سایت خبری پیام ما آنلاین | تعریف نشدن مدیریت بحران در میراث فرهنگی

تعریف نشدن مدیریت بحران در میراث فرهنگی





۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶

تعریف نشدن مدیریت  بحران در میراث فرهنگی

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل: هنوز سازو کار رسیدگی به میراث فرهنگی در شرایط  بحرانی تعریف نشده است

درحالی‌که طی هفته‌های گذشته شاهد بارندگی‌های شدید در خوزستان بودیم، سایت میراث جهانی چغازنبیل نیز دچار بحران شد. در این میان به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با وجود آنکه نامه‌های متعددی برای رسیدگی به این بحران به اداره کل و سازمان نوشته شد، اما هیچ پاسخی ارائه نشده است.

اعلام آماده‌باش مدیریت بحران خوزستان در خصوص وقوع بارندگی و سیل موضوعی است که در سال آبی جدید به یکی از خبرهای مهم تبدیل شده است. مسئولین محلی و استانی هم هر کدام با تمام امکانات خود سعی در حفاظت از مال و جان مردم تلاش نموده‌اند، اما متاسفانه تاکنون در میان این خبرها هیچگاه به حفاظت اضطراری محوطه‌ها و بناهای تاریخی موجود در سطح استان در مقابل بارش‌های سنگین امسال پرداخته نشده و حفاظت از این آثار حتا در درجه اهمیت دوم و سوم کاری قرار نمی‌گیرد.

امین درویشی (دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش) با بیان این صحبت‌ها، ادامه داد: طی روزها و هفته‌های گذشته که با بارندگی شدید در خوزستان و شوش روبه رو بودیم، هیچ فعالیت خاصی از سوی مسئولان برای حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی انجام نشد.

یکی از مهمترین آثاری که در استان خوزستان به لحاظ تاریخی جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی دارد معبد چغازنبیل است. مواد و مصالح بکار رفته در این بنا عمدتاً از خشت و آجر با ملات گل است که در مقابل بارندگی و رطوبت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

درویشی با اشاره به آنکه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل به عنوان متولی حفاظت از این اثر منحصر بفرد تنها به صورت فصلی و با تعداد محدودی افراد به حفاظت اولیه برخی نقاط بنا پرداخته و به صورت سطحی دست به مرمت می‌زند، گفت: حال با توجه به حجم بالای باران در سال ۹۷ و تغییر میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته و ایجاد رطوبت بالا در بنا، بیم آن می‌رود که چغازنبیل دچار صدمات جبران ناپذیری شود. درست است حفاظت از جان و مال مردم از امور بسیار مهم کشور به حساب می‌آید؛ اما همین آثار نیز جزیی از دارایی‌های همان مردم است که تخریب آنها سبب از میان رفتن سرمایه‌های ملی خواهد شد، از این رو باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در ادامه با طرح چند سوال گفت: آیا تاکنون پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با پایش دقیق آسیب‌ها، اقدام حفاظتی موثر در جهت رفع بحران‌های ناشی از بارندگی انجام داده است؟ آیا هیچ یک از مسئولین استانی، حفاظت از داشته‌های فرهنگی مانند چغازنبیل را به عنوان یک سرمایه ملی و جهانی در دستور کار قرار داده‌اند؟عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل) با اشاره به آنکه بر اثر شدت بارندگی‌های اخیر، بخش‌هایی از دیواره‌ها و گوشه‌های مرمتی بنای چغازنبیل فروریخته بود، گفت: در قله زیگورات با وجود آنکه تمام سطح را گاهگل کرده بودیم و آماده بارش باران بودیم اما به دلیل شدت بارش، حفره‌هایی ایجاد شده بود که اگر آن را نمی‌پوشاندیم، منجر به فاجعه می‌شد. او ادامه داد: مجموعه آرامگاهی در قسمت شرق مجموعه چغازنبیل حد فاصل حصار دوم و سوم قرار دارد که بخش‌هایی از حصار دوم ریخته بود که اکنون اندود و مرمت شده‌است. در این میان حصار اول، حصار دوم و حصار سوم نیز دچار ریختگی اندود و دیواره‌های مرمتی شده بودند که در حال حاضر همه آنها مرمت شده است.رشنویی با تاکید برآنکه درست است که رسالت سازمان میراث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی است اما برای این کار بودجه بسیار محدودی دارد که به سختی نیاز حفاظت این تعداد از آثار را تامین می‌کند، گفت: وقتی بارندگی با این شدت اتفاق می‌افتد، ارگان‌های دیگر می‌توانند به کمک میراث فرهنگی بیایند و آن را مورد حمایت قرار دهند تا بتوانیم مسائل پیش آمده را کنترل کنیم تا بیش‌تر نشود. او ادامه داد: مجموعه آرامگاهی در قسمت شرق مجموعه چغازنبیل حد فاصل حصار دوم و سوم قرار دارد که بخش‌هایی از حصار دوم ریخته بود که اکنون اندود و مرمت شده‌است. در این میان حصار اول، حصار دوم و حصار سوم نیز دچار ریختگی اندود و دیواره‌های مرمتی شده بودند که در حال حاضر همه آنها مرمت شده است.رشنویی با تاکید برآنکه درست است که رسالت سازمان میراث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی است اما برای این کار بودجه بسیار محدودی دارد که به سختی نیاز حفاظت این تعداد از آثار را تامین می‌کند، گفت: وقتی بارندگی با این شدت اتفاق می‌افتد، ارگان‌های دیگر می‌توانند به کمک میراث فرهنگی بیایند و آن را مورد حمایت قرار دهند تا بتوانیم مسائل پیش آمده را کنترل کنیم تا بیش‌تر نشود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *