پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توقف صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معادن

توقف صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معادن





۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸

توقف صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معادن

بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری 

معادن طبقه یک و دو در پنج استان متوقف شد

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معادن طبقه یک و دو در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز به علت حساسیت‌های محیط زیستی این استان‌ها، میزان تخریب محیط زیست و آلودگی ناشی از این فعالیت‌ها متوقف شده است.

حمید ظهرابی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اصلاح قانون معادن در سال ۱۳۹۱ گفته است: اگرچه این اقدام منجر به کاهش اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست برای اعمال ضوابط و مقررات محیط زیستی در فعالیت‌های معدنی شد اما به علت همکاری و تعامل سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصمیم‌های درست اتخاذ شده در شورای عالی معادن، اقدام‌های مثبتی در این حوزه شکل گرفته است. به گفته ظهرابی بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معادن طبقه یک و دو در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز به علت حساسیت‌های محیط زیستی این استان‌ها، میزان تخریب محیط زیست و آلودگی ناشی از این فعالیت‌ها متوقف شده است. به گزارش ایسنا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه شورای عالی معادن در خصوص فعالیت‌های معدنی داخل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌افزاید: تمدید مجوز این نوع فعالیت‌ها منوط به رعایت ضوابط و مقررات محیط زیست شد. ظهرابی بیان می‌کند: اهمیت این موضوع به آن دلیل است که در اصلاح قانون معادن تصویب شده بود که مجوز محیط زیست تنها یک بار صادر خواهد شد اما با مصوبه کنونی که با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، تمدید فعالیت‌های معدنی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مستثنی و مقرر شد نه تنها ملاحظات محیط زیستی رعایت شود بلکه استعلام از محیط زیست نیز صورت گیرد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: یکی دیگر از بحث‌های چالشی یکی، دو سال اخیر در حوزه معدن، مصوبه انجام مطالعات در شش پهنه منطقه حفاظت شده بهرام گور بود که در تعامل صورت گرفته توافق شد به رغم مصوبه قبلی و با توجه به حساسیت‌های زیستگاهی منطقه، انجام مطالعات تنها در سه پهنه صورت پذیرد. وی با اشاره به تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معادن بیان می‌کند: بر اساس این تبصره، اگر سازمان‌های منابع طبیعی یا محیط زیست با فعالیت معدنی مخالفت می‌کردند، کارگروهی در استان برای اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت معدن مورد نظر تشکیل می‌شد و تصمیم آن لازم الاجرا بود اما با بخشنامه کنونی، فعالیت معادنی با این شرایط منوط به استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه می‌افزاید: قطعا وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به سیاست‌های کنونی مبنی بر افزایش همکاری و تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت ملاحظات محیط زیستی در فعالیت معادن در مواردی از این دست نظر سازمان‌های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست را نیز اخذ خواهد کرد.  به گفته ظهرابی محیط زیست نیز متعهد می‌شود در تعیین استانداردها و نظارت کافی به منظور بهره برداری پایدار از معادن و منابع معدنی کشور همراه با حفظ محیط زیست، همکاری لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه‌های معدنی داشته باشد.

ممنوعیت اکتشاف در  پارک‌های ملی

مردادماه 96 بود که فرهاد دبیری، معاون پیشین محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد توافق و تفاهم کلی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت که تا به امروز نیز رعایت شده است، بر عدم صدور مجوز هر نوع بهره‌برداری و اکتشاف برای هر نوع ماده معدنی در داخل پارک های ملی و آثار طبیعی ملی بعد از اعلام حفاظت این مناطق است. به گزارش ایسنا، وی در خصوص فعالیت برخی از معادن داخل پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی، یادآور شده بود ممکن است برای فعالیت اکتشاف یا بهره‌برداری از معدنی در منطقه‌ای پیش از اعلام آن منطقه به عنوان پارک ملی و یا اثر طبیعی ملی از سوی شورای عالی محیط زیست، پروانه صادر شده باشد، در این صورت پس از اتمام مدت پروانه، طبق آئین‌نامه، پروانه تمدید یا تجدید نمی‌شود. 

دبیری در خصوص شرایط صدور پروانه بهره‌برداری یا اکتشاف معدن داخل پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده گفته بود در خصوص این مناطق نیز با توجه به وضعیت منطقه و جانمایی معدن در منطقه، تصمیم‌گیری می‌شود. به طور مثال شرایط معدنی که داخل محدوده امن منطقه قرار گرفته با شرایط معدنی در مرز یا گوشه منطقه بسیار متفاوت است البته اهمیت استراتژیک معدن نیز باید مورد توجه قرارگیرد. 

دبیری اشاره‌ای هم به سابقه توافق‌های صورت گرفته میان دو دستگاه برای صدور مجوز اکتشاف یا بهره‌برداری از معادن داخل حریم مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کرد و گفت: نخستین توافق صورت گرفته در این خصوص مربوط به سال ۵۴ است که ۶۳ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود داشت البته هنوز هم طرفین به این توافق پایبند هستند. وی با تاکید بر این موضوع که در صورت وسعت زیاد معدن، صدور مجوز بهره‌برداری یا اکتشاف منوط به دریافت مجوز ارزیابی زیست‌محیطی معدن از کمیته ماده ۲ است، گفته بود: کارگروه تعاملی میان دو دستگاه مرجع تصمیم گیری در خصوص معادن کوچک داخل مناطق است. 

اخذ پروانه کشف

ایران از نظر دارا بودن «ذخایر معدنی» رتبه هفتم در جهان را دارد و «معدن‌کاری» در ایران، یکی از شغل‌هایی است که گرچه دشواری آن زبان‌زد خاص و عام است، اما جذابیت زیادی به‌ویژه از نظر مالی برای کسانی که با این حوزه آشنا هستند، دارد. ثبت پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن چندان کار دشواری نیست؛‌ اگر زمین‌شناس هستید یا می‌توانید یک زمین‌شناس را با خودتان همراه کنید، می‌توانید به وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته و به ‌موجب ماده ۶ «قانون معادن» پروانه «اکتشاف» از این وزارتخانه بگیرید. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *