پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پشت‌پای رییس جمهور به علم

پشت‌پای رییس جمهور به علم





۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۹

پشت‌پای رییس جمهور به علم

رییس جمهور با اشاره به طرح‌های انتقال آب گفت:« در جنوب و شمال کشور آب داریم چرا چشم به آسمان دوخته‌ایم

 

روحانی اخیرا بیان کرده که همه دنیا در حال نابود کردن محیط زیست است. پس چرا ما از مقالاتی دنباله روی کنیم که تنها هشدارهای محیط‌زیستی‌اش برای ما جهان سومی‌ها است تا ما را از همه چیز منع کند.

حسن روحانی رییس جمهوری اخیرا در جلسه هیات دولت گفته است: «ایران مشکل آب ندارد تنها مشکل تلاش و برنامه ریزی دارد. در شمال و جنوب آب داریم. کشورهای حاشیه خلیج فارس و حاشیه دریای خزر از این آب استفاده می‌کنند. اما ما معطل مانده و استفاده نمی‌کنیم و تنها چشم به آسمان دوخته‌ایم.کشورهای حاشیه خزر تماما آلودگی درست می‌کنند. در گیلان و گلستان به دلیل آلودگی لایه نفتی بر روی آب بسته شده است. اما ما از دریا به بهانه جزیی و واهی از دریا استفاده نمی‌کنیم.یک چیزهایی در دنیا در مقالات نوشته شده که برای عدم توسعه ما ساخته شده و برای خودشان نیست. ما هم متاسفانه پشت سر این مقالات رفته‌ایم و ملت خودمان را به دردسر انداخته‌ایم.این بحث‌های گازهای گلخانه‌ای مگر آنها رعایت می‌کنند؟ پس چرا ما به خودمان می‌رسیم ملانقطه‌ایم می‌شویم و می‌خواهیم خط به خط رعایت کنیم فک می‌کنیم اینها آیات قرآن است.»

در این جلسه که عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست هم حضور داشته است با تکان دادن سر در حال تایید صحبت‌های حسن روحانی را است که همین موضوع واکنش فعالان محیط زیست را در پی داشته است.

سارا اردو فعال محیط زیست د راین خصوص در گفت‌و‌گو با پیام ما می‌گوید: «آلودگی محیط زیست این نیست که ما تنها یک پسماند یا زباله به محیط وارد کنیم. بلکه معنی آلودگی محیط زیستی این است که در طبیعت یک بحرانی را ایجاد کنیم.ما باید به اولویت کشور خود نگاه کنیم و کاری به کشورهای دیگر نداشته باشیم. سوال اینجاست که اگر کسی راه اشتباهی رفت پس ما هم باید آن را ادامه دهیم. اکنون تنها 4 کشور مخالف کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند و بقیه کشورها موافق هستند. چرا ما کشورهای موافق را در این زمینه نمی‌بینیم؟

منظور آقای روحانی چیست، یعنی اگر کشور را آلوده نگه داریم به ضرر کشور و مردم است؟

آلودگی‌هایی که در نتیجه برداشت اقتصادی ایجاد می‌شود بحران‌هایی را هم ایجاد می‌کند. مثل برداشت‌های غیر مجاز آب که اکنون سبب ایجاد فرونشست در زمین شده است. یا کیفیت خاک که روز به روز در حال کاهش است. ما باید راه درست و منطقی که به نفع کشور است را در نظر بگیریم. ما باید رویکرد توسعه پایدار را در کشور اجرا کنیم.

براساس نقشه راه تا سال 2050، به دلیل افزایش دو درجه‌ای دما اگر ایران اصول محیط زیستی را رعایت کند و گازهای گلخانه‌ای را به وسیله انرژی‌های تجدید پذیر کاهش دهد به نفع کشور خواهد بود در غیر اینصورت باعث ایجاد بحران‌‌هایی در کشور می‌شود و باعث حفظ یکسری از مشاغل در کشور می‌شود.

این حرف برای کشوری همچون آمریکا است که بیشتر اقتصاد محور است و ده درصد از سرمایه کشورشان را برای انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گذارد و در آینده نزدیک به دلیل همین سیاست دچار بحران‌‌های متعدد خواهد شد. نمونه آن آتش‌سوزی‌هایی است که در این کشور در نتیجه تغییرات اقلیمی در حال رخ دادن است. پس شایسته نیست ما دنبال رویکردی باشیم که این کشور در پی گرفته است. بلکه باید به فکر کشور خودمان و نسل‌های آینده باشیم.»

 مرضیه لرکی یکی دیگر از فعالان محیط زیست با انتشار سخنان حسن روحانی در صفحه شخصی ایسنتاگرام خود نوشت: « خوب حرف‌های حسن روحانی رییس جمهور را گوش کنید. باور کنید این حرفها را یک فرد امی و بی‌سواد نمی‌زند. این حرفها را یک فرد بی مسوولیت نمی‌زند.اینها حرف‌های رییس تمام مسوولان خرد و کلان کشور است. به سر تکان دادن‌های رییس دیگر به نشانه تایید از روی خرسندی نگاه کنید.اینها کشور عزیز ما را اداره می‌کنند. مام میهن را که می‌گوییم اینها اداره می‌کنند. رضا اردکانیان اما سرش پایین است و عکس العملی ندارد چون می‌داند حسن روحانی تخصصش را لگد می‌زند.» در کنار اینها محمد درویش یکی دیگر از فعالین محیط زیست هم به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «روحانی ابتدا می‌گفت دولتش نخستین و تنهاترین دولت محیط زیستی ایران است. اما اینک می‌گوید دنیا را دریا، زمین و دریا را آلوده می‌کند پس چرا ما نکنیم.»

چرا از آب دریا استفاده نکنیم

یکی از مواردی که حسن روحانی در صحبت های خود به آن اشاره کرد استفاده از آب دریا بود . موضوعی که پیش از این نیز بسیاری از مسوولین به آن اذعان کرده بودند. در همین رابطه عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر،گناوه دیلم در مجلس در مورد وضعیت کم‌آبی در استان بوشهر گفته بود: «استان بوشهر وارد ماه‌های کم‌آبی و بحران آب‌شده است. وضع در شهرها و روستاهای جنوبی به‌مراتب بدتر است. مناطقی مانند دشستان به معنای واقعی کلمه آب ندارند. چطور باید بگوییم که مردم آب ندارند؟» این نماینده با انتقاد از استفاده نکردن از آب‌‌های خلیج فارس بربای رفع مشکل کم‌آبی شهرهای حاشیه‌ای گفته است: «کشورهای عربی با اقلیمی به‌مراتب خشک‌تر از استان‌‌های ما سال‌ها است که موضوع آب را مدیریت کرده‌اند و از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند در حالی که ما در کنار خلیج‌فارس با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنیم. »

بسیاری از فعالین محیط زیست پیش از این در مورد نگرانی ها از انتقال بین حوضه‌ای آب هشدار داده بودند. پرفسور عطاالله قبادیان پدر کویر ایران نیز در سخنانی، درباره انتقال آب خزر به سمنان  در سال ۹۵ با اشاره به اینکه اگر برخلاف قانون طبیعت حرکت کنیم ناپایداری ایجاد می‌شود، اظهارکرد: فعالیت‌های زیست محیطی باید در تعادل با فعالیت‌های زیستی منطقه باشد و با توجه به اینکه منابع طبیعی و زیست‌محیطی مانند جنگل‌ها و رودها در حال نابودی است به راحتی می‌توان شاهد از بین رفت محیط زیست کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایران با توسعه پایدار فاصله دارد و دریای مازندران در ناپایداری به سر می‌برد؛ عنوان کرد: فعالیت‌های طبیعی باید در تعادل با فعالیت‌های منطقه‌ای باشد و رشد جمعیت از مهم‌ترین عامل مهم در ایجاد بیکاری شده است.

محمود شارع‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در رشته‌ جامعه‌شناسی نیز معتقد است که این طرح‌ها از جنبه اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی پرهزینه هستند و تمامی این مشکلات در هر دو استان به وجود می‌آید.

شارع‌پور با اشاره به اینکه بیش از 365 طرح بزرگ انتقال آب در دنیا انجام شد و با مطالعه آنها می‌توانیم از اتفاقاتی که در استرالیا و شیلی اتفاق افتاد درس بگیریم، گفت: در این طرح‌ها کشورهای مختلف دریافتند که مشکلی برطرف نمی‌شود.

این استاد جامع شناس با اشاره به اینکه بعد از انتقال آب به سمنان نوعی توسعه از هم‌گسیخته شهری، صنعتی و کشاورزی در مقصد افزایش می‌یابد و آنجا را به هم می‌ریزد، یادآور شد: در مسیر انتقال افراد فراوانی به طور رایگان از این آب استفاده می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *