پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اقتصاد سبز، بازوی محیط‌زیست

اقتصاد سبز، بازوی محیط‌زیست





۳ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۹

اقتصاد سبز، بازوی محیط‌زیست

برای دستیابی به اقتصاد سبز باید سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر  افزایش یابد

فعالین محیط‌زیست معتقدند فعالیت‌های اقتصادی در این برهه  زمانی که مسائلی همچون آلودگی هوا و گرم‌شدن زمین رو به افزایش است، باید از نوع سبز باشد تا خطرات زیست محیطی کاهش یابد. 

در همین رابطه با سارا اردو فعال محیط زیست گفت‌وگو کردیم. او به پیام ما می‌گوید:  «اقتصاد سبز باید بنیان برنامه ریزی کشور باشد. این روزها آلودگی هوا در کشور بسیار مشهود است. آلودگی هوا تنها تهدید برای سلامت موجودات زنده و انسانها نیست، بلکه تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور هم است. . بر آورد دقیق این خسارت‌ها مشکل است. خسارت‌های مستقیم وارده بر اقتصاد مشهودتر از خسارتهای غیر مستقیم است. از نوع خسارت‌های مستقیم اقتصادی می‌توان به تعطیل شدن مناطق آلوده شده اشاره نمود. درنتیجه تعطیلی چرخه اقتصادی، به کل سیستم‌های مالی منطقه خسارات وارد می کند.

از بین رفتن محیط‌زیست، آسیب به آثار تاریخی و نمای ساختمان‌ها در اثر آلاینده هوا و بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها و هزینه درمان این بیماری‌ها و … از خسارت‌های غیر مستقیم اقتصادی است.

طبق تئوری و شیوه ارزیابی بر اساس سرمایه انسانی، عمر از دست رفته یک فرد مولد نیز در برگیرنده ضررهای مضاعفی است که در اثر عدم حضور فرد آسیب دیده در چرخه اقتصاد بوجود می آید. 

اقتصاد سبز نیازمند 

کمک دولت

هزینه سرمایه گذاری زیاد انرژی تجدید پذیر و البته در مواردی شکست بازار مرتبط با بحث حفاظت محیط زیست و گرم‌شدن زمین به دلیل اثرات جانبی و هزینه‌های بالای بخش پژوهش، توسعه و بازاریابی برای انرژی تجدید پذیر و محصولات بدست آمده از آن باعث می‌شود تا کارخانه‌ها و شرکت‌ها تمایل کمتری به فعالیت و سرمایه گذاری در این زمینه نشان دهند. به همین دلیل انرژی تجدید پذیر و محصولات دوست دار محیط زیست برای گسترش نیاز به کمک دولت‌ دارند.

  نظام اقتصادی موجود عمدتاً متکی بر استفاده از منابع انرژی تجدیدناپذیر است و به بازیافت و استفاده مجدد از مواد توجهی اندکی دارد. تمام این موارد دلایلی برای ناپایداری اقتصادی است. اقتصاد سبز به دنبال توسعه اقتصادی پایدار است. سیاست کشورهای پیشرفته با رویکرد انرژیَهای تجدید پذیر جهت میل به اقتصاد سبز و توسعه اقتصادی پایدار است، که در کنار آن زندگی سالم در محیط زیستی سالم را هم در بر می گیرد.

در حال حاضر کاهش بهای نفت و اشتیاق گسترده‌ای در جهان برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را می‌تواند عامل محرک برای تغییرات سیاست‌های اقتصادی و گرایش به اقتصاد سبز باشد و این نوید دهنده کاهش میزان آلودگی هوا  و محیط زیست سالم است.

توسعه اقتصاد سبز بیش از همه در این برهه زمانی که با معضل آلودگی هوا و گرم شدن زمین ناشی از مصرف انرژهای تجدید ناپذیر روبرو هست، دارای اهمیت است و نیاز به توجه و پشتیبانی  همه جانبه از سوی دولت دارد. سیاست گذاری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در راستای توسعه فناوری انرژی تجدید پذیر و اطلاع رسانی و آموزش نیروی انسانی دانش محور همچنین توسعه تکنولوژی و تولیدات دوست دار محیط زیست از جمله الزامات برای توسعه اقتصاد سبز و کاهش آلودگی های زیست محیطی است که نیازمند حمایت و پشتیبانی دارد.

راه‌های دستیابی به اقتصاد سبز

جهت دستیابی به اقتصاد سبز می‌توان از راهکارهایی مانند سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی و ایجاد سیستم حمل ‌و نقل سالم و سازگاربا محیط زیست ( برای نمونه ساخت خودروهایی هیبریدی، پیل سوختی و با استفاده از سوختهای زیستی، خطوط ریلی و اتوبوسرانی پرسرعت با استفاده از برق تجدید پذیر) استفاده نمود، همچنین حفاظت از منابع طبیعی کره‌زمین از جمله رودخانه‌ها، جنگل‌ها، تالابها، مراتع، دشتها، کویرها، دریاها و گسترش صنعت کشاورزی پایدار و تولید هرچه بیشتر محصولات طبیعی به صورت بهینه با ارزیابی های زیست محیطی و نیز مصرف انرژی در صنعت ساختمان ها را باید بهینه سازی نمود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *