پسماندها با کمک وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مسئول مطابق ماده یک قانون مدیریت پسماندها تدوین کرده است و تا حصول نتایج مطلوب به‌طور مستمر پیگیری خواهد کرد.

مدیریت پسماند اصلی‌ترین دغدغه

خردادماه امسال بود که رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور اعلام کرد: امروزه مدیریت پسماند به یکی از اصلی ترین دغدغه های مدیران شهری در کشور تبدیل شده است. به گزارش تسنیم، مجید عباسپور در همایش ملی محیط زیست، مشارکت اجتماعی و فرهنگی که با حضور اسکندر امیدی‌نیا معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست، حسن پسندیده مدیرکل محیط زیست استان و جمعی از مدیران استانی برگزار شده بود، بیان کرد: در شرایطی که پسماند به یک معضل و دغدغه اصلی در کشور تبدیل شده آموزش های مناسب در این موضوع به مردم ارائه نشده است. این مقام مسوول عنوان می‌کند: در حالی که دنیا به سمت شهرهای مدرن و هوشمند در حرکت است ما و کشورهایی نظیر ما با مشکلاتی نظیر پسماند و مدیریت شهری مواجه هستیم. به گفته رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور، محیط های شهری، طبیعی و اقتصادی سه بخش زیست شهری محسوب می شود که امروز معضلات در هر سه حوزه در کشور به خوبی به چشم می خورد. عباسپور  در ادامه می‌افزاید: اجرای پروژه های بدون پیوست زیست محیطی، کاهش اختیارات متولیان قانونی در حوزه محیط زیست و پسماند و در نهایت عدم آگاهی بخشی به مردم سبب شده است تا شاهد معضلات بزرگ زیست محیطی در حوزه آب و خاک و انواع آلودگی ها در کشور باشیم.

به گفته وی تقابل بامحیط زیست در سال ها زندگی بشر در کره زمین سبب شده تا امروز شاهد آثار سوء شهرها بر زیست کرده زمین و مشکلات فراوان در حوزه انرژی، آب و خاک در کره زمین باشیم و این تقابل و خسارات شاید در برخی از کشورها نظیر ایران بیشتر هم بوده است.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور در ادامه می‌گوید: سالها در خصوص مشکلات زیست محیطی کره زمین، مدیریت انرژی های نو، تفکیک زباله و مدیریت پسماندها صحبت شده ولی تا زمانی که از ظرفیت نیروی انسانی عظیم در شهرها، افزایش اختیارات به متولیات حوزه پسماند و برنامه ریزی درست برای حفظ محیط زیست استفاده نشده است نمیتوان به بهبود شرایط امیدوار شد. به گفته عباسپور، در سال های گذشته علاقمندی مردم به محیط زیست افزایش پیدا کرده و در برخی از مقاطع شاهد حضور شهروندان و فعالیت های زیست محیطی مثبت از سوی علاقمندان هستیم. این مقام مسوول خاطرنشان می‌کند: مدیریت شهری نیاز به عزمی ملی و ارائه ای جمعی دارد و این که گمان کنیم یک دستگاه وظیفه دارد در هم موارد ورود پیدا کرده و راهکار ارائه کند از توان امروز دستگاه ها خارج است. رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور همچنین با اشاره به لزوم تهیه پیوست زیست محیطی در اجرای طرح ها در شهرها تاکید می‌کند: ارائه پیوست های زیست محیطی قبل از اجرای پروژه ها می‌تواند تا حد زیادی تضمین کننده سلامت محیط زیست با اجرای طرح های جدید در شهرها باشد.

خطر عفونی‌ها بیخ گوش کلان‌شهرها

معضل پسماندها داستانِ روز کلان‌شهرهای کشورمان است و در این میان پسماندهای بیمارستانی و زباله‌های عفونی مطب‌های پزشکان، هم تهدیدی برای سلامت شهروندان بوده و هم چهره خیابان‌ها را زشت کرده‌اند. پسماندهای بیمارستانی و زباله‌های مطب‌های پزشکان خطری چند برابر نسبت به پسماندها و زباله‌های عادی دارند. بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندهای بیمارستانی جزو خطرناک‌ترین نوع پسماندها محسوب می‌شوند و جرائم سنگینی برای رهاکنندگان این نوع پسماندها در نظر گرفته‌شده است. گفتنی است سرانه تولید پسماند عفونی در 90 درصد مناطق کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است از این‌رو بی‌خطر نشدن پسماندهای ویژه و دفع نادرست آن‌ها، در بلندمدت آثار مخربی بر محیط‌زیست و درنتیجه سلامت افراد جامعه می‌گذارد بنابراین غفلت و پاس‌کاری‌های مسئولان در این حوزه و انداختن وظایف خود بر گردن دیگران تنها محیط‌زیست و سلامت مردم را بیش‌ازپیش به خطر می‌اندازد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *