پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر کاهش میزان آب تالاب هورالعظیم نسبت به سال گذشته

خطر کاهش میزان آب تالاب هورالعظیم نسبت به سال گذشته





۴ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۷

خطر کاهش میزان آب تالاب هورالعظیم نسبت به سال گذشته

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار مسدود شدن هرچه سریع‌تر شکاف‌هایی 

که آب تالاب هورالعظیم را به بخش عراقی هدایت می‌کنند، شد.

اخیراً مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش عراقی این تالاب از شکاف‌های دایک مرزی، بر لزوم مسدود شدن هر چه سریعتر این نقاط تاکید کرده است. به گفته ‌محمدجواد اشرفی در زمان سیلاب فروردین خوزستان، به منظور پیشگیری از آبگرفتگی اراضی، در نقاطی از دایک مرزی هورالعظیم برای هدایت سیلاب در تالاب شکاف‌هایی ایجاد شد که هنوز برخی از شکاف‌ها مسدود نشده‌اند. آن‌طور که اشرفی به ایسنا گفته، در این شرایط، با وجود گذشت چند ماه از سیلاب، همچنان آب تالاب هورالعظیم در حال هدایت به بخش عراقی است و با ادامه این وضعیت، میزان آبگیری تالاب هورالعظیم از سال گذشته هم کمتر می‌شود.  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به بحران آبی که وجود دارد، باید هر چه سریعتر این نقاط مسدود شوند و آب تالاب حفظ شود. به گفته اشرفی، عملیات ترمیم این شکاف‌ها در حال انجام است و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز، شرکت ملی گاز، سازمان آب و برق خوزستان و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان وظیفه ترمیم این نقاط را بر عهده دارند. این مقام محیط زیست خوزستان در ادامه می‌افزاید: تا دو روز پیش، شرکت نفت هنوز پای کار نرفته بود اما مقرر شد که روز گذشته پای کار بیاید. اگر شرکت نفت کار خود را در این منطقه به پایان برساند، شرکت ملی گاز نیز می‌تواند کار خود را انجام دهد. سازمان آب و برق نیز کار خود را آغاز کرده اما سازمان  جهاد کشاورزی کار را به صورت نیمه انجام داده است.  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح می‌کند: اگر شرکت نفت کار را آغاز کند نیز عملیات مسدود کردن این شکاف‌ها در دایک مرزی هورالعظیم حداقل  دو هفته زمان می‌برد.

آبگیری ۹۰درصدی تالاب هورالعظیم

بهمن‌ماه 97 بود که معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش یکهزار متری حجم آب رودخانه کارون طی ماه یادشده خبر داد. هوشنگ حسونی زاده، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: با توجه به افزایش آب ذخیره شده در پشت سد‌های دز و کرخه بدلیل بارندگی‌های مناسبی که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون و همچنین پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان مبنی بر بارش شدید باران شنبه، ۶ بهمن ماه، سرریز‌های سد‌های مذکور باز شدند. به گفته وی رهاسازی آب سد‌های دز و کرخه سبب شده تا دبی آب رودخانه‌های دز و کارون افزایش یابد، البته از هفته گذشته تاکنون حجم آب در رودخانه کارون یکهزار متر افزایش داشته است و در برخی ساعات کاهش حجم ورودی آب به این رودخانه را داشتیم. حسونی زاده در آن زمان گفته بود که بارندگی‌های مناسبی که در سال آبی جاری (97) داشتیم، سبب شده تا ۹۰ درصد تالاب بین المللی هورالعظیم و ۵۰ درصد تالاب شادگان آبگیری شوند. معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه بیان می‌کند: تاکنون حجم آب در سد‌های خوزستان ۶۰ تا ۸۵ درصد پر شده اند و پیش بینی می‌شود در تابستان سال ۹۸ با کمبود آب و به تبع آن مشکل تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی نداشته باشیم.

پرآبی هورالعظیم؛ کاهش گردوغبار 

در بیست‌ونهم بهمن‌ماه 97 نیز مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم پرآب شده است، اعلام کرد: آبگیری هورالعظیم به‌طور قطع در کنترل گرد و غبار منطقه و تلطیف هوا تاثیر خواهد داشت و بقای شرایط موجود در گروی تامین حق‌آبه این تالاب از سوی وزارت نیرو است. مسعود باقرزاده کریمی وضع تالاب هورالعظیم را تحت تأثیر بارش‌های سیلابی اخیر (بهمن‌ماه 97) مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه بارش‌های جنوب غرب کشور طی سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در هفته‌های اخیر بارش‌ها در سه حوضه آبی کرخه، دز و مارون بیش از حد نرمال گزارش شده است. وی در ادامه می افزاید: میزان آب ورودی به سد کرخه بیش از حد نرمال بوده است و وزارت نیرو نسبت به بازکردن دریچه سد و هدایت آب به سمت تالاب هورالعظیم اقدام کرده است. در نتیجه این بارش‌ها، هورالعظیم پرآب شده است و حتی قصد داریم که حوضچه‌های چهار و پنج این تالاب را با وارد کردن آب‌های جدید پرکنیم. این اقدام به‌طور قطع به زنده‌سازی تالاب کمک زیادی می‌کند.باقرزاده کریمی با بیان اینکه همه عرصه‌های تالاب هورالعظیم پرآب شده است، در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و تثبیت شرایط موجود هورالعظیم چه برنامه‌ای دارد، بیان می کند: به هر حال هورالعظیم در یک منطقه گرم و خشک قرار دارد و طبیعتاً در ماه‌های آینده، بخشی از آب بر اثر افزایش دما، تبخیر می‌شود و سطح آب کاهش چشمگیری می‌یابد. مدیر کل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در ادامه با تاکید بر تأثیر چشمگیر پرآب شدن هورالعظیم در کنترل گرد و غبار خوزستان، تصریح می‌کند: به‌طور قطع آبگیری هورالعظیم در تلطیف هوای منطقه اثر مثبت دارد و در شش ماه ابتدایی سال جدید، وضع منطقه به لحاظ کاهش اثرات مخرب گرد و غبار بهتر خواهد شد چون حتی اگر سطح خاک هم خشک شود، پروفیل خاک (برش عمودی خاک) مرطوب خواهد بود. افزون بر اینها، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی پرآب بودن هورالعظیم غیر قابل انکار است چون باعث رونق صیادی و طبیعتاً رونق اشتغال و زندگی مردم منطقه می‌شود. آبگیری تالاب هورالعظیم از منظر روانی نیز قابل توجه است و از سوی دیگر باعث جذب گردشگر می‌شود. این مقام مسوول تاکید می کند: در چنین شرایطی که بارش‌ها وضع مناسبی برای هورالعظیم رقم زده است می‌توان از طریق تأمین حق‌آبه تالاب و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، این شرایط را حفظ کرد. خوشبختانه بر اساس قانون حفظ و احیای تالاب‌ها، حق‌آبه تالاب هورالعظیم به طور دقیق مشخص و به دستگاه متولی تخصیص آب یعنی وزارت نیرو ابلاغ شده است. انتظار می‌رود این وزارتخانه اهتمام کافی را برای تأمین حق‌آبه هورالعظیم داشته باشد. این کارشناس تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه صحبت هایش با تاکید بر ضرورت نصب ایستگاه‌های هیدرومتری در ورودی تالاب هورالعظیم گفت: میزان آب‌های رهاسازی شده به تالاب هورالعظیم را باید در ورودی تالاب از طریق ایستگاه‌های هیدرومتری اندازه‌گیری کنیم تا میزان آب ورودی به‌طور دقیق مشخص شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *