سایت خبری پیام ما آنلاین | کارنامه سیاه محیط‌زیستی معدن بوکسیت شاهوار

کارنامه سیاه محیط‌زیستی معدن بوکسیت شاهوار





۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۴

کارنامه سیاه محیط‌زیستی معدن بوکسیت شاهوار

مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار توقف کامل معدن بوکسیت شاهوار در سمنان شد

کوه شاهوار غنی از مواد معدنی و ذخایر زیستی است اما چند سالی است که به دلیل در اولویت قرار گرفتن بهره‌برداری از مواد معدنی، حجم بالایی از تخریب زیستی در این منطقه به وجود آمده. مرکز پژوهشهای مجلس با ورود در این ماجرا خواستار توقف کامل فعالیت‌های این معدن شده است.

کوه شاهوار و منطقه «شاهرود_بسطام» غنی از مواد معدنی و آبی است. این منطقه سرشار از ماده معدنی بوکسیت است . علاوه بر این در همین حوالی 235 میلیون متر مکعب ذخیره آبی وجود دارد، این میزان معادل ذخیره مخزن سد کرج است. حال سوال اینجاست که معادن معدنی این منطقه از اولویت برخوردار است یا منابع آبی؟

از آنجایی که این منطقه خارج از مناطق تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد، صنعت و معدن با اخذ مجوز از منابع طبیعی کار بهره برداری از این معدن را در سال 91 به یک شرکت معدنی موسوم به بوکسیت تاش واگذار کرد.

این کار در همان زمان با اعتراض فعالان محیط زیست روبرو شد. آنها نسبت به تخریب قله شاهوار معترض بودند. چراکه شاهوار بلندترین قله البرز شرقی است که نزدیک به 4 هزار متر ارتفاع دارد و مبنا ومعدن آبساز دشت شاهرود و بسطام است. این ارتفاعات، در فلات کم آب ایران، تنها منابع آبی هستند که برف ها را ذخیره و چشمه سارها وجویبارها را جاری می کنند. همچنین آنطور که مهر می‌نویسد این کوه یکی از نقاطی به شمار می‌رود که کوهنوردان برای صعود به دماوند حتماً باید گواهینامه صعود به شاهوار را در پرونده خود ثبت کنند. به همین دلیل بسیاری معتقدند که این منطقه می‌تواند منبع درآمدزایی و جذب توریست‌های داخلی و خارجی باشد.

تبعات جبران ناپذیر زیست محیطی

با ادامه فعالیت این معدن، زمزمه‌های آلوده شدن آب هم به گوش رسید. اردیبهشت ماه امسال بود که مسوولان محیط زیست سمنان اعلام کردند این فعالیت‌های معدنی، علاوه بر تخریب شاهوار باعث آلوده کردن سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه شده و به همین جهت، پرونده این تخلف‌ها را به قوه قضایی ارائه کرده‌اند.

چندی پیش و بعد از اعتراضات زیاد در این خصوص، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، بیان کرد: تا بررسی های جامع انجام نشود این مطلب تایید یا رد نمی‌شود و برای اظهار نظر در این خصوص باید منتظر بمانیم تا کل طرح مدیریت و پایش شود.

در همین زمان است که مرکز پژوهش‌های مجلس به این قضیه، وارد می‌شود. اکنون در اواخر شهریور ماه این مرکز در گزارشی وضعیت این معدن را اینگونه بیان کرده است. 

معدن بوکسیت تاش واقع در استان سمنان و در نزدیکی روستای تاش است و از جمله معادن شرکت آلومینای ایران است. این شرکت زیر نظر سازمان توسعه صنایع معدنی ایران بوده و تنها تولید کننده پودر آلومینا در ایران است.

گزارش‌های اولیه نشان دهنده این است که فعالیت‌های معدنی بر کیفیت آب منطقه اثر گذاشته و باعث افزایش فلزات سنگین شده است. همچنین از زمان آغاز فعالیت‌های معدنی، میزان آب جاری شده از چشمه‌های شاهوار کاهش محسوسی داشته است. البته آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی به فلزاتی همچون سرب، نیکل، کروم و آرسنیک تاکنون به طور قطعی اثبات نشده است و نیازمند تشکیل تیم تحقیقاتی است. 

همچنین این منطقه محل ذخیره و تجمع آب‌های کارستی است. این آب‌ها که در سنگ‌های آهک جمع می‌شوند یکی از منابع آبی استراتژیک هستند. که با این معدن‌کاوی و انفجارهای صورت گرفته، خطر نابودی سنگ مخزن منابع آب وجود دارد.

علاوه بر ذخایر آبی در این منطقه پوشش گیاهی و گونه‌های بسیار نادری وجود دارد. این پوشش گیاهی نقش موثری در تثبیت خاک و جلوگیری از سیلاب دارند. همچنین گونه‌های جانوری خاصی در این ناحیه وجود دارد که همگی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

از بین رفتن مراتع،  در خطر قرار گرفتن حیات وحش، ایجاد گرد و غبار، از بین رفتن جاذبه گردشگری منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و چالش مدیریت باطله وایجاد سیلاب در اثر دپوی باطله در مسیر آب و دره‌ها از جمله خطرات زیست محیطی است که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره شده است.

دستور توقف فعالیت‌های معدنی

بر همین اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است این فعالیت معدنی سبب ایجاد چالش‌های جدی زیست محیطی شده و باید فعالیت معدن به طور کامل متوقف شود. و یک تیم تحقیقاتی برای بررسی آلودگی آب منطقه و خسارات ناشی از بهره برداری از آن صورت گیرد.

در این گزارش آمده است: بهره برداری از معادن باید بر مبنای توسعه پایدار صورت گیرد تا ضمن بهره‌برداری از مواد معدنی از وارد شدن آسیب به محیط زیست(آب، خاک و غیره)جلوگیری شود. در غیر اینصورت این آسیب محیط زیستی چندین برابر ارزش افزوده حاصل از بهره برداری از مواد معدنی، هزینه و خسارت بر جای می‌گذارد.

طبق این گزارش، این خسارت به دلیل بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی از سوی شرکت بهره‌بردار (آلومینای ایران)، ناهماهنگی بین صنعت ومعدن و محیط زیست و خلاهای قانونی است. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *