سایت خبری پیام ما آنلاین | خوره‌ای به نام مس سرچشمه

خوره‌ای به نام مس سرچشمه





۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷

خوره‌ای به نام مس سرچشمه

نماینده مردم رفسنجان: آلودگی مس سرچشمه بر آب آشامیدنی رفسنجان اثر گذاشته است

 

آلودگی مس سرچشمه، مدتهاست که خبرساز شده است، آخرین بار کلانتری در خصوص دام‌هایی که در اثر این آلودگی جنین مرده به دنیا می‌آورند سخن گفت و اکنون نماینده رفسنجان معتقد است آلودگی این صنعت بر روی آب آشامیدنی رفسنجانی‌ها هم اثر گذاشته است. 

احمد انارکی نماینده مردم رفسنجان و انار اعلام کرده است: « متاسفانه کارخانه مس سرچشمه  آلایندگی زیادی را در منطقه ایجاد می‌کند تا جایی که آلودگی این کارخانه بر آب آشامیدنی رفسنجان هم اثر گذار بوده، به طوری که هم‌اکنون این آب سرطان‌زا است و آرسنیک خون مردم منطقه به دلیل نوشیدن این آب 20 برابر حد مجاز است.»

پیش از این نیز کلانتری رییس سازمان محیط زیست در گردهمایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان‌های این سازمان در این خصوص گفته بود: «مس سرچشمه سالهاست که ترکیبات سولفوری تولید می‌کند و تا کیلومترها دورتر، دام‌ها جنین مرده به دنیا می‌آورند.» گرچه بعد از این سخنان بود که دامپزشکی کرمان این موضوع را به مس خاتون آباد ربط داده و گفته بود: « این آلودگی هم ناشی از سولفور نیست بلکه بیشتر به دلیل مس منتشر شده در منطقه است. چراکه مس باعث مسمومیت و تلف شدن دام می‌شود.»

البته انارکی از وعده مسوولان این کارخانه، برای رفع این آلایندگی تا پایان امسال سخن گفته است. به گفته او ، تمام آلایندگی‌ها به صورت فلش در هوا منتشر می‌شود اما با آمدن خط تولید اسید که قول راه‌اندازی آن تا قبل از پایان سال داده‌ شده است، بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما در صورت عدم راه‌اندازی این کارخانه اسید باید سازمان محیط زیست فکر جدی در برخورد با مسوولان این کارخانه انجام دهد و حتی آن را تعطیل کند.

نظر علوم پزشکی

برای بررسی اینکه آلودگی مس سرچشمه بر روی آب آشامیدنی مردم رفسنجان اثر گذاشته یا خیر و اینکه آیا سرطان در میان رفسنجانی‌ها بالا رفته است، به سراغ علوم پزشکی کرمان رفتیم. محمدرضا گلزاری مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به پیام ما می‌گوید: آب رفسنجان آلوده است اما دلیلش مس سرچشمه نیست. آب رفسنجان از «بردسیر» می‌آید و آب بردسیر هم آرسنیک بالایی دارد که این آرسنیک هم خاصیت سرطانزایی دارد. به دلیل همین آلودگی است که در سطح شهر دستگاه‌های تصفیه آب نصب شده است.

گلزاری در پاسخ به این سوال که « آیا سرطان در میان مردم رفسنجان به دلیل نوشیدن آب آلوده بالا رفته است.؟» می‌گوید: متاسفانه تاکنون تحقیقی در این خصوص صورت نگرفته و نمی‌توان این مطلب را از لحاظ علمی بیان کرد. او معتقد است از لحاظ پزشکی ثابت نشده که سرطان در میان رفسنجانی‌ها به دلیل آلودگی مس سرچشمه یا خوردن آب آرسنیک‌دار بالا رفته است. 

مهلت چند ماهه 

مجتمع مس سرچشمه یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی در کشور محسوب می شود. صنعتی که درسال 95 به‌عنوان یک کارخانه آلاینده معرفی شد. جزینی‌زاده مدیر کل محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با پیام ما می‌گوید: مس سرچشمه آلودگی زیادی دارد. طی سال‌هایی که بابت این آلودگی اخطار هم دریافت کرده تنها سبب شده ذرات آلوده این کارخانه کمتر شود اما تغییری در کاهش گازهای آلوده ایجاد نشده است. 

به گفته او، زمانی که مس سرچشمه تولید خود را بالا می‌برد و شارژ کوره را زیاد می‌کند آلودگی هم به تبع بالا‌تر رفته و گازهای آلوده بیشتری در محیط متساعد می‌شوند.

جزینی‌زاده می‌گوید: آلودگی مس سرچشمه ادامه دار شده و تلاشی برای رفع این آلودگی نشده است. محیط زیست هم طبق دستور عیسی کلانتری رییس سازمان و مصوبه هیات وزیران تا پایان سال 97 به این واحد صنعتی مهلت داده است و بعد از آن برای تعطیلی اقدام می‌کند. 

مستند علمی و پزشکی؟

نکته‌ای که بعد از جمع‌بندی صحبت‌های مسوولین در خصوص آلودگی مس سرچشمه می‌توان به آن رسید این است که با وجود اینکه محیط زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی همگی بر آلودگی این صنعت بزرگ تاکید دارند و از اثر گذار بودن آن بر سلامت مردم، طبیعت و دام سخن می‌گویند اما تاکنون هیچ تحقیق علمی و دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است تا بتوان با مدرک اثبات کرد که این آلودگی‌ها چگونه سلامتی را تحت تاثیر قرار داده و سرطان یا دیگر بیماری‌ها را بالا می‌برند. 

چرا برخورد نشد؟

همچنین در این میان جای سوال است که «چرا طی این سال‌ها با کارخانه مس سرچشمه برای آلایندگی زیست محیطی برخورد نشده است؟» در این خصوص نماینده مردم رفسنجان و انار می‌گوید: «این موضوع را باید از مسوولان سازمان محیط زیست و صنعت و معدن سوال کرد، مردم نجیب رفسنجان طی این سال‌ها برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی و مشکل در این شهرستان خواسته‌اند با مسوولان خود همراه باشند.» اما جزینی‌زاده در این میان معتقد است سازمان محیط زیست می‌خواهد با این موضوع برخورد کند اما توانایی برخورد قاطع با آن را ندارد. او معتقد است محیط زیست به تنهایی از پس این موضوع بر نمی‌آید و در این میان دستگاه قضایی هم باید به کمک بیاید و با این معضل برخورد جدی کند. جزینی‌زاده به تاریخچه پرونده این واحد آلاینده در دادگاه و تبرئه شدن آن اشاره می‌کند و می‌گوید: وظیفه محیط زیست است که این پرونده را به دادگاه ارجاع دهد اما برای ادامه ماجرا به همکاری دستگاه قضا نیاز است.

اکنون این واحدآلاینده که سلامت مردم را نشانه رفته تنها تا پایان امسال مهلت دارد تا آلودگی خود را کم کند. باید دید آیا از آلودگی این واحد صنعتی کم می‌شود؟ و در غیر اینصورت مسوولان چه برخوردی با آن خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *