پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیش از ۹ درصد ایرانیان، سالمند هستند

بیش از ۹ درصد ایرانیان، سالمند هستند





۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰

بیش از ۹ درصد ایرانیان، سالمند هستند

 دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت ، به مناسبت هفته سالمند اعلام داشت

در اطرافمان هر روز بزرگوارانی را می بینیم که گذر زمان چهره خسته شان را با خط هایی عمیق نقاشی کرده است. اینان، نمایندگان کهن سال یک نسل هستند؛ نسلی که از روزها و سال ها، خاطرات زیادی را در کوله بار عمرشان انبار کرده اند. ما به این نسل و به سپیدی ها و تجربه هایشان سخت محتاجیم و وظیفه داریم حرمتشان را حفظ کنیم.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، به مناسبت هفته سالمند گفت: پیشرفت جامعه بشری – بهبود وضعیت بهداشتی درمانی – افزایش امید به زندگی نهایتا موجب افزایش درصد جمعیت سالمند شده است. بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ بیش از ۷۴۰۰۰۰۰ نفر یعنی ۹.۲۸ درصد جمعیت کشور سالمند هستند. 

پیش نویس نظام حقوقی سالمندان آماده شد

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از تهیه پیش نویس نظام حقوقی سالمندی خبر داد و گفت: به دنبال فعال کردن نظام حقوقی سالمندی هستیم تا دستگاه های مختلف در برنامه های بودجه ای خود منابعی را به حوزه سالمندان اختصاص دهند

سند ملی سالمندان در شورای رفاه

محسن سلمان نژاد گفت: سالمندی در کشور مساله جدیدی نیست و طی دو سال اخیر توجهات زیادی را به خود معطوف کرده به طوری که اقدامات مرتبط با سند سالمندان سریعتر پیش رفته است. سند ملی سالمندان در شورای سلامت تصویب شده اما لازم است اقدامات مربوطه در شورای عالی رفاه نیز انجام شود. سلمان نژاد افزود: بهزیستی با وزارت بهداشت درباره سند ملی سالمندان چالش داشت که در نهایت در شورای عالی سلامت مصوب شد اما با توجه به برنامه ششم توسعه، اجرای این سند وظیفه شورای عالی رفاه است و اکنون به دنبال چگونگی اعمال این قانون هستیم.

ابتلای ۷۰۰ هزار سالمند به آلزایمر در کشور

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به مناسبت روزجهانی آلزایمر با اعلام ابتلای  ۷۰۰ هزار سالمند به آلزایمردرکشورگفت: طبق آمارجهانی بین هر۴ تا۵ ثانیه یک نفردردنیا به بیماری آلزایمردچارشده وتوانایی کارهای عادی، فردی وروزمره خود را ازدست می دهند. محسن سلمان‌نژاد، با اشاره به اینکه تمام سالمندان لزوما اگر دچار اختلالات حافظه باشند به آلزایمردچارنمی‌شوند گفت: آلزایمردرجوامع فرهیخته و با سواد کمتر رخ می‌دهد به همین دلیل بهتراست درطول زندگی سالمندان تمرین‌هایی مانند یادآوری گذشته، قصه‌گویی، حل کردن جدول و… انجام شود چرا که تمرینات مغزی باعث پیشگیری وبه تاخیر افتادن آلزایمر می‌شود.

15 هزار سالمند در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اظهار داشت: هفت و نیم تا هشت میلیون نفر سالمند در کشور بسر می‌برند که تنها تعداد کمی از آنها تحت پوشش صندوق های حمایتی هستند به آن معنا که هم اکنون فقط 15 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی و روزانه نگهداری می شوند و تحت پوشش صندوق های حمایتی هستند و این به آن علت است که خانواده های ایرانی علاقمند هستند خود از سالمندان نگهداری کنند.به گفته سلمان نژاد، خانواده ها فقط در مواردی مانند آلزایمر پیشرفته، سالمندان را به مراکز نگهداری می سپارند.

وی ادامه داد: بخشی از سالمندان نیز مجهول الهویه هستند که به دلیل مسائل شخصی، اقتصادی و اجتماعی خانواده ها، ناگزیر به زندگی در مراکز نگهداری هستند.سلمان نژاد اضافه کرد: بخشی از سالمندان مراکز نگهداری نیز متکمن هستند اما به واسطه اینکه مراقبی ندارند و به دلیل مسائل امنیتی و خدمات ارائه شده از سوی مراکز در این مراکز زندگی کنند.

رشته طب سالمندی از دانشگاه های علوم پزشکی حذف شد

مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با انتقاد از حذف رشته طب سالمندی، گفت: این رشته امسال حذف شده است در حالی که با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور باید توجه بیشتری به این رشته می شد.رضا فدای وطن افزود: با توجه به وضعیت کشور و افزایش تعداد سالمندان می‌‌توانست تصمیم های بهتری در زمینه رشته طب سالمندی گرفته شود به طور مثال انتظار می رفت که ظرفیت پذیرش در این رشته یا تعداد دانشگاه های برگزار کننده آن بیشتر شود.وی اضافه کرد: همان گونه که در رشته پزشکی تخصص های متعددی مانند طب اطفال وجود دارد، متخصص طب سالمندی نیز مهارت هایی در این زمینه کسب می کند و این موضوع در اغلب کشورها جا افتاده است.فدای وطن که دکترای طب سالمندی دارد، افزود: امیدوارم با توجه وزیر بهداشت در پذیرش دانشجو برای رشته طب سالمندی بازنگری شود؛ پیش از این دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران برای جذب دانشجو در این رشته طی دو سال در آزمون ورودی رزیدنتی پذیرش داشتند اما امسال این ظرفیت صفر اعلام شد.

مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: با توجه به گسترش رو به رشد جمعیت سالمندی کشوری لازم است به نیازهای این قشر به ویژه در بخش بهداشت و درمان توجه بیشتری شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *