سایت خبری پیام ما آنلاین | بهارستان در نقطه جوش

بهارستان در نقطه جوش





۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸

بهارستان در نقطه جوش

انتقادات تند نمایندگان از شرایط فعلی کشور

اصولگرایان دولت را هدف قرار دادند و اصلاح‌طلبان دیگر نهادها

افزایش مشکلات اقتصادی صدای نمایندگان را درآورده است.

ماه عسل دولت روحانی و مجلس دهم به پایان رسیده است. تا پیش از سال 97 به جز 70 تا 80 نماینده‌ عضو فراکسیون ولایی، بیش از 200 نماینده عضو دو فراکسیون امید و مستقلین در طول سه سال گذشته از حامیان دولت تدبیر و امید به حساب می‌آمدند.  با شروع سال جاری، مشکلات اقتصادی در کشور بیش از پیش شد. بی‌توجهی روحانی به خواست‌های حامیان خود در انتخابات  که  همان اصلاح‌طلبان بودند، باعث شد فراکسیون امید چتر حمایتی خود را از سر دولت بردارد. از سوی دیگر نمایندگان فراکسیون مستقلین که به علی لاریجانی، رییس مجلس نزدیک هستند، با بحرانی شدن شرایط و در نقطه ضعف قرار گرفتن دولت، سعی کردند تا حدودی از ساکنان پاستور فاصله بگیرند.  نتیجه این تنهایی دولت در مجلس استیضاح و برکناری دو وزیر و رای منفی نمایندگان به پاسخ‌های روحانی در جلسه سوال از او شده. با این حال نمایندگان به این میزان فشار بسنده نکرده و در هر فرصتی برای اعتراض به دولت استفاده می‌کنند. همانطور که روز گذشته پنج نماینده مجلس در نطق میان دستور و تذکر شفاهی، دولت و فراتر از آن را به باد انتقاد گرفتند.

اصلاح‌طلبان چه گفتند

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس یکی از تندترین نطق‌های میان‌دستور را ایراد کرد. او با اشاره به بی‌ارزشی واحد پول ایران و مشکلات اقتصادی شدید، از دستگیری وکلا، معلمان، دانشجویان و فعالان محیط‌زیستی در شرایط بحرانی امروز انتقاد کرد. به گزارش خانه ملت، او گفت که «با بسته نگه داشتن دهن منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است و با فساد و احکام ناعادلانه مدینه فاضله اسلامی که آرزوی آن را داشتیم نهادینه نکردیم.» او در بخشی از سخنانش با بیان اینکه «می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد» اضافه کرد که «می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی دانیم چه کسی مسوول اقتصاد است.» سلحشوری از رهبر انقلاب خواست که به مشکلات کشور ورود کنند تا «در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه ها کمک کنند.» او تاکید کرد که «در حوزه سیاست خارجی و نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است، نیاز به همه پُرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم، تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه گویی در این مورد بپردازند.» وی همچنین خواستار رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت نهادهای نظامی به پادگان‌ها، مبارزه جدی با فساد، حمایت از طبقات فرودست و پایان تحقیر زنان در جامعه شد.

غلامرضا حیدری، دیگر نماینده اصلا‌ح‌طلب مردم تهران هم گفت که یکی از ارکان نظام جمهوریت اعتماد عمومی است، به گونه ای که ارکان دیگر نیز به اتکای آرای عمومی استوار است، بنابراین جا دارد برای حل برخی معضلات داخلی و خارجی از مراجعه به آرای عمومی استفاده شود. وی با بیان اینکه در شأن نظام اسلامی نیست که هنوز نتوانسته رفع حصر و رفع ممنوع‌التصویری خاتمی و آزادی بسیاری از زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی را حل کند، اضافه کرد که به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه موسسات مالی، قاچاق کالا، بدهکاران بزرگ مالی، بازار ارز و سکه، خفه کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند. این نماینده با اشاره به حذف و حصر نخست‌وزیران، روسای جمهور، روسای مجلس و بسیاری دیگر گفت که ایران در شرایطی قرار گرفته که وضعیت معیشتی مردم هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب با نگاه منفی با دنیا مواجه شد که این نگاه منفی چه در روابط داخلی و چه خارجی موجب تنش و روابط حذف گرایانه شد. او خواستار این شد که خود را حق مطلق نپنداریم و آنچه را که با فکر ما تفاوت دارد، باطل نپنداریم.

اصولگرایان چه گفتند

نمایندگان اصولگرا هم روز گذشته انتقادات تندی نسبت به شرایط فعلی کشور به زبان آوردند که البته  دولت هدف اصلی انتقادات آن‌ها بود.

محسن بیگلری، نماینده اصولگرای مردم سقز و بانه با بیان اینکه متأسفانه مردم در زیر فشارهای اقتصادی تاب ادامه زندگی ندارند، خطاب به روحانی گفت که شما چطور شب سر بر بالین می‌گذارید وقتی مردم محتاج نان شب خود هستند.

هاجر چنارانی، نماینده اصولگرای مردم نیشابور هم گفت که چهل سال از انقلاب می‌گذرد لذا باید اندکی فکرد کرد که زمان آن نرسیده تا اندکی به مشکلات مردم، به سفره‌های خالی مردم، به دغدغه‌های مردم، به بحران‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد همه با همدیگر فکر کنیم و نگرش سیاسی را برای اولین بار بعد از اربعین انقلاب اسلامی ایران کنار بگذاریم.

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک هم گفت که وضعیت نابسامان اقتصادی ریشه در تظاهرات دی ماه سال گذشته ندارد، بلکه ناشی از اشکالات ساختاری اقتصاد و عملکرد نامطلوب اقتصادی دولت در پنج سال گذشته بوده، بنابراین در اقتصاد کشور باید ریل گذاری جدید صورت گیرد.

***

نمایندگان در ابراز عقاید آزادند

پس از نطق دو تن از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی، رییس فراکسیون ولایی مجلس در تذکری شفاهی گفت که به نظر وقتی افراد از رادیو صدای مجلس را می‌شنوند به اشتباه می‌پندارند که رادیو صدای مجلس کشورهای دیگر را گوش می‌دهند. کمر مردم خورد شده و در این جا به نظام توهین می‌شود.

علی مطهری، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به او گفت که نماینده‌ها در ابراز عقیده و نطق آزادند مگر آنکه شامل توهین و افترا شود، اگر کسی هم اعتقادی دارد باید در تذکر یا نطق بعدی جواب دهد لذا در مجلس هرکه نظر خود را خالی از توهین و افترا می‌تواند بیان کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *