پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امید به سال زراعی مطلوب

امید به سال زراعی مطلوب





۱ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۱

امید به سال زراعی مطلوب 

با اینکه سال زراعی مطلوبی نداشتیم اما پیش بینی می‌شود سه ماه آینده شرایط نرمال باشد

دیروز سال زراعی  ۹۶-۹۷  پایان یافت و امروز آغاز سال زراعی جدید است. گرچه سال آبی خوبی را پشت سر نگذاشتیم اما پیش بینی‌ها از سه ماه آینده، وضعیت آبی خوبی را پیش بینی می‌کند.

سال زراعی در حالی به پایان رسید که از لحاظ بارش وضعیت خوبی برای حوضه‌های آبریز و استانهای کشور نداشت. از بین شش حوضه آبریز اصلی، 4 حوضه دچار کاهش بارندگی بودند و از بین 31 استان، 19 استان کاهش بارش را تجربه کردند. این وضعیت در حالی است که پیش بینی سه ماه آینده نوید وضعیت نرمالی را می‌دهد. البته طبق گفته رییس مرکز خشکسالی میزان بارش ها در فصل پاییز به گونه ای نیست که بتواند کمبود میزان بارش در ماه های قبل را جبران کند چرا که در سال زراعی 96-97 به دلیل کمبود بارش،استفاده زیادی از ذخایر منابع آبی داشته ایم.

طبق پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش سه ماهه مهر تا آذر در اغلب استانها نرمال است. این وضعیت در سواحل جنوبی و دریای خزر کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

در سه ماه آینده (مهر تا آذر) میانگین دما در بیشتر استانهای کشور نرمال خواهد بود. دمای هوا طی این مدت در استانهای شرقی گرمتر خواهد شد.

سال زراعی نحس

در حالیکه امید می‌رود که سه ماه آینده مطلوبی را پیش رو داشته باشیم که سال زراعی بسیار سخت و خشکی را پشت سر گذاشتیم. شرکت مدیریت منابع آب، وضعیت بارش را در شش حوضه اصلی آبی برای سال زراعی امسال بررسی کرده است. در این گزارش اینچنین آمده است:

امسال در حوضه دریای خزر، 399.2 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته ( 345.3 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 15.6 میلیمتر افزایش بارش را شاهد بوده‌ایم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته (428.1 میلیمتر بارش) 6.8- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

در حوضه خلیج فارس و دریای عمان، امسال 211.7 میلیمتر بارندگی بوده که نسبت به سال آبی گذشته ( 368.9 میلیمتر بارندگی) می‌توان گفت 42.6- میلیمتر کاهش بارندگی داشتیم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته ( 365.3 میلیمتر بارش)42- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 409 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته(277.2 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 47.5 میلیمتر افزایش بارش را شاهد بوده‌ایم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته ( 340.4 میلیمتر بارش) 20.2 میلیمتر افزایش بارش داشته است

در حوضه آبریز فلات مرکزی، امسال 104.5 میلیمتر بارندگی بوده که نسبت به سال آبی گذشته (161 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 35.1- میلیمتر کاهش بارندگی داشتیم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته (164.8 میلیمتر بارش) 36.6- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

در حوضه آبریز مرزی شرقی، امسال 40.4 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته (62.4 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 35.3-میلیمتر کاهش بارندگی داشتیم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته ( 108.8 میلیمتر بارش)62.9- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

در حوضه آبریز قره قروم، امسال 142.5 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته ( 180.3 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 21- میلیمتر کاهش بارندگی داشتیم. این حوضه آبریز نسبت به 49 سال گذشته (221.7 میلیمتر بارش) 35.7- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

این وضعیت برای کل کشور، طی امسال 171 میلیمتر بارندگی ثبت شده است که نسبت به سال آبی گذشته ( 233.2 میلیمتر بارش) می‌توان گفت 26.7- میلیمتر کاهش بارندگی داشته‌ایم. این وضعیت نسبت به 49 سال گذشته ( 249.2 میلیمتر بارش) 31.4- میلیمتر کاهش بارش داشته است.

گزارش بارندگی تجمعی روزانه 

به تفکیک استان

طبق گزارش سال زراعی گذشته، استانهای اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش بارش را تجربه کرده‌اند.

در این کزارش استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خوزستان، زنجان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و همدان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش بارش داشته‌اند.

نگرانی برای سال آبی آینده

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران،  با توجه به این‌که دیروز آخرین روز از سال آبی ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷ بوده است، متاسفانه شاهد ۲۳ درصد کاهش بارندگی در تهران بودیم.آنطور که ایسنا می‌نویسد محمدرضا بختیاری با تاکید بر این‌ مساله که میزان ذخایر برف نیز ۹۰ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: از اکنون نگرانی‌ها برای سال آبی آینده آغاز شده است، چراکه باید گفت اگر شرایط نیز همانند امسال باشد قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.او با بیان این‌که از امروز سال آبی جدید شروع می‌شود، اظهار کرد: «در حال حاضر میزان ذخایر سدهای تهران نیز نسبت به سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.این در شرایطی است که سال گذشته میزان ذخایر سدهای تهران ۹۰۰ میلیون مترمکعب و امسال این عدد تنها ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.»

بختیاری اظهار کرد که علاوه بر افزایش بارندگی و بالارفتن ذخیره برق در تهران میزان صرفه‌جویی مشترکان نیز افزایش یابد تا بتوانیم چالش‌های پیش‌رو را پشت سر بگذاریم.

استان تهران بزرگترین پایگاه جمعیتی در کشور را دارد که در کنار آن هیچ رودخانه‌ پرآبی بنا نشده و منابع آب آن محدود گزارش می‌شود؛ علاوه‌بر این با داشتن سهم سرانه آب تجدید پذیرغیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است؛ این در حالیست که این میزان در کل کشور ۱۶۶۶ و در دنیا ۶۶۶۰ مترمکعب در سال است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *