پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۷۴ درصد آب کشور تبخیر می شود

۷۴ درصد آب کشور تبخیر می شود





۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹

  ۷۴ درصد آب کشور تبخیر می شود

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با تاکید بر مدیریت ضعیف آب در حوزه های آبخیزداری، از تبخیر ۷۴ درصد آب کشور خبر داد.

 داود نیک کامی در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در اردبیل افزود: امروز مدیریت ضعیف آب در حوزه های آبخیزداری موضوع اصلی است که باید به این توجه مضاعفی داشت.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است، ادامه داد: ۹۱ درصد مدیریت اراضی کشور نیز در یک وزارتخانه متمرکز شده است.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تنوع زیستی دنیا در ۲۰ کشور جهان قرار دارد که ایران هم یکی از این ۲۰ کشور است، اضافه کرد: باید از چالش ها شناخت لازم را داشته باشیم و برای حل آنها راهکار ارائه دهیم.

رییس انجمن آبخیزداری ایران نیز در این همایش با اشاره به اجرای طرح نهضت آبخیزداری در کشور یادآور شد: با انتشار فراخوان این طرح از طرف انجمن آبخیزداری، ۲۲۵ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشکده های کشور از این طرح حمایت کردند.

طرح کلان ملی حوزه آبخیزداری

 تدوین شده است

سیدحمیدرضا صادقی با تاکید برلزوم توجه به فرآیند ایجاد ارتباط علمی در طرح های آبخیزداری کشور ادامه داد: در این طرح ها باید نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید تدابیر لازم برای استفاده از ظرفیت های علمی و منطقه ای در اسناد بالادستی اتخاذ شود، بیان داشت: باید پایش و انجام ماموریت ها و تکالیف مربوط به منابع طبیعی انجام شده و از پژوهش های علمی در این حوزه استفاده کرد.

رییس انجمن آبخیزداری ایران با بیان اینکه طرح کلان ملی حوزه آبخیزداری تدوین شده است، تصریح کرد: استفاده از بندها و موارد قانونی در حوزه آبخیزداری نباید به حاشیه رانده شود.

پیش از این محمد درویش عضو هیات مدیره موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با پیام ما گفته بود: اصولا هر مشکلی در کشور در پهنه سرزمینی ما به بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به آبخیزداری بر می‌گردد. 

درویش می‌گوید: هم‌اکنون متاسفانه میزان فرسایش خاک در کشور ما به 2 میلیارد متر رسیده است. کشور ایران یک درصد خاک دنیا را دارد اما یک دوازدهم کل فرسایش خاک جهان را دارد. اینها نتیجه این مساله است که حوزه‌های آبخیز داری را مدیریت نکرده‌ایم.

به اعتقاد درویش، رویش‌های جنگلی کشور قربانی اراضی کشاورزی و باغ‌ها شده‌اند و راه‌سازی و ساخت و ساز ویلا نیز کشاورزی و باغ‌های ما را نابود کرده است. و اگر بتوانیم علم مدیریت آبخیزداری را در پهنه سرزمینی اعمال کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که آب‌های حاصل از بارندگی رها نشده و به داخل زمین فرو روند.

عدنان آذرشب کارشناس ارشد سابق موسسه تحقیقات خاک و آب در خصوص اهمیت آبخیزداری در کشور می‌گوید: آبخیزداری می‌تواند به صیانت از منابع آب و خاک کشور کمک کند. در صورتی که به این موضوع توجه نشود به مرور سیل‌های شدید، رسوب گل و لای فراوان که مخازن سدهای پایین دست حوزه آبخیز را به سرعت پر می‌کند، مهاجرت روستاییان به شهر را خواهیم داشت. اگر آبخیز داری صورت نگیرد، خاک دچار فرسایش شده و باهر بارانی روان می‌شود.این آب همراه با خاک و گل حرکت کرده و در پشت سد انبار می‌شود وسبب می‌شود از ظرفیت سدها برای نگهداری آب کاسته شود. همین موضوع از عمر مفید سدها می‌کاهد. برای جمع کردن خاک پشت سدها نیاز است دوکار صورت گیرد یا اینکه در زمان ساخت سدهایی در عمق سد ایجاد شده تا در مواقع اینچنینی باز شود و آب و خاک جمع شده در پشت سد را شسته و با خود ببرد. دومین کار که هزینه زیادی را هم در پی دارد این است که لایروبی انجام دهند یعنی با دستگاه‌هایی خاک را از درون سدها بیرون کشند که فوق العاده گران و هزینه‌بر است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *