پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران از نظر بررسی‌های زیست‌محیطی ضعیف است

ایران از نظر بررسی‌های زیست‌محیطی ضعیف است





۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

ایران از نظر بررسی‌های زیست‌محیطی ضعیف است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید در حال حاضر شاخص‌های زیست محیطی ایران جزو کشورهای آخر جهان است

عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان یزد با اشاره به اینکه در عرصه محیط‌زیست و نیازهایی مانند سنجش شاخص‌ها، با توجه به کمبود امکانات و محدودیت‌ها از کشورهای خارجی نیز  کمک گرفته می‌شود، اعلام کرد: ایران از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی جزو ضعیف‌ترین کشورهای دنیا است. وی از فرسایش خاک، آلودگی هوا و از دست دادن زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری  به‌عنوان نمونه‌ای از معضلات زیست‌محیطی کشور نام برده و گفته است: در بحث شدت استفاده از انرژی و هدردادن آنکه در دو دهه اخیر بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرارگرفته، بعد از روسیه جایگاه دوم جهان را داریم و این در حالی است که وضعیت سایر کشورهای نفتی از ما بهتر است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح می‌کند: حل معضلات این عرصه نیازمند همت و توجه عموم و فرهنگ‌سازی است. به گزارش برنا، معاون رئیس‌جمهور در ادامه می‌افزاید: در برهه‌ای از زمان در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای کاهش چشمگیر آلودگی هوا باید دو کارخانه بزرگ تولید خودروی کشور را تعطیل کنیم این در حالی است که امروز بسیاری از کارخانه‌های صنعتی ما بیش از آنکه منفعت داشته باشند با آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنند، مشکل‌آفرین شده‌اند که باید برای حل این قبیل معضلات تصمیمات اساسی باهمت جمعی گرفته شود. این مقام مسوول با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست، مبنی بر اینکه محیط زیست متعلق به همه نسل‌هاست و مساله‌ای نیست که مربوط به دولت و برهه‌ای خاص باشد، تصریح می‌کند: در این عرصه نباید صرفاً به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان محیط‌زیست اکتفا کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به عمق نگاه رهبری در این مسئله و توجه ویژه و توصیه‌های پیوسته ایشان در این خصوص و با تأکید بر اینکه این عرصه نه جای سیاست‌بازی و منافع گروهی است و نه محدود به خط و مرزی است، مسئله محیط‌زیست را مسئله‌ای جهانی برمی‌شمارد که همه اقشار کشور باید در حفظ آن کوشا باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بابیان اینکه وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری را در این حوزه مرور می‌کنیم و این منویات را در کنار سیاست‌های توسعه پایدار قرار می‌دهیم، می‌بینیم که آنچه مورد مطالبه ایشان قرار دارد از سیاست‌ها محیط زیستی توسعه پایدار نیز فراتر است، اما متأسفانه قادر به انجام کامل دستورات ایشان نبودیم، تصریح می‌کند: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، نهادی کوچک به شمار می‌رود که بودجه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد نیز ناچیز است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث  توسعه پایدار در عرصه‌های مختلف چهاراصل کلی و اساسی موردتوجه است، عنوان می‌کند: توجیه اقتصادی داشتن هر اقدام و فعالیتی، برهم نزدن ساختار اجتماعی در عرصه کلان، عدم ایجاد خلل در محیط‌زیست در بعد کلان و ضربه نزدن به حقوق نسل‌های آینده چهاراصلی هستند که باید در این راستا موردتوجه قرار بگیرند. کلانتری بابیان اینکه وقتی در حفظ و رعایت این اصول به توافق و اجماع برسیم در مورد فعالیت‌هایی مثل انتقال آب و بهره‌برداری از معادن، اختلافی رخ نخواهد داد و با توجه به منافع عمومی و ملی بهترین تصمیمات اخذ خواهد شد، متذکر می‌شد: در فعالیت‌هایی ازاین‌دست باید نسبت به رعایت این اصول بررسی اساسی صورت بگیرد و بدون تحقق این مهم، اقدامی انجام نشود. این مقام مسوول با انتقاد از اینکه در اقدامات و فعالیت‌های مختلفی در کشور با این معضل روبرو بودیم که ابتدا امری انجام می‌شود و پس هدر دادن منابع ملی و ضربه به منافع عموم به دنبال جا انداختن آن اقدام و توجیه طرح و فعالیت می‌رویم، تصریح می‌کند: متأسفانه هم در بعد بررسی‌های زیست‌محیطی در کشور با ضعف مواجه هستیم و هم ازلحاظ امکانات با کمبودهایی روبرو هستیم و هم محدودیت‌هایی وجود دارد.کلانت ری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه افزایش کیفیت سوخت‌ها در دو سال اخیر نقش مهمی در کاهش آلودگی کلان‌شهرها داشته، خاطرنشان می‌کند: امروز بیش از 80 درصد از سوخت خودروها دارای کیفیت یورو4 و حتی نزدیک به یورو 5 است. وی از معضل ریزگردها و پساب و فاضلاب شهری به‌عنوان مشکلات زیست‌محیطی اساسی  در کشور نام برد که تا کنون هزینه‌های فراوانی برای برطرف کردن آن‌ها صرف شده و متذکر می‌شود: حل معضلات زیست‌محیطی نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی و بهره‌گیری از توان عموم مردم کشور است که باید موردتوجه جدی‌تری قرار بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره مجدد به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی  این سازمان از نهاد مختلف به‌خصوص رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی و فعال کردن ظرفیت عمومی درخواست همکاری کرد تا به‌طورجدی و عملیاتی به میدان بیایند و می‌افزاید: ارتقای فرهنگ عمومی در این عرصه می‌تواند سرعت حل بسیاری از معضلات را افزایش دهد.

رتبه پایین در 24 شاخص زیست‌محیطی

بهمن ماه 96 بود که محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در 24 شاخص کارکرد زیست محیطی در میان 180 کشور جهان در پایین‌ترین سطح قرار دارد. به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش که در همایش روز جهانی تالاب ها در رامسر سخن می گفت، افزود‌: امروز حال محیط ریست کشور خوش نیست‌. به گفته وی با اینکه برنامه های مدونی در حوزه مدیریت جامع صیانت از محیط زیست در کشور صورت گرفته‌، ولی روند تخریب‌، تالاب ها را در سیر قهقهرایی قرار داده است‌. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفته بود 47 سال پیش کنوانسیون تالاب ها با عضویت 18 کشور در رامسر شکل یافت ولی اکنون تعداد تالاب های ثبت شده در فهرست این کنوانسیون از 85 تالاب به 2 هزار و 293 تالاب افزایش یافت ولی پرسش این است که ما برای حفاظت از تالاب های خودمان چه کار کرده ایم. 

وی در آن زمان قطعه بندی زیستگاهها‌، تغییر کاربری اراضی کشاورزی‌، ورود گونه های مهاجم و جلوگیری از برنامه های مشارکتی مردم نهاد را از علل نابودی تالاب ها در کشور معرفی کرد. به گفته وی مجلس و دولت برای احیای تالاب ها و صیانت از محیط زیست رویکرد مطلوبی دارند و حدود 15 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرا و مدیریت تالاب ها در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. وی با بیان این که این اعتبار بنا به دلایلی کاهش پیدا کرده که جای نگرانی دارد‌، گفته بود: قوای سه گانه‌، دولت و مردم باید در صیانت از محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *