پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۷۰ درصد حریق کشور در ناحیه جنگل‌های زاگرس است

۷۰ درصد حریق کشور در ناحیه جنگل‌های زاگرس است





۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳

۷۰ درصد حریق کشور در ناحیه جنگل‌های زاگرس است

رئیس سازمان جنگل‌ها می‌گوید طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۷۰ درصد حریق کشور 

در ۱۱ استان حوزه زاگرس‌نشین رخ می‌دهد

روز گذشته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست هم اندیشی برنامه اقدام مشترک توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه زاگرس که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، تعدادی از استانداران، نمایندگان مجلس و مدیران ۱۱ استان زاگرس نشین در استانداری ایلام برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان جنگل‌ها پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌های کشور بوده است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۷۰ درصد حریق کشور در ناحیه جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد. به گفته خلیل آقایی با اقدامات پیشگیرانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصد وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور بوده ایم. به گزارش مهر، این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: برنامه ریزی برای غنی سازی جنگل با کاشت نهال یا بذر در ۱۱۰ هزار هکتار ناحیه رویشی زاگرس طی سال جاری انجام شده است. به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور متوسط هر استان ۱۰ هزار هکتار است که در استان ایلام برای سال جاری بیش از ۳۴ هزار هکتار جنگل کاری پیش‌بینی شده است. خلیل آقایی در ادامه تصریح می‌کند، در استان ایلام با استفاده از باران‌های موجود کارهای بزرگی در مناطق مهران و دهلران صورت گرفته است.

امسال نگران جنگل‌ها و مراتع

 زاگرس هستیم

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های پربرکت باران امسال جنگل‌ها و مراتع زاگرس در معرض آتش‌سوزی است و از این بابت نگرانیم، اظهار کرد: امیدوارم با مشارکت گروه‌های مردمی و مدیریت مسئولان بتوانیم شاهد حریقی نباشیم و یا در سریعترین زمان ممکن نسبت به اطفاء حریق اقدام کنیم. محمود حجتی در ادامه تصریح می‌کند، در ۴۰ سال پیش ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشتیم که بخش زیادی روستایی بودند، امروزه جامعه به طور جدی توسعه یافته و بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستایی کشور از گاز استفاده می‌کنند. وزیر جهاد کشاورزی تاکید می‌کند باید وابستگی‌های تخریب کننده عرصه‌های طبیعی را کاهش دهیم، در مناطق مختلف کشور کارهای خوبی در رابطه با عرصه‌های طبیعی صورت گرفته است. به گفته محمود حجتی در استان ایلام در بحث جنگل‌کاری و آبخیزداری کارهای خوبی صورت گرفته و برهمین اساس ما در ایلام گردآمده ایم که چند درس را به ما می‌دهد، طبیعت ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به آنچه که ما فکر می‌کنیم دارد. وزیر جهاد کشاورزی می‌افزاید: اگر درختان به هر دلیلی از بین بروند دیگر جایگزین کردن آن بسیار سخت خواهد بود، پس باید این سرمایه را حفظ کنیم چراکه طبیعت، فوق‌العاده ظرفیت‌های بالایی دارد اگر همراه طبیعت شویم با توجه به اینکه ظرفیت طبیعت بیش از ده‌ها برابر آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم، بسیار موفق خواهیم بود.

ماجرای آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس

ماجرای آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس، تراژدی هر ساله‌ای است که با مرگ تلخ هزاران بلوط پیوند خورده است. آتش‌سوزی یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستم‌های جنگلی کشور است و به عنوان یک آشفتگی بر ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی تأثیرات بسیار منفی دارد. زاگرس، اما در این میان سهم بیشتری از آتش‌سوزی‌ها را دارد و سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط‌هایش در آتش خاکستر می‌شوند. رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است. درختان بلوط معمولاً در ارتفاع ۶۵۰ تا دو هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا بر پهنه زاگرس رخ نموده‌اند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده که شامل استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان و چهار محال بختیاری است و دارای اقلیم گرم و خشک است و به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در زاگرس رخ داده است.

۵۶۰ میلیون ریال، خسارت آتش‌سوزی هر هکتار جنگل

مردادماه 97 بود که سرهنگ قاسم سبزعلی اعلام کرد: خسارت به اراضی مرتعی در صورت آتش‌سوزی در هر هکتار حدود ۱۷ میلیون تومان و در هر هکتار از مناطق جنگلی ۵۶ میلیون تومان است. آن‌طور که وی به ایسنا گفته، سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که از این مقدار ۱۵ تا ۲۰ درصد در جنگل‌ها و مابقی در اراضی مرتعی اتفاق می‌افتد. به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ابتدای سال 97 تا مردادماه آن ۵۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رخ داده که وسعت آتش‌سوزی‌ها ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار بوده است. قاسم سبزعلی با اشاره به اینکه میزان آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال 97 نسبت به مشابه همین زمان در سال 96 کاهش یافته است، تصریح می‌کند بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مناطق مرتعی زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، اصفهان، کرمان و همدان رخ داد. در مناطق شمالی نیز استان گلستان یکی از مناطق بحرانی آتش‌سوزی بود. فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به مجازات عاملان آتش‌سوزی عنوان می‌کند قانونگذار برای مجازات آتش‌سوزی براثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی از ۶ ماه تا ۳ سال حبس در نظر گرفته است علاوه بر این عاملان آتش‌سوزی، جریمه می‌شوند و باید خسارت وارد شده به منابع طبیعی را بپردازند. این مقام مسوول با بیان اینکه متاسفانه برخی کشاورزان اقدام به سوزاندن مراتع پس از کشت اول می‌کنند، می‌گوید: کشاورزان در برخی مواقع به دلیل وزش باد شدید نمی‌توانند حریق را کنترل کنند و آتش به جنگل‌ها و مراتع منتقل می‌شود. بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی آتش زدن مراتع پس از کشت اول ممنوع است و با افراد خاطی برخورد می‌شود همچنین در صورت تخلف، مسببان این کار بر اساس احکام قضایی مورد بازخواست قرار می‌گیرند و جریمه می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *