سایت خبری پیام ما آنلاین | ورود 60 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه

ورود 60 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه





۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹

ورود 60 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه

معاون شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی: طی سال جاری حدود ۶۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود

مقداد اسکندرپور -معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی- می‌گوید: در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ارومیه، گلمان، بوکان، سلماس، مهاباد، نقده و میاندوآب به دریاچه ارومیه رها می‌شود. به گفته وی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در راستای کمک به احیا و تامین بخشی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه بر اساس وظایفی که در سال ۱۳۹۴ از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر عهده این شرکت گذاشته شد، بخشی از پساب تولیدی را به صورت تصفیه‌شده به سمت دریاچه سرازیر می‌کند. آن‌طور که او به خبرگزاری ایرنا گفته، بر این اساس تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه رها خواهد شد. معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی عنوان می‌کند: در این راستا ۶۳ هزار و ۸۹۸ مترمکعب در شبانه روز بر ظرفیت پساب تصفیه شده استان افزوده و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال جدید احداث شده است. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال (از 1394) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد. چندی قبل نیز معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی خبر از بهره‌برداری طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه طی سال جاری داده بود.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه

به گفته مقداد اسکندرپور، طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود که بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده شاهد بهره‌برداری از این طرح در سال جاری خواهیم بود. به گزارش گیتی آنلاین، این مقام مسوول با اعلام این خبر می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی کار خود را در راستای کمک به احیا و تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه بر اساس وظایفی که در سال ۹۴ از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر عهده این شرکت گذاشته شد، آغاز کرد. وی تصریح می‌کند: بر این اساس مقرر شد تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده به حوزه دریاچه ارومیه رهاسازی شود که به همین منظور، پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ارومیه، بوکان، سلماس، میاندوآب، مهاباد، نقده و گلمان ارومیه، به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود. به گفته اسکندرپور برای این منظور ۶۳ میلیون مترمکعب در سال از ظرفیت موجود تصفیه فاضلاب ارتقا خواهد یافت و ۴۲ میلیون مترمکعب نیز ظرفیت جدید تصفیه فاضلاب ایجاد خواهد شد. معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این خصوص، می‌گوید: تا به امروز توانسته ایم ۶۳ هزار و ۸۹۸ مترمکعب در شبانه روز بر ظرفیت پساب تصفیه شده استان افزوده و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و انتقال جدید احداث کنیم و ۶ ایستگاه پمپاژ نیز احداث و به بهره‌برداری برسانیم که برای تحقق این امر نیازمند ایجاد یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب، ۳۰ واحد ایستگاه پمپاژ نیز نیاز است که تاکنون در این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که ۱۹۰ میلیارد تومان از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه و ۱۱۰ میلیارد تومان دیگر از طریق منابع عمومی و اعتبارات داخلی شرکت شده است. اسکندرپور ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۳۸ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، ۷ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه بوکان، ۳ میلیون مترمکعب از طریق تصفیه‌خانه سلماس، ۶ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب میاندوآب، ۸ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب مهاباد، ۷ میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب نقده و یک میلیون مترمکعب در ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، با اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۷ به مبلغ ۴۶۸ میلیون ریال، تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان در سال جاری و مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه در اردیبهشت ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده و با در نظر گرفتن پساب سایر تصفیه‌خانه‌های در مدار از جمله مدول اول و دوم تصفیه‌خانه‌های ارومیه، نقده، مهاباد، میاندوآب سلماس و بوکان حدود ۷۰ میلیون متر مکعب پساب از طریق خطوط انتقال یا رودخانه‌ها به پیکره دریاچه ارومیه هدایت می‌شود. معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان در حال حاضر یک میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه می‌شود، عنوان می‌کند: طرح تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان نیز یکی از این طرح‌ها بود که در مجموع ۲۲ کیلومتر شبکه و خط انتقال و تصفیه‌خانه برای اتمام این طرح اجرایی شده است و در صورت استقرار جمعیت پیش بینی شده در شهرک گلمان، فقط از طریق این تصفیه‌خانه فاضلاب، ۲.۵ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد. وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه یکی از مدرن ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور است، می‌افزاید: تصفیه‌خانه فاضلاب نقده نیز در حال بهره‌برداری بوده و پساب تصفیه شده از طریق این تصفیه‌خانه از طریق رودخانه گدار به دریاچه ارومیه وارد می‌شود. وی به برنامه‌های این شرکت در راستای اجرای طرح‌های نجات بخشی دریاچه ارومیه اشاره کرده و می‌گوید: امسال طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود که بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده شاهد بهره‌برداری از این طرح در سال جاری خواهیم بود. معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه صحبت‌هایش به اعتبارات ستاد احیا برای اجرای طرح‌های محول شده به شرکت آب و فاضلاب شهری استان اشاره کرده و می‌گوید: در این راستا امسال ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتبار به تصویب رسیده است. گفتنی است رسول اکبری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی در بهمن‌ماه 97 اعلام کرده بود در طی 6 ماه اول سال 97 حجم فاضلاب تصفیه‌شده ارومیه 42 میلیون و 970 هزار مترمکعب بوده که این فاضلاب تصفیه شده به منظور کمک به احیای دریاچه ارومیه به سمت آن سرریز شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *