سایت خبری پیام ما آنلاین | جدال «سی ان سی» و منبت ملایر

جدال «سی ان سی» و منبت ملایر





۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴

جدال «سی ان سی» و منبت ملایر

رییس میراث فرهنگی ملایر: امکان کپی برداری منبت ملایر از طریق دستگاه «سی اِن سی» بالاست

سال هاست هنرمندانش عاشقانه هایی بر کالبد بی جان چوب می آفرینند و خود را در هزار توی تاریخ هنر بالا کشیده اند تا امروز شهر ملی منبت شوند و راهشان را برای نشستن در قاب رستاخیز جهان هموار کنند؛ راهی که فناوری و ماشین آلات جدید مانع آن شده است. حال و هوای شهر ملی منبت امروز خوب است، حکایت این دیار حکایت هنرمندانی است که نقش در نقش بر روی چوب حکاکی می کنند تا خالق دست منبت کارانش بر کُنج خانه مردمان این مرز و بوم بنشیند و امروز مبلمان منبت، برندی ملی شود برای ملایر. 

یادم می آید روزی که معاون وقت رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای شرکت در آیینی پا بر دیدگان مردم هنردوست این شهر گذاشت، خبر ملی شدن منبت را اعلام کرد و این اکرانی ماندگار از هنر منبت ملایر بود؛ افتخاری بزرگ که بیش از نیم قرن تلاش استادکاران و منبت کارانش را که تا رمق آخر به هنرشان وفادار ماندند، به ثمر رساند.

ثبت ملی مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایع دستی کشور اردیبهشت سال 96 رقم خورد و این بهار هنر منبت ملایر بود که به بار نشست و دلیلی شد تا پایتخت مبل و منبت ایران زمین سور و سات یک جشن ملی را مهیا کند.

فصلی جدید از تونمندی های صنعت منبت که با پهن کردن فرش قرمز زیر پای مشتاقان هنر مبلمان منبت به روی ایرانیانی که از هزاران سال پیش خاک را به هنر کیمیا می کنند، باز کرد و از این بابت خرسندند که در دنیای مدرن کنونی خالق دست سازه هایی هستند که توانسته نشان ملی ایران زمین را بر سینه صنایع دستی آنها بیاویزد. دستگاه «سی اِن سی» یا همان دستگاه کپی حکاکی تصاویر روی چوب که حدود 70 تا 80 درصد از کار طراحی روی چوب را به جای استادکاران انجام می دهد، امروز آرام آرام زیر پوست این هنر اصیل ریشه دوانیده و آهنگ نگرانی را در شهر ملی منبت به صدا درآورده است.

این در حالی است که دست اندرکاران و هنرمندان این شهر بر این ادعا هستند که تعداد این دستگاه بسیار محدود است و نمی توان آن را مانعی برای ثبت جهانی منبت به شمار آورد.

اما از آن جهت که به گفته یکی از استادکاران صنعت منبت که یک دستگاه «سی اِن سی» می تواند 25 کارگر را بیکار کند و در نهایت کهنه کارانی که در این هنر موی سپید کرده اند، کنار بروند، تهدیدی جدی برای این هنر تلقی می شود.

به گفته رضا زهره وند دستگاه «سی اِن سی» هنوز در بازار مبل ملایر وارد نشده و تنها در چند کارگاه بزرگ در شهرک صنعتی مبلمان که در حجم انبوهی تولیدات دارند، از این دستگاه استفاده می شود.

به اعتقاد وی کسانی که کاربلد نیستند و تخصصی در هنر منبت ندارند، از دستگاه «سی اِن سی» استفاده می کنند، اما کیفیت تولیدات آنها هرگز به کیفیت مبلمان منبت نمی رسد. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اما دلش روشن است به جهانی شدن منبت و تمام قد همه توانش را در کنار دیگر دست اندرکاران و وُکلای مردم در مجلس به کار بسته اند تا نگذارند قدمت و دیرینگی این هنر صنعت از عیار بیفتد و مسیرش را برای پیمودن جهان همچون ملی شدنش هموار کنند.

ابراهیم جلیلی که دغدغه اش کمتر از منبت کاران و فعالان این هنر نیست، دوره 10 روزه ای را برای آموزش منبت ریز و سوزنی از ابتدای هفته جاری با حضور استادکارانی از شهر شیراز برای علاقه مندان زن و مرد به این رشته برپا کرده است تا این هنر صنعت از مبلمان منبت پا را فراتر بگذارد.

وی می گوید: منبت ملایر به دلیل اینکه بیشتر روی مبلمان اجرا می شود و گل درشت است، امکان کپی برداری آن از طریق دستگاه «سی اِن سی» بالا است، در حالیکه این دستگاه به سختی می تواند نقش ها و منبت ریز و سوزنی را کپی برداری کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه منبت در ملایر علاوه بر مبلمان روی تابلوهای هنری، محراب، عصا و قلیان نیز حک می شود، برگزاری دوره های آموزشی، ارایه تسهیلات، حمایت از منبت کاران در قالب بیمه و ارایه سایر مشوق ها، تبلیغات و برندسازی را از اساسی ترین راهکارها برای جلوگیری از ورود «سی اِن سی» اعلام می کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *