پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسابقه مصرف آب در تهران

مسابقه مصرف آب در تهران





۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹

مسابقه مصرف آب در تهران

تهرانی ها 30 لیتر بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می کنند

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی سیدزاده در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب با اشاره به میانگین مصرف آب به ازای هر نفر در کشور گفت: میانگین مصرف آب به ازای هر نفر ۱۵۰ تا ۱۵۵ لیتر است در حالی که این میزان در تهران ۱۷۰ تا ۱۸۰ لیتر است یعنی ۳۰ لیتر بیشتر از میانگین کشور است.

وی افزود: سرانه آب خانگی نیز در برخی از کشورها ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر است و تلاش ما نیز این است که سرانه مصرف آب در کشور ما به ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر برای هر نفر برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور خاطرنشان کرد: استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران، کردستان، تهران، قزوین و البرز بیش از ۱۵۵ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر مصرف آب دارند که تهران و البرز در صدر آنها قرار دارند.

وی با اشاره به قیمت آب گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش رفتار مصرفی مردم در بخش آب شرب گفت: در این رفتار سه عامل نقش اساسی دارند بنابراین برای مدیریت مصرف آب باید ابتدا فرهنگ و آموزش مورد توجه قرار گیرد. اگر نتوانیم رفتار مردم را در مصرف تصحیح کنیم و تعرفه هم افزایش پیدا کند، تاثیری در مصرف آب نخواهیم داشت.

سیدزاده ادامه داد: در تمام دنیا بحث تعرفه‌گذاری و قوانین بازدارنده مصرف آب است. بنابراین اخذ قیمت واقعی آب فقط به جهت دریافت پول بیشتر از مردم نیست بلکه هدف، مدیریت مصرف آب است.

وی تاکید کرد: قطره قطره آب ارزش بالایی دارد در حالی که مدیریت مصرف صورت نمی‌گیرد. آب باید جایگاه واقعی خود را در سبد خانوار پیدا کند حتی در برخی کشورها برای اینکه آب به جایگاه واقعی خود برسد پلیس آب ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: در بخش آب شهری سالانه ۶ میلیارد متر مکعب تولید صورت می‌گیرد و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنعت مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به بخش مصرف آب در بخش خانگی است بنابراین ۲۵ درصد آب بدون درآمد داریم که ۱۳ درصد این عدد هدررفت واقعی است و نشر آب از خطوط انتقال و سرریز مخازن است.

کاهش یک درصد هدر رفت آب به ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف خدمات مشترکان و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: برای کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد در کشور نیاز به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است.

«علی سیدزاده» در کارگاه آموزشی ای که  بررسی هدر رفت آب که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد هم  افزود: سالانه اختصاص این اعتبار باید برای کاهش آب بدون در آمد هزینه شود.

وی ادامه داد: کار مطالعات علمی در باره هدر رفت آب از سال ۱۳۷۳ در کشور آغاز شد و در برنامه دوم توسعه ایجاد طرح ملی تحقیق، توسعه و بهسازی تاسیسات آب و تاسیس دفاتر آب به حساب نیامده مورد توجه قرار گرفت.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف خدمات مشترکان و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آبفا افزود: از سال ۱۳۸۸ اقدام‌های عملی آغاز و برای ۱۴ هزار و۵۱۷ کیلومتر نشت‌یابی و رفع نشت انجام شد.

به گفته سیدزاده از سال ۸۸ تا ۹۷ نشت یابی و رفع نشت در یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۳۹۵ انشعاب انجام شد و در خطوط انتقال نیز برای ۵۳۶ کیلومتر صورت گرفت.

وی به انجام نشت‌یابی در ۱۳۲ مخزن در بازه زمانی ۸۸ تا ۹۷ اشاره کرد و گفت: همچنین دو هزار و ۷۰۸ کیلومتر نوسازی شبکه توزیع صورت گرفته است.

سید زاده خاطرنشان کرد: نوسازی و بازسازی انشعابات به میزان ۱۲۵ هزار و ۹۹۵ رشته و برای ۲۲۱ کیلومتر خطوطرانتقال این مهم انجام شده است.

وی تاکید کرد که اگر این اقدام‌ها صورت نمی‌گرفت، سالانه یک درصد به میزان هدر رفت آب در کشور اضافه می شد.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف خدمات مشترکان و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور، میزان آب بدون درآمد را ۲۵درصد و میزان آب با درآمد را ۷۵درصد عنوان کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *