پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت تالاب شادگان بحرانی است‌

وضعیت تالاب شادگان بحرانی است‌





۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸

وضعیت تالاب شادگان بحرانی است‌

‌رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان می‌گوید با توجه به گرمای هوا، تبخیر و خروج آب به سمت دریا، آبگیری تالاب شادگان، کاهش یافته است

‌به‌تازگی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب شادگان پس از بارندگی و سیلاب‌های ماه‌های گذشته اعلام کرده در حال حاضر با توجه به فروکش آب، آبگیری تالاب کاهش یافته به طوری که وضعیت این تالاب هم‌اکنون در حالت بحرانی قرار گرفته است.

‌به گفته رحیم مجدمی، درحال حاضر رهاسازی آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان به صورت دائم انجام نمی‌شود و سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرده که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده‌ است اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

آن‌طور که وی به ایسنا گفته با توجه به گرمای هوا و تبخیر و خروج آب تالاب شادگان به سمت دریا، حدود 40 تا 50 درصد تالاب آب دارد. همچنین با توجه به صدور مجوز کشت تابستانه در بالادست تالاب، میزان کمی از آب رودخانه جراحی که تامین کننده آب تالاب شادگان است، وارد تالاب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در ادامه می‌افزاید: پس از سیلاب هم مقداری از آب سیلاب به سمت دریا و بخشی از آن به سمت نهر مارد هدایت شد اما پس از آن کالورت‌های هدایت آب تالاب به این بخش‌ها مسدود شد اما مسدود کردن این کالورت‌ها که برای هدایت سیلاب به دریا ایجاد شده بودند، پس از فروکش بخش زیادی از حجم آب و با تاخیر انجام شد. مجدمی ادامه می‌دهد: همچنین پس از اینکه این کالورت‌ها مسدود شدند، متاسفانه کالورت‌های دیگری توسط برخی افراد ایجاد شده‌اند که آب تالاب را به سمت دریا هدایت می‌کنند. برخی افراد برای مقاصد خاصی این کالورت‌ها را ایجاد می‌کنند و باعث هدررفت آب می‌شوند. این مقام مسوول با بیان اینکه برای نگهداری آب تالاب باید کالورت‌ها بسته شوند، می‌افزاید: علیرغم اینکه چندین بار این کالورت‌ها را مسدود کردیم اما باز هم برخی افراد اقدام به باز کردن کالورت‌ها می‌کنند. وی با اشاره به اهداف ایجاد کالورت توسط افراد بومی در تالاب شادگان، می‌گوید: صید گونه‌هایی از پرندگان نیاز به خشک شدن برخی نقاط تالاب دارد و افراد بومی منطقه هم به این دلیل اقدام به ایجاد کالورت و هدایت آب تالاب به سمت دریا می‌کنند. این موضوع از‌طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است و چند نفر در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در خصوص تاثیر افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان، بیان می‌کند: با افتتاح این پروژه مقرر بود روزانه پنج مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان شود. مدیریت (متولی) انتقال آب کارون به تالاب شادگان، سازمان آب و برق خوزستان است اما متاسفانه رهاسازی آب به صورت دائم انجام نمی‌شود. به گفته مجدمی، سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرد که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده‌اند اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

آبگیری صد درصدی تالاب شادگان

تیرماه 98 بود که معاون سازمان حفاظت محیط زیست از آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب شادگان در سیل اخیر خبر داد. در آن زمان احمد لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آخرین وضعیت تالاب شادگان اعلام کرد که تالاب شادگان ۵۳۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن در کنوانسیون رامسر به ثبت شده است. وی با بیان اینکه این تالاب در سیل اخیر صد در صد آبگیری شد، گفته بود حدود ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه از رودخانه مارون و ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه از رودخانه کارون آب وارد تالاب شده است. لاهیجان زاده با اشاره به اینکه میزان آبگیری در تالاب شادگان به گونه‌ای بود که جاده دارخوین به شادگان و جاده آبادان به ماهشهر به زیر آب رفت، می‌افزاید: زمانی که ظرفیت تالاب تکمیل شد آب باقی مانده به خلیج فارس راهی شد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: تالاب هورالعظیم نیز حدود ۹۷ درصد آبگیری شد و تنها سه درصد از آن باقی مانده است. این مقام مسوول در تیرماه 98 اعلام کرد وضعیت دو تالاب بسیار مناسب است و شاهد حضور پرندگان از جمله فلامینگو‌ها در این مناطق هستیم.

وضعیت تالاب شادگان در فروردین‌ماه 98

در 27 فروردین ماه سال جاری، فرماندار شادگان آخرین وضعیت سیلاب در تالاب بین المللی شادگان را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، سعید حاجیان در آن زمان گفت: 25 کانال خروجی آب در جنوب تالاب شادگان دو روز است که لایروبی شده اند و منتظریم آب به این خروجی ها برسد و از تالاب به سمت خورموسی هدایت شود. به گفته وی دو مشکل در این بین وجود دارد که یکی مربوط به قد کشیدن نیزارها درون تالاب و جلوگیری از حرکت آب به سمت خروجی هاست و دومین مسئله آب گذرهایی با ظرفیت کوچک در محور آبادان ماهشهر است که باید برچیده شوند. فرماندار شادگان تصریح می‌کند: یک دستگاه نی کوب وارد منطقه شده و یگان مهندسی سپاه در تلاش برای باز کردن مسیر آب به سمت خروجی هاست تا سیلاب به سمت مناطق مسکونی نرود. حاجیان در خصوص مشکل دوم هم گفته بود مقرر شد در اسرع وقت آب گذرهای جاده آبادان به ماهشهر برچیده شود تا مسیر سیلاب به سمت دریا باز شود. سه روستای شهرستان شادگان به علت وقوع سیلاب تخلیه  و در اردوگاههای امن مستقر شدند. بنا بر اعلام فرمانداری شادگان، 20 روستای شهرستان شادگان در معرض سیل قرار دارد.

خشکسالی انتهای تالاب

11 تیرماه 98 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد طی سال های گذشته به دلیل خشکسالی آورد آب مارون کم و بخش انتهایی تالاب شادگان خشک شده بود. به گزارش مهر، عیسی کلانتری در مراسم افتتاح طرح ایستگاه پمپاژ و انتقال آب کارون به تالاب شادگان گفته بود حفظ و ساماندهی تالاب های کشاورزی یکی از سیاست های دولت است و این طرح هم در راستای همان سیاست اجرا می شود. وی گفته بود طی سال های گذشته به دلیل خشکسالی آورد آب مارون کم و بخش انتهایی تالاب شادگان خشک شده بود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه تصریح می‌کند: از طریق این ایستگاه ۵ مترمکعب آب بر ثانیه از کارون به سمت تالاب شادگان منتقل می شود. به گفته کلانتری این آب دائمی است و چون از نکر بحره هم آب می آید نخیلات شادگان هم سیراب می شوند و امیدواریم بتوانیم حقابه تالاب ها را در سراسر کشور تامین کنیم و مقاله تالاب شادگان هم از طرف رودخانه مارون داده شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *