سایت خبری پیام ما آنلاین | ضرورت راه‌اندازی اورژانس ویژه در منطقه عسلویه

ضرورت راه‌اندازی اورژانس ویژه در منطقه عسلویه





۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸

ضرورت راه‌اندازی اورژانس ویژه در منطقه عسلویه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اجرای طرح «اورژانس پارس جنوبی» 

با توجه به مراکز متعدد نفتی در این استان خبر داد

با توجه به وجود تاسیسات عظیم نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی و ماهیت حادثه‌خیز بودن چنین محیط‌های صنعتی‌ای، راه‌اندازی اورژانس ویژه در این منطقه استراتژیک نگرانی‌ها درباره حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل را کاهش می‌دهد که تاکنون در این مهم مغفول مانده است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به مراکز و پالایشگاه‌های متعدد در این استان طرحی را با عنوان «اورژانس پارس جنوبی» برای ساماندهی به اورژانس منطقه جنوب استان بوشهر در دست اقدام دارد. سعید کشمیری در نشست با نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه گفته است: کمیته ملی ساماندهی مسائل آلاینده‌های عسلویه، ابعاد مختلف محیط‌زیست، ساماندهی فاضلاب صنعتی، برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌ها، جا و مکان‌یابی مناسب با توجه به مطالعات صورت گرفته و سایر عوامل محیطی و پیرامونی را مور بررسی و در دستور کار دارد.

آن‌طور که وی گفته، با راه‌اندازی مرکز مطالعات محیطی و آلاینده‌ها و تکمیل مطالعات مقطعی و سالانه، پایش مناسبی از سلامت مردم و درنهایت تصمیم‌گیری برای ادامه روند فعلی و یا سایر تصمیمات لازم گرفته می‌شود. به گزارش ایرنا، کشمیری می‌افزاید: با توسعه بیمارستان تامین اجتماعی در عسلویه و تصویب پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر راه‌اندازی یک بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی مشکلات درمانی شهرستان عسلویه به صورت چشمگیری کاهش یابد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توجه به نقش مهم پیوست سلامت در تضمین سلامتی ساکنان مناطق پیرامونی طرح‌های صنعتی و عمرانی لازم است این پیوست در همه طرح‌ها لحاظ شود.

کشمیری ادامه می‌دهد: مردم استان بوشهر باید از مزایای اجتماعی حضور صنایع عظیم نفت و گاز بهره‌مند شوند ضمن اینکه نباید به سلامت آنان آسیبی وارد شود. این مقام مسوول می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان بانی سلامت استان اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه پایش آلودگی‌های صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت کرده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پژوهشی از مردم عسلویه ۶ هزار نفر به صورت اتفاقی انتخاب و مورد پرسشگری و معاینه و خون آنها در ۸۰ آیتم متفاوت مورد آزمایش قرار می‌گیرد. کشمیری یادآورمی‌شود: در این پژوهش آمار علمی از میزان بیماری‌ها در قشرها و در سنین مختلف استخراج می‌شود. به گفته وی فاز نخست طرح نظام ارجاع الکترونیک سلامت با هدف نظم دادن به فرایند بهداشت و درمان، کاهش هزینه های درمان و ارتقای کیفیت آن از ۱۵ تیرماه در استان آغاز شده است. کشمیری تاکید می‌کند: اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک سلامت از سرگردانی‌ها، صرف مخارج و هدررفت هزینه‌ها جلوگیری می‌کند و بوشهر از استانهای پیشرو در اجرای این طرح است. وی با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم تا هفته دولت به بهره‌برداری می رسد، ادامه می‌دهد: درمانگاه تخصصی در کنگان در حال ساخت است و همچنین بخش‌هایی از بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نیازمند بازسازی و بهسازی است که قراردادهای آن در حال انعقاد است. گفتنی است رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حالی بر ضرورت راه‌اندازی اورژانس ویژه در منطقه عسلویه تاکید می کند که پیشتر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از تشکیل کارگروه ملی رفع آلایندگی در عسلویه به دستور رئیس جمهور خبر داده و گفته بود امیدواریم با تصویب طرح‌های مهم شاهد اقدامات اساسی در زمینه کاهش و رفع آلایندگی‌ها و آلودگی‌های آب و هوایی در جنوب استان بوشهر باشیم.

گامی برای رفع آلایندگی ‌عسلویه

21 خرداد سال جاری بود که فرهاد قلی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جلسه بررسی مشکلات سمن‌های حوزه  حفاظت محیط زیست استان بوشهر، ظرفیت زیست محیطی این استان را در بخش‌های جانوری، گیاهی، تالابی و پارک‌های ملی دریایی را بسیار مهم اعلام کرد و افزود: در استان بوشهر 8 منطقه زیست محیطی، 2 پارک ملی دریایی نایبند و دیر- نخیلو و 2 اثر طبیعی ملی کوه نمک و جزیره خارگو  وجود دارد که زیست و زاد و ولد انواع جانوران در آنها انجام می‌شود. به گفته وی ظرفیت‌های زیست محیطی استان بوشهر به نحو مطلوب معرفی و شناسانده نشده که لازم است در این عرصه اقدام عاجل شود. به گزارش تسنیم، قلی‌نژاد گونه‌های گیاهی، جانوری و مناطق طبیعی استان بوشهر را بسیار حائز اهمیت دانسته و گفته بود: استان بوشهر در بخش‌‌های دریایی، ساحلی، تالاب‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها  از ظرفیت مهمی برای زیست و زاد و ولد جانوران برخوردار است که حفاظت از این مناطق در اولویت قرار دارد. این مقام مسوول بوشهر، آلایندگی و آلودگی‌های زیست محیطی را یکی از چالش‌های مهم استان بوشهر در مناطق شهری، روستایی و صنعتی دانسته و بیان می‌کند: در این راستا تاسیسات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی بدون مطالعات زیست‌محیط  و پیوست‌های سلامت در این مناطق توسعه یافته است. مدیرکل حفاظت محیط زیست  استان بوشهر در ادامه از متوقف شدن صدور مجوز فعالیت صنعتی بدون مطالعه زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خبر داده و خاطر نشان می‌کند: اکنون هیچ مجوزی بدون مطالعات زیست‌محیطی در منطقه پارس جنوبی و دیگر مناطق  صادر نمی‌شود و در این راستا بررسی بافت خاک، جهت باد غالب، مسائل آلودگی و آثار تجمیعی آلایندگی‌ها برای صدور مجوزها مورد تاکید قرار دارد. قلی‌نژاد آلایندگی زیست محیطی و آلودگی آب دریا را از مشکلات مهم جنوب استان محل استقرار صنایع عظیم نفت و گاز پارس جنوبی دانسته و می‌افزاید: در این راستا در سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر، بر تشکیل کارگروه ملی رفع آلایندگی در عسلویه  تاکید شد که با تشکیل این کارگروه با  حضور رئیس جمهور و  وزرای ذیربط  و تصویب طرح‌های مهم امید می‌رود شاهد اقدامات اساسی در زمینه کاهش و رفع آلایندگی‌ها و آلودگی‌های آب و هوایی در جنوب استان بوشهر باشیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ورود فاضلاب‌های شهری به دریا می‌گوید: این مهم یکی دیگر از چالش‌های اساسی در این حوزه است که ساماندهی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. قلی‌نژاد وضعیت دفع پسماند و زباله  شهری استان بوشهر را نامطلوب دانسته و می‌افزاید: در این راستا  با مطالعه وضع موجود دفع پسماند و ارائه راهکارها  امید می‌رود این مشکل برطرف شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *