پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی پروتکل الحاقی حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر

بررسی پروتکل الحاقی حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر





۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱

بررسی پروتکل الحاقی حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: تصویب لایحه پروتکل الحاقی حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر در  مجلس در حال بررسی است

به گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده -معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست-، پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون تهران در هیات دولت به تصویب رسیده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، هم‌زمان با لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون تهران در ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ این تاریخ به عنوان روز دریای خزر نامیده شد و به همین مناسبت هر ساله مراسم بزرگداشتی با هدف مدیریت افکار عمومی و آشنا کردن جوامع محلی حاشیه خزر با اهداف کنوانسیون تهران در کشورهای عضو برگزار می‌شود که احمدرضا لاهیجان زاده معاون سازمان محیط زیست در این‌باره اعلام کرده مراسم گرامیداشت روز دریای خزر پنج‌شنبه ۲۴ مردادماه در بابلسر در استان مازندران برگزار می‌شود و محور اصلی آن موضوعات مرتبط با پسماند است. این مقام مسوول سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه می‌گوید: توجه ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص تصویب لایحه مدیریت پسماند در استان‌های ساحلی به ویژه شمال کشور می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد. لاهیجان زاده تصریح می‌کند: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون تهران در پنجمین جلسه کشورهای متعاهد کنوانسیون در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در ترکمنستان به تصویب پنج کشور حاشیه دریای خزر رسید که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ششمین نشست اعضای متعاهد کنوانسیون تهران در آبان امسال در شهر باکو؛ پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد، از اقدامات مهمی که انتظار می‌رود در این اجلاس به نتیجه برسد تصمیم‌گیری در خصوص ساختار سازمانی دبیرخانه برای انتقال آن به منطقه تصویب پروتکل پایش ارزیابی و تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی به منظور اجرای سایر پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون خواهد بود.

گفتنی است کشورهای حاشیه دریای خزر مانند جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست این دریا در سال ۱۳۸۲ (2003) کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند و این کنوانسیون با همکاری و حمایت برنامه محیط زیست ملل متحد شکل گرفت. این کنوانسیون منطقه‌ای تنها معاهده زیست محیطی مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای‌ حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

الحاق به حفاظت از محیط زیست خزر

اسفندماه سال 97 بود که لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر توسط حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. به گزارش فارس، لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر توسط حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. پس از آن و در 30 تیرماه 98 شمس الله شریعت نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعلام کرد: کلیات لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر با اصلاحاتی تصویب شد.

به گفته وی در خصوص رسیدگی به لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر، در نشستی مواد مختلف آن با حضور مسئولان وزارات امور خارجه، سازمان حفاظت از محیط زیست و مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخته شد. نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلیات لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر با اصلاحاتی تصویب شد، گفت بود بررسی جزئیات، پاسخ به سوالات و ابهامات به کارگروهی سپرده شد و نتیجه بررسی‌ها به کمیسیون ارائه می‌شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست دریای خزر برای ما اهمیت دارد چراکه قسمت عمیق آن به سمت ایران است، آلاینده‌هایی نیز که وارد این دریا می‌شوند در قسمت‌‌های عمیق رسوب می‌کنند و زیست این دریا را به خطر می‌اندازند، تصریح می‌کند: کشورهای آلاینده دریای خزر صنعتی تر از ایران هستند و استخراج نفت از این دریا نیز یک فرآیند آلاینده محسوب می‌شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستور کار دیگر کمیسیون کشاورزی بررسی چهار بند از لایحه مشارکت عمومی–خصوصی به عنوان کمیسیون فرعی بود، خاطرنشان می‌کند: پس از بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با چهار بند از لایحه مشارکت عمومی–خصوصی که مربوط به بخش کشاورزی و محیط زیست است، موافقت و به تصویب رسید.

خطراتی که دریای خزر را تهدید می‌کند

در مردادماه 96، مدیر مرکز مطالعات ملی دریای خزر اعلام کرد خطرات ناشی از نوسانات سطح آب، محیط زیست دریای خزر و خصوصیات اکولوژیکی و آب‌نگاری منحصر به فرد آن را تهدید می‌کند.داریوش یوسفی کبریا در ادامه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نگرانی کشورهای ساحلی از وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده موجب شده تا کشورهای ساحلی علاوه بر به رسمیت شناختن قوانین و مقررات هر یک از دولت‌های متعهد و آگاهی از تخریب دریای خزر به لزوم و حفظ و احیای منبع زنده برای نسل‌های حاضر و آینده توجه کنند. یوسفی کبریا با اشاره به اینکه 21 مرداد ماه نقطه عطفی در تاریخ همکاری‌های زیست‌محیطی در رابطه با دریای خزر محسوب می‌شود، یادآور شد: این کنوانسیون منطقه‌ای تنها معاهده زیست‌محیطی مورد توافق 5 کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر است. همچنین در مهرماه 97 مهدیه جعفری، متخصص محیط زیست دریا درباره خطر زباله‌های دریایی خزر، می‌گوید: زباله‌های دریایی خزر،  باعث شکسته شدن، ضربه زدن و حتی تخریب زیستگاه‌های مهم مانند صخره‌های مرجانی که اساس و پایه اکوسیستم‌های دریایی و برای زندگی جانوران حیاتی هستند، می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *