سایت خبری پیام ما آنلاین | گرانی سنگین‌تر از زلزله

گرانی سنگین‌تر از زلزله





۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲

سرپل‌ذهاب یک‌سال بعد از زلزله 

گرانی سنگین‌تر از زلزله

یکشنبه‌ شب ۲۱ آبان‌ماه ساعت ۹ شب زلزله ۷.۴ ریشتری کرمانشاه را لرزاند، این زلزله‌ای مهیب باعث تخریب ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی در این منطقه شد و ۷۸۱۷ مصدوم و ۶۲۰ کشته برجای گذاشت. از همان ساعات پس از زلزله کمک‌های مردمی در کنار تسهیلات دولت به سمت مناطق زلزله‌زده سرازیر شد و بعد از مدتی وام‌های بلندمدت و بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت. همچنین مبالغ بسیاری توسط سلبریتی‌ها برای کمک به آنها جمع‌آوری شد، اما پس از گذشت یک‌سال از آن واقعه هولناک ساخت بسیاری‌ از خانه‌های مردم در شهر سرپل‌ذهاب به دلیل گرانی مصالح و کمبود تسهیلات متوقف مانده و به صورت نیمه‌کاره‌ رها شده‌است، از سوی دیگر  سرانجام بسیاری از پول‌هایی که توسط سلبریتی‌ها جمع‌آوری شده، هنوز مشخص نیست!

وضعیت‌مان پس از گذشت یک‌سال هیچ فرقی نکرده‌است

خانم کشاورز یکی از اهالی شهرستان سرپل‌ذهاب درباره وضعیت این منطقه یک‌سال پس از زلزله به خبرنگار ایلنا می‌گوید: صبح در این‌جا باران بارید و عصر برای خرید از خانه خارج شدم، اما از لحظه‌ای که از منزل خارج شدم تا همین الان که به منزل بازگشتم به اندازه تمام شهر سرپل‌ غم و غصه در دلم نشسته است، هر بار که باران می‌آید ما تا زانو در گل هستیم. وضعیت ما پس از گذشت یک سال بسیار اسفبار است و هیچ فرقی نکرده است.

دو سوم مردم زلزله‌زده توان ساخت خانه‌هایشان را ندارند

این ساکن شهر سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه برخی از مردم که دارای وضعیت اقتصادی مناسب‌تری هستند، کار ساخت و ساز منزل‌شان به پایان رسیده است، خاطرنشان می‌کند: دو سوم مردم چه با کمک پیمانکار و چه غیر پیمانکار با توجه به شرایط اقتصادی و از زمانی که مصالح ساختمانی گران شده است، دیگر توان ادامه ساخت منازل را ندارند.

خانم کشاورز به دیگر مشکلات این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: مصیبت بزرگ شهرک ما این است که به دلیل اینکه تازه تاسیس بوده، زمین‌هایی که در این شهرک استفاده شده در گذشته زمین کشاورزی بوده و با تغییر کاربری تبدیل به زمین مسکونی شده است و در حال حاضر نیز کانکس‌ها را در این زمین‌ها قرار داده‌اند. وقتی باران می‌آید مردم تا زانو در گل هستند، من یکی از هزاران نفری هستم که در اینجا با مشکلات فراوانی در کانکس زندگی می‌کند. تابستان با گرمای کشنده‌اش تمام شد و زمستان نیز با مشکلات‌ فراوان از راه می‌رسد.

تا ده سال دیگر هم وضعیت اینجا تغییری نمی‌کند

پورکند در منطقه پولادی شهرستان سرپل‌ذهاب زندگی می‌کند، منطقه‌ای که براثر زلزله بیش از ۹۰ درصد آن تخریب شده و ۱۰۵ نفر در آن جان خود را از دست دادند. پورکند درباره وضعیت محله‌شان می‌گوید: محله پولادی وضعیت بسیار بدی دارد، در خیابان زعفران همه چیز از بین رفت و در این محله حدود ۱۰۵ نفر جان خود را از دست دادند. اکثر مردم همچنان در کانکس زندگی می‌کنند. در حقیقت هر کسی اوایل زلزله توانست منزل خود را بسازد با مشکلات کمتری مواجه شد. ما قبل از زلزله در خصوص این خیابان‌ها در این منطقه دچار مشکل بودیم و مطمئنم تا ده سال دیگر هم هیچ اقدامی انجام نمی‌شود. ای کاش کمی شن اینجا می‌ریختند تا اینجا گل نشود، شهرداری فقط چند خیابان اصلی درست کرده است و به بقیه موارد کاری ندارد. آسفالت نمی‌خواهیم فقط کمی شن در خیابان‌ها بریزند.زلزله باعث تخریب بسیاری از منازل روستاییان نیز شد؛ کوییک محمود، کوییک حسن، کوییک عزیز، کوییک نامدار و کوییک مجید، روستای تپانی و … در جریان زلزله به شدت آسیب دیده‌اند.

گرانی بلای جان مردم شده‌است

عثمان حاتمی (دهیار کوییک محمود) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت روستاها یکسال پس از گذشت زلزله می‌گوید: «خانوارهایی که مشکل نداشتند و مدارک‌شان کامل بود، توانستند تسهیلات لازم را سریع دریافت کنند. ستادهای معین که مسئول ساخت‌وساز در روستاها بودند نیز در حد توان اقدامات خود را به خوبی انجام داده‌اند و مردم از آنها راضی هستند. وام‌های بلاعوض نیز به مردم پرداخت شده، همچنین یک وام پنج میلیون تومانی دیگر قرار بوده به روستاییان پرداخت شود که از چند روز گذشته مراحل پرداخت آن نیز آغاز شده‌است.

وی با اشاره به گرانی مصالح ساختمانی ادامه می‌دهد: متاسفانه در آن زمان که دولت آن مبالغ را برای ما در نظر گرفت، آهن و مصالح ساختمانی به این قیمت نبود، الان قیمت همه چیز سه برابر شده و این اعتبارات جوابگوی تامین نیازها نیست. گرانی مردم را در مذیقه قرار داده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *