پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گل به خودی وزارت کشاورزی با اصرار بر خودکفایی

گل به خودی وزارت کشاورزی با اصرار بر خودکفایی





۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲

گل به خودی وزارت کشاورزی با اصرار بر خودکفایی

در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی بر طبل خودکفایی گندم می کوبد که بسیاری   از کارشناسان معتقدند با توجه به بحران آب در کشور، سیاست خودکفایی غلط است.

وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانههایی است که بیشترین ارتباط را با محیط زیست در زمینه کشت محصولات و مساله آب دارد. این پیوند نزدیک نیاز به هماهنگی این دو نهاد را پررنگتر میکند اما در برخی تصمیمات و اقدامات نه تنها  هماهنگی به چشم نمیخورد بلکه مساله ساز بودن اقدامات متضاد پرسش ایجاد میکند.

عباس کشاورز، معاون امور زراعت در وزارت کشاورزی دیروز در حاشیه همایش کشت، با تاکید بر حفظ تولید گندم و خودکفایی در این بخش در سال زراعی پیش رو، از افزایش تولید گندم خبر داد و گفت: پیشبینی میکردیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولید کنیم و به همین میزان هم انجام شد؛ در نتیجه همچنان نیازی به واردات گندم نداریم و درصورت مازاد، صادرات هم خواهیم داشت. «کشاورز» در حالی این اظهارات را بیان میکند که چندی پیش عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پانزدهمین کنگره ملی «علوم زراعت و اصلاح نباتات» از اظهارنظرهای اینچنینی در خصوص خودکفایی کشاورزی و صادرات محصولات غذایی به کشورهای دیگر گلایه و نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود. او با انتقاد از دفاع کردن از سیاست‌های خودکفایی گندم از سوی برخی مسوولان گفته بود: «وقتی می‌گویند می‌توان این حجم از غذا را در سرزمین ایران تولید کرد، کشور به جایی می‌رسد که بخشی از همین کشاورزی هم باید تعطیل شود.»

پیش از این نیز کلانتری در این خصوص گفته بود: «زمانی که کشور با این همه مسایل زیست محیطی، اقلیمی و کمبود آب مواجه است، صحبت از خودکفایی بی معناست.»

بر اساس آمارهای داده شده برای کشت هر کیلوگرم گندم ۱۳۰۰ لیتر آب نیاز است و محمدباقر سعادت عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم معتقد است برای اینکه مشخص شود که کشت این محصولات به صرفه است یا خیر. مراکز تحقیقاتی کشاورزی به آن جواب دهند.

سوال اینجاست با توجه به بحران آبی که همه فعالان محیط زیست نسبت به آن هشدار میدهند و با توجه به اینکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی به هدر میرود آیا در کشور ما این ظرفیت وجود دارد که کشت گندم را به حدی گسترش دهیم که بتوانیم آن را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *