پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشم مدارس فرسوده به اعتبار ارزی

چشم مدارس فرسوده به اعتبار ارزی





۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

چشم مدارس فرسوده به اعتبار ارزی

آموزش و پرورش به ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده نیاز دارد

مدرسه از روز اول به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان معرفی شده است. خانه‌ای که حالا فرسوده شده است. پایتخت و غیر پایتخت هم ندارد. همه مسولان از پارلمان‌نشینان گرفته تا مدیران ستادی می‌گویند با این اعتبارهای موجود کار نوسازی مدارس دهها سال زمان خواهد برد. زمانی که عمر نوح می‌خواهد و صبر ایوب.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در این ارتباط می‌گوید که آموزش و پرورش به ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده نیاز دارد اما برای ساماندهی و رفع تمامی مشکلات فضاهای آموزشی اعتبارات بیشتری نیاز است.

این یعنی که مشکلات به نوسازی مدارس ختم نمی‌شود. فضاهای آموزش ما به اعتباری بیشتر از ۹۰هزار میلیار تومان احتیاج دارد.ظاهرا خانه از پای‌بست ویران است.

وی درباره اعتبارات موردنیاز برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس کشور، گفت: نیازهای آموزش و پرورش دراین حوزه به چند دسته تقسیم می‌شود؛ در برخی مناطق با مهاجرت مردم فضاهای آموزشی بلااستفاده مانده‌اند اما برخی شهرها به دیل مهاجرت‌پذیر بودن با کمبود فضاهای آموزشی روبه‌رو هستند.

30 درصد مدارس 

فرسوده هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش که رییس سازمان نوسازی مدارس کشور هم هست ادامه می‌دهد که با توجه به اینکه 30 درصد مدارس فرسوده هستند، اعتباراتی برای نوسازی این فضاها نیاز است، 11 استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی قرار دارند که باید با تلاش و همت وضعیت آنها را سامان داد.

وی با اشاره به صحبت‌های آقای بطحایی مبنی بر اینکه اگر به دنبال نوسازی تمامی مدارس هستیم به 2 سال بودجه آموزش و پروش برای تحقق این مهم نیاز است، بیان کرد: 90 هزار میلیارد تومان فقط برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده لازم است اما برای ساماندهی و رفع تمامی مشکلات فضاهای آموزشی اعتبارات بیشتری نیاز است.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده 3 میلیارد دلار به آموزش و پرورش برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده از محل حساب صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود. این اعتبار باید از محل صندوق توسعه ملی یا حساب صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود درغیر این صورت نمی‌توان کار چندانی برای نوسازی مدارس فرسوده انجام داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 97، حدود 110 درصد از اعتبارت نوسازی مدارس و تجهیز فضای آموزش تخصیص پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: یک هزار و 780 میلیارد تومان در سال جاری تخصیص اعتبار داشتیم اما با این مبلغ نمی‌توان اقدام چندانی برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس انجام داد.

رخشانی مهر در پاسخ به اینکه حال که صندوق ذخیره ارزی خالی است چگونه می‌توان اعتبارت موردنیاز برای نوسازی مدارس را تامین کرد، توضیح داد: این صندوق خالی نبوده و موجودی دارد اما اولویت هایی غیر از آموزش و پرورش دارد اما باید در حال حاضر این اولویت به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند.

چشم به صندوق ارزی

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی بابت نوسازی مدارس در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است در صورت موافقت کمیسیون به هیات دولت فرستاده می‌شود و 3 میلیارد دلار برای نوسازی مدارس تخصیص پیدا خواهد کرد.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در بین خیرین مدرسه‌ساز صحبت می‌کرد هم بر آمار بالا تاکید کرد و گفت:«بیش از 3 مترمربع، فضاهای آموزشی پایین تر از سرانه جهان است؛ هر دانش آموز باید 8.4 مترمربع فضای آموزشی داشته باشد اما درکشورمان این عدد 5.2 مترمربع است و باید این بستر برای افزایش فضاهای آموزشی ایجاد شود.»

وی ادامه داد:«سهمیه مدارس از محل مالیات برارزش افزوده امروز صفر است؛ سهم مدارس از فروش گاز در مجلس کلید خورد و پیگیری شد و در برنامه ششم توسطه 3 میلیارد دلار تکلیف شد تا از صندوق ذخیره ارزی برداشت و به نوسازی پرداخت شود اما این موضوع مغفول مانده است.» رضایی اضافه کرد: معافیت‌های مالیاتی که برای تشویق خیرین مدرسه ساز پیش بینی شده بود نیز نادیده گرفته شده است که نیاز است در این بخش نیز دولت توجه ویژه داشته باشد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *