پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده حذف مدارس خشتی و گلی

وعده حذف مدارس خشتی و گلی





۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷

وعده حذف مدارس خشتی و گلی

رئیس‌سازمان نوسازی مدارس: تا قبل از مهرماه ۹۸ مدارس خشتی و گلی حذف می‌شوند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به تخصیص و ابلاغ اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به‌منظور جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تا قبل از مهرماه ۹۸ مدارس خشتی و گلی از سطح کشور حذف می‌شوند.

مهراله رخشانی‌مهر در حاشیه بازدید از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان محلات از وجود ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارس سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس بین استان‌های سراسر کشور توزیع‌شده است.

وی جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس سراسر کشور را از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور برشمرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا قبل از آغاز فصل سرما بخاری‌های نفتی از مدارسی که در مناطق دارای سیستم گازرسانی هستند جمع‌آوری شود.

رخشانی مهر تشویق خیرین را از جدی‌ترین برنامه‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دانست و تصریح کرد: در سال جاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور را برگزار کردیم و حدود ۱۴۸۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داشتیم که نسبت به سال ۹۷ به مقدار ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قانون اجازه می‌دهد، در صورتی خیری۵۰ درصد سهم یک پروژه را تأمین کند ۵۰ درصد دیگر را از محل طرح مشارکتی تأمین اعتبار کنیم، لذا طبق پیشنهاد همکاران، نمایندگان و فرمانداران مقرر شد در ساخت یک پروژه ۶ کلاسه خیری مشارکت کنیم و اعتبار موردنیاز را از محل اعتبارات ملی تأمین خواهیم کرد.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: جمع‌آوری مدارس خشتی و گلی کشور تا آغاز سال تحصیلی، از دیگر برنامه‌های مهم سازمان است. همچنین در استان مرکزی ۵ مدرسه خشتی گلی وجود دارد که تا مهرماه جمع‌آوری می‌شود.

کاهش اعتبارات نوسازی مدارس را دشوار می کند

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پیش از این درباره اولویت سازمان برای اتمام طرح های بازسازی گفت: اولویت سازمان برای اتمام طرح ها به ترتیب شامل پروژه هایی از منابع ملی، خیری، ملی استانی و استانی است که با روند نزولی اعتبارات در استان ها نمی توان امید زیادی به اتمام این پروژه های نیمه تمام داشت.

مهرالله رخشانی مهر در بازدید از پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش و نوسازی مدارس شهرستان بویراحمد و دنا با اظهار گلایه نسبت به روند کاهشی اعتبارات آموزشی گفت: اعتبارات آموزشی این استان از ۲۰ درصد در سال ۱۳۸۵ به سه درصد کل اعتبارات استان در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۷ و پس از عزم دولت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام بیش از ۹۰ درصد پروژه های با منابع ملی و خیری فعال شده اند اما برخی پروژه های با منابع استانی همچنان راکد مانده اند.

رخشانی مهر ادامه داد :۴۰ هزار کلاس درس نیمه تمام در کشور وجود دارد که از محل منابع استانی، ملی و خیری شروع شده اند که پروژه های خیری از همان منابع تامین می شوند و دولت نیز باید سهم خود را در پروژه های مشارکتی تامین کند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در توضیح دلایل تاکید دولت بر اتمام پروژه های ناتمام گفت: بخشی از سرمایه کشور برای ساخت این پروژه ها هزینه شده اما امکان بهره برداری از آن فراهم نیست.

پروژه های نیمه تمام به صلاح کشور نیست

وی یادآوری کرد که برای فعال کردن پروژه نیمه تمام بخشی از آن باید دوباره تخریب شود به همین دلیل پروژه های نیمه تمام نه به لحاظ اقتصادی و نه به لحاظ فنی به صلاح کشور نیست.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد کلاس‌های تحویلی سال ۱۳۹۶ حدود چهار هزار کلاس درس، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰ هزار کلاس درس و مهرماه امسال ۱۰ هزار کلاس درس و دهه فجر نیز ۲ هزار کلاس خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۳۶ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند گفت: دولت در گام اول با ۲هزار میلیارد ریال اعتبار سیستم گرمایشی ۲۴ هزار کلاس درس را تعویض می کند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در سفر به استان کهگیلویه وبویراحمد از شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران بازدید و پس از دیدار با استاندار از برخی پروژه های نیمه تمام شهر یاسوج و سی سخت بازدید کرد.

وی ابتدا از پژوهش سرای دانش آموزی در پارک ساحلی شهر یاسوج بازدید کرد.

این پژوهش سرا بیش از ۴۰ میلیارد ریال تجهیزات در آن وجود دارد اما براساس گفته های مسئولان حدود چهار سال است اعتباری به آن تخصیص نیافته و فضای آن بدون استفاده رها شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نسبت به بلاتکلیفی این پروژه واکنش نشان داد و گفت: به رغم آنکه مخالف واگذاری املاک و دارایی های آموزش و پرورش هستیم اما اگر از فضا ها بهره برداری نکنیم مستهلک می شوند و از دست می روند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *