سایت خبری پیام ما آنلاین | رشد کهنسالی

رشد کهنسالی





۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰

رشد کهنسالی

نرخ رشد جمعیت سالمندان از رشد جمعیت کشور پیشی گرفت

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید به سمتی برویم که دیگر وجود محلی به نام آسایشگاه سالمندان بی معنا باشد و سالمندان در خانه‌های کوچک سالمندی، کنار یکدیگر و بدون وابستگی به بستر زندگی کنند.

دکتر وحید قبادی دانا در همایش روز جهانی سالمند، گفت: امروزه ۱۰ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند. نرخ رشد جمعیت کشور در حالی ۱/۲۴ درصد است که نرخ رشد جمعیت سالمندی ۳/۶ درصد بوده و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۳۰ شاهد جمعیت ۲۶ درصدی سالمندان در کشور باشیم.

وی با اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی که به موحب قانون برنامه ششم توسعه به این سازمان محول شده است، افزود:  طبق برنامه باید تا ۲۵ درصد از جمعیت هدف که سالمندان هستند را تحت پوشش قرار دهیم. هدف اصلی ما این است که به این افراد درون خانواده خدمات ارائه دهیم و به ارتقا سطح اجتماعی آنها بپردازیم.

وی با تاکید بر نقش زندگی مستقل در حفظ روحیه سالمندان، ادامه داد:  این استقلال در کنار مشارکت فعال در جامعه می‌تواند به عدم افسردگی و سایر مشکلات این گروه از افراد کمک کند. موضوعی که به آن تاکید داریم این است که استقلال با احترام اشتباه گرفته نشود.

قبادی دانا افزود: پوشش بیمه و بازنشستگی برای سالمندان باید در حالت حداکثری خود باشد تا زندگی راحتی داشته باشند، این موضوع باید در سطح مدیریت شهری نیز مشاهده شود. امروزه تا چه میزان ادارات، بانک‌ها و… برای حضور سالمندان مناسب سازی شده است؟

وی با اشاره به اینکه سالمندی دوره پایان زندگی نیست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها می‌بینیم سالمندان فعال ترین گروه جامعه هستند و این فرصت را مغتنم می‌شمارند. ما هم می‌توانیم با توجه به نیاز سالمندان، مشارکت آنها را افزایش دهیم.

وی افزود: دبیرخانه ملی سالمندان در سازمان بهزیستی از سال ۸۳ آغاز به کار کرده و خوشبختانه پس از ۱۵ سال، امروز  با مشارکت شهرداری، وزارت بهداشت و… از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی می‌شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه ۷۲۵ هزارنفر سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: به طور کلی ۶۰۰ مرکز برای سالمندان تحت پوشش بهزیستی داریم که ۳۰۰ مرکز آن شبانه روزی است.

حدود ۷ میلیون سالمند در کشور وجود دارد

بهرامی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست تخصصی« سلامت سالمندی» سالمند در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی  برگزار شد با بیان اینکه امروز حدود ۷ میلیون سالمند داریم، گفت: این رقم در سال ۱۴۲۰ به بیش از ۲۶ میلیون نفر افزایش می‌یابد که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی را می‌طلبد.

دکتر علیرضا بهرامی در این نشست تخصصی افزود: از سوی دیگر امروز خانواده های مراقب سالمند به طور میانگین ۵ نفر است که این رقم در آینده به ۱.۲ کاهش می‌یابد، در نتیجه باید برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در جامعه سالمندی از امروز به فکر باشیم.

وی با اشاره به بحث سالمندی به عنوان یکی از ۵ ابرچالش‌های جامعه در ۲۰ سال آینده، عنوان کرد:‌ اگر از همین امروز به فکر نباشیم، مساله سالمندی نیز مانند سایر چالش‌ها، بدون راه حل مناسب باقی می‌ماند.

بهرامی ضمن اشاره به اهمیت برنامه ریزی و سیاستگذاری برای حوزه سالمندی، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی مساله محور همواره به دنبال حل مسائل و چالش‌های موجود در جامعه است و در همین راستا، بحث سالمندی و سالمند شدن جامعه نیز از مسایلی است که باید از همین امروز برای آن برنامه ریزی کنیم. 

سند ملی سالمندان

 ابلاغ شد

سند ملی سالمندان پس از تدوین یکساله از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای ملی سالمندان ابلاغ شد.

سند ملی سالمندان با مشارکت دستگاه های ذی‌نفع و طی جلسات متعدد در طی یک سال گذشته با محوریت سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است.

این سند، امروز که مصادف با روز جهانی سالمندان است طی مراسمی در برج میلاد با حضور وزرای بهداشت و درمان و رفاه و تأمین اجتماعی رونمایی شد.

 سند ملی سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی به عنوان متولی شورای ملی سالمندان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به عنوان متولیان این حوزه نوشته شده است. 

این سند منجر به هم راستایی و هم افزایی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط از جمله، وزارتخانه های بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سالمندان شده و نقطه عطفی برای خدمت رسانی دقیق، علمی و بهتر به سالمندان محسوب می‌شود و با درنظرگرفتن وضعیت سیمای سلامت سالمندان بسیار کمک کننده است.

براساس این سند در حوزه سلامت، حوزه‌های رفاه سالمندان، سلامت جسمی و روانی پوشش داده می‌شود؛ ضمن اینکه در حوزه رفاه نیز موضوع هایی مانند اشتغال، معیشت و حمایت‌هایی که باید از سالمندان صورت گیرد، مورد توجه قرار می‌گیرد. 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *