سایت خبری پیام ما آنلاین | پارک ملی جزو لاینفک استان گلستان است

پارک ملی جزو لاینفک استان گلستان است





۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷

پارک ملی جزو لاینفک استان گلستان است

معاون سازمان محیط زیست: ذخیره‌گاه زیست کره و مدیریت یکپارچه آن تحت نظارت استانداری گلستان اعمال می‌شود.

تشکیل شورای راهبری برای مدیریت و حفاظت از پارک ملی گلستان مباحث حاشیه‌ای بسیاری را در یک سال گذشته به همراه داشته است.

کارشناسان حوزه محیط زیست تشکیل شورای راهبری را غیرکارشناسی می‌دانند و نگران آزمون و خطای سازمان حفاظت محیط زیست در ذخیره‌گاه زیست کره هستند.

عده‌ای هم موضوع تشکیل این شورای مشورتی را با حضور برخی شکارچیان قدیمی را بهانه‌ای برای جدایی پارک ملی گلستان از استان گلستان و واگذاری مدیریت ذخیره‌گاه زیست کره به استان خراسان شمالی قلمداد می‌کنند.

ایجاد فضاسازی روانی برای پارک ملی گلستان

حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: «پارک ملی گلستان جزو لاینفک استان گلستان است؛ درست است بخشی از آن در استان سمنان و خراسان شمالی قرار دارد اما مدیریت یکپارچه‌ای دارد مرکز آن در گلستان است و تحت نظارت استانداری گلستان این مدیریت یکپارچه اعمال می‌شود. چند موضوع همزمان در پارک ملی گلستان اتفاق افتاد و عده‌ای بدون اینکه بدانند موضوع چیست در رابطه با پارک وارد ماجرا شدند و یکسری حاشیه ایجاد کردند. اینکه می‌گویند پارک ملی از گلستان جدا می‌شود فضاسازی روانی برای مقابله با کار خوبی بود که قرار بود در پارک ملی گلستان اتفاق بیفتد». آن‌طور که ظهرابی گفته شورای راهبری تصمیم بر این داشته که از پارک ملی گلستان به‌طور ملی حمایت کرده و منابع ملی به آن اختصاص دهد و مدیریت آن را از یک مدیریت منسوخ و قدیمی متکی به حفاظت صرف به الگویی برای مشارکت جوامع بومی و محلی و سایر ذی‌نفعان در برنامه‌ریزی و حفاظت از پارک تبدیل کند. به گفته وی، این تضمین‌کننده پایداری حفاظت پارک است. در مدیریت نوین حفاظت همه ذی‌نفعان در برنامه‌ریزی حفاظتی مناطق تحت مدیریت محیط زیست مشارکت داده می‌شوند و از آن‌ها نظرخواهی می‌شود. در چارچوب قانون و مقررات به‌گونه‌ای عمل می‌شود که هم حفاظت از تنوع زیستی شکل بگیرد و هم مردم محلی از این حفاظت رضایت داشته باشند و با آن همراهی و همکاری کنند. اما اینکه کارشناسان محیط زیست نیز با این نظر موافق باشند یا نه، سوالی است که ظهرابی درباره آن اینگونه پاسخ می‌دهد: در پارک ملی گلستان برای اولین بار در سطح کشور شورای مشورتی تشکیل شد و جلسات برنامه‌ریزی پارک ملی گلستان با حضور معاون محیط زیست طبیعی و استاندار گلستان تشکیل و تصمیم‌گیری می‌شود به‌جای اینکه در سطح استانی تصمیم‌گیری شود این موضوع باعث ارتقا جایگاه پارک ملی گلستان شده و برنامه‌ها با شتاب و دقت بیشتری دنبال می‌شود. یکی دیگر از اتفاقات خوب این تصمیم تصویب هشت میلیارد تومان اعتبار مستقل در لایحه بودجه ۹۸ برای پارک ملی گلستان بود. در واقع دولت در مرحله آزمایش است تا ببیند اگر منابع مالی را تأمین کند و حفاظت با مشارکت مردم انجام شود تا چه اندازه می‌تواند در بهبود حفاظت این مناطق مؤثر باشد. بعلاوه اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد تومانی برای هوشمندسازی پارک ملی گلستان را تقبل کرده است هرکدام از این‌ها اتفاقات خوبی است که می‌توانست مایه افتخار برای پارک ملی گلستان باشد اما عده‌ای علاقه داشتند موضوع را به حاشیه بکشانند؛ مطالبی عنوان شد که که از نظر قانونی و نه فنی توجیه نداشت.

آزمون و خطا در ذخیره‌گاه زیست کره

اما اینکه این شیوه مدیریت شورا تا چه اندازه مطمئن و نتایج مثبت به همراه خواهد داشت مساله دیگری است که ظهرابی راجع به آن این‌گونه گفت: مشارکت مردم، تأمین منابع مالی و امکانات بیشتر برای پارک، تصمیم‌گیری در مدیریت ذخیره‌گاه زیست کره با همکاری ستاد و عالی‌ترین سطح (معاون محیط طبیعی سازمان و استاندار) به‌طور قطع و یقین اثرات مثبت به همراه دارد و این شیوه حتماً جواب می‌دهد؛ این شیوه هزاران بار در دنیا تجربه شده و جواب داده و ما فقط آن را در کشور عملیاتی کردیم. بسیاری از کارشناسان اما نتایج این اقدام را مثبت ارزیابی نکرده و از این اقدام سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان آزمون و خطا در ذخیره‌گاه زیست کرده یاد می‌کنند. ظهرابی در این باره نیز می‌گوید: در گذشته هم پارک‌های ملی مستقل بودند، الان هم قرار نیست آزمون و خطا کنیم. ظرفیت پارک ملی گلستان بالاست و با ارزیابی‌هایی که در سازمان انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این شیوه حفاظت و مدیریت را در گلستان عملیاتی کنیم. کارشناسان محیط زیست اما معتقدند این شیوه مدیریت و حفاظت نباید یکباره در ذخیره‌گاه زیست کره اجرا می‌شد بلکه نتایج مثبت و منفی اجرای آن در پارک‌های با درجه اهمیت کمتر مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و بعداً در پارک ملی گلستان اجرا می‌شد، ظهرابی در این خصوص نیز می‌گوید: عوامل متعددی وجود داشت که پارک ملی گلستان انتخاب شد، دخالت سه استان در مدیریت، ظرفیت خود پارک برای توسعه فعالیت‌ها که باعث جلب و توسعه مشارکت جوامع محلی می‌شد مانند طبیعت‌گردی و وجود بعضی از زیرساخت‌های اولیه باعث شد بعد از کلی بحث و تبادل نظر سازمان به این نتیجه برسد که پارک ملی گلستان مناسب‌ترین جایی است که می‌توان این شیوه را در آن اجرایی کنیم. چراکه شرایط پارک ملی گلستان بسیار ویژه بود. پارک ملی گلستان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی دارد، حضور اقوام مختلف و تنوع فرهنگی موجود در اطراف پارک، عبور جاده از پارک و تعداد زیادی بازدید‌کننده، علاقمندی که مسئولان استان نشان می‌دادند و مشاور خوبی که داشتیم؛ مجموع این عوامل بتعث شد پارک ملی گلستان را برای اجرای این شیوه مدیریت و حفاظت انتخاب کنیم و امیدواریم نتایج این شیوه مدیریت که در دنیا هزاران بار تجربه شده در کشور هم به خوبی تجربه شود.

پارک ملی گلستان، یکی از ذخیره‌های زیستی زمین

مطمئنا یکی از سرسبزترین و دیدنی ترین مناطق طبیعی ایران پارک ملی گلستان است، پارکی که در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهای یونسکو هم به ثبت رسیده است و یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی زمین محسوب می‌شود. این پارک اولین پارک ملی ایران است و تا حالا چندین و چند بار نام آن در زمان‌های مختلف تغییر کرده است. در ابتدا این پارک جنگلی به نام منطقه‌ حفاظت‌شده‌ آلمه وایشکی شناخته می‌شد و چند سال بعد به پارک وحش و بعد از مدتی هم به پارک قرخود و در آخر هم به پارک ملی تغییر نام داد و در سال ۱۳۵۴ هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد این پارک علاوه بر ثبت ملی و ثبت جهانی، در فهرست میراث طبیعی ایران هم ثبت شده است.

درباره‌ پارک ملی گلستان باید گفت که این پارک اولین و بزرگ ترین پارک ملی در ایران است که مساحتی حدود ۹۱ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. این پارک همان طور که از اسمش هم مشخص است در استان گلستان واقع شده است  البته بخشی از آن در استان خراسان شمالی و بخش دیگری هم در استان سمنان قرار دارد. پارکی که پر است از صخره‌های آهکی و تپه‌هایی که در جایی ارتفاع می‌گیرند و در جایی شیب بسیار کمی پیدا می‌کنند و به دلیل اختلاف ارتفاعی که در قسمت‌های مختلف آن وجود دارد محیط بسیار مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری است.

آب‌و‌هوای پارک ملی گلستان

آب‌و‌هوا در این پارک اصلا ثابت نیست و بنا به ماه و فصل تغییر می‌کند اما به‌طور کلی درجه‌ حرارت بین منفی ۲۵ درجه‌ سانتیگراد تا مثبت ۳۵ درجه‌ سانتیگراد است و سالانه بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر باران در آن می‌بارد. همین آب‌و‌هوا و متغیر بودن آن هم دلیل دیگری است که باعث تنوع گونه‌های جانوری شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *