پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرعشی: دولت 25میلیون رای را سوزاند

مرعشی: دولت 25میلیون رای را سوزاند





۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱

مرعشی: دولت 25میلیون رای را سوزاند

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است دولت با این چهره‌های فشل و بی‌انگیزه نمی‌تواند کشور را اداره کند

در روزهایی که خبرهایی مبنی بر اختلاف بین دو حزب اصلی حامی دولت روحانی منتشر می‌شود، حسین مرعشی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید تصمیم‌گیران اصلی در دولت دوازدهم در عرض یک سال 25 میلیون رای را سوزاندند.

به نظر می‌رسد اشاره او به محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور و محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه است. این دو نفر به ترتیب معاون سیاسی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه (که حسن روحانی را پدر معنوی آن می‌دانند) هستند که در دولت دوم روحانی به تصمیم‌گیرندگان اصلی تبدیل شدند. در عوض نقش اسحاق جهانگیری که در انتخابات ریاست جمهوری 96 به عنوان نامزد پوششی و در حمایت از روحانی کاندیدا شده بود، کمرنگ‌تر شد. مرعشی در این خصوص به ایلنا گفته که «انتخابات ۹۶ از جهت کاندیداتوری جهانگیری ضربه بزرگی به اصلاحات بود. به هرحال حضور جهانگیری در انتخابات ضررهایی را متوجه خود جهانگیری و جریان اصلاحات کرد. کاندیداتوری او تصمیم روحانی بود و همگان شاهد بودیم که به نفع او هم تمام شد اما برداشت من این است که تیم حلقه یک روحانی از کاندیدا شدن جهانگیری در انتخابات رنجیدند و در دوره دوم در شکل‌گیری دولت، جهانگیری کاملا به کنار رانده شد.» او البته تبعات این تصمیم را مستقیم به شخص رییس جمهور مربوط دانسته و اضافه کرده که «معاون اول اصالتا نقش مستقیم و قانونی برعهده ندارد جز اختیارات و تصمیماتی که رییس‌جمهور به او محول کند، بنابراین تا روحانی نخواهد جهانگیری نمی‌تواند نقش کارسازی در دولت ایفا کند. روحانی هم در شکل‌گیری دوره دوم دولت و یکسال اخیر اداره کشور علاقه‌مند بود جهانگیری نقش کمتری را در دولت داشته باشد. جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یک‌سال ۲۵ میلیون رای را بسوزانند.»

سخنگوی حزب کارگزاران همچنین با اشاره به جلسه سوال از روحانی در مجلس تاکید کرده که «روحانی باید پیام رای مجلس را بگیرد، مجلس پیام مردم را رساند. مردم بیش از این به روحانی رای نمی‌دادند. این رای منفی کاملا با رای مردم و گلایه‌های آن‌ها از دولت همراه بود. روحانی باید با افرادی با انگیزه و دولتی کارآمد به صحنه بیاید تا بتواند مسائل کشور را حل کند.» رییس جمهور سه‌شنبه گذشته برای پاسخ به پنج سوال اقتصادی نمایندگان در مجلس حاضر شد که به جز در پاسخ به سوالی در خصوص استمرار تحریم‌های بانکی، در دیگر موارد از قبیل بیکاری، قاچاق و نوسان بازار نتوانست نمایندگان را قانع کند.

حضور افراد بی‌انگیزه در دولت

مرعشی معتقد است انتقادات مردم از روحانی امروز بیشتر معیشتی است تا سیاسی. مشکلاتی که به گفته او ناشی از حضور «چهره‌های فشل و بی‌انگیزه» در دولت است. معاون رییس دولت اصلاحات گفته «قیمت‌ها به شدت افزایش یافته، مردم چگونه باید مخارج خود را تامین کنند؟ دولت باید کشور را جدی‌تر اداره کند.»

مرعشی یکی از مواردی را که دولت در آن منفعل عمل کرده، تدوین نکردن برنامه‌ای مشخص برای مقابله با اثرات خروج آمریکا از برجام دانسته و اضافه کرده که «خیلی روشن این سوال را مطرح می‌کنم چرا دولت و مسوولان عالی رتبه نظام قبل از خروج آمریکا از برجام در خصوص نحوه تعامل با این چالش تصمیم روشن نگرفتند؟ چرا ما که نمی‌خواستیم از برجام خارج شویم این قدر هزینه دادیم و برای اروپا شرط گذاشتیم؟» او ادامه داده که «چه دلیلی داشت این همه به اقتصاد کشور شوک وارد کنیم که حتی قبل از شروع تحریم‌ها اثرات آن را بر اقتصاد ببیینیم و ارزش پول ملی ما یک سوم شود؟ آقایان باید این مسائل را پاسخ دهند کشورداری که این چنین نیست و هماهنگی و وحدت می‌خواهد. در شورای عالی امنیت ملی مطلقا در خصوص تعامل نسبت به خروج آمریکا بحث نشده و گزارشی برای  رهبری نرفته و نظر ایشان پرسیده نشده است.»

آتش به جان اقتصاد ایران

نرخ دلار از مرز 12 هزار تومان عبور کرده. سکه هم که در هفته‌های گذشته به کانال زیر چهار میلیون تومان رسیده بود، از چهار میلیون و 500 هزار تومان هم رد شده. براساس گزارش مرکز آمار ایران در مردادماه امسال هیچ جنسی در گروه خوراکی‌ها نسبت به تیر کاهش قیمت نداشته. وضعیت بازار خودرو و لوازم خانگی هم چنان آشفته است که کار به ورود مجلس کشیده. مرعشی این اتفاقات را مانند آتشی دانسته که به جان اقتصاد ایران افتاده که «عده‌ای روی آن بنزین و گازوئیل می‌ریزند.» از نظر سخنگوی حزب کارگزاران، این عده کسانی هستند که «فکر می‌کنند شکست دولت، شکست نظام نیست.» وی معتقد است «آینده نظام کاملا وابسته به عملکرد دولت است و موفقیت این دو از هم جدا نیست.»

اتحاد کشور به هر قیمتی

مرعشی که پیش از این گفته بود ایران مهم‌تر از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است، این بار هم با گفتن اینکه «امروز اختلافات در کشور سم مهلکی برای تمامیت ارضی و وحدت ایران است این یعنی فراتر از نظام» تاکید کرده «دولت باید همه آدم‌هایی که به درد مملکت می‌خورند را به کار بگیرد. اینکه افراد را بر مبنای فتنه،‌ گرین کارت، دوتابعیتی یا جناحی، دسته‌بندی کنیم، غلط است. این تقسیم‌بندی‌ها باید کنار گذاشته شود و کارآمدترین پاک‌ترین و پرنشاط‌ترین افراد جمع شوند و با دولت در تماس باشند.» او البته در اینجا هم پیکان انتقادات را به سوی روحانی گرفته و گفته «این سوال از رییس‌جمهور وجود دارد که چرا دعوت مجلس برای جلسات خصوصی را نپذیرفته؟ مجلس مطرح کرده بیش از پنج ماه است از روحانی خواسته در جلسه‌ای خصوصی شرکت کند اما روحانی نپذیرفته است. چرا این اتفاق رخ داده است؟ در چنین شرایط سختی چرا باید این فاصله بین مجلس و دولت و در مجموع قوا باشد؟»

***

* اگر روحانی موقعیت مجلس دهم را که اکثریت مطلق نداشت می‌شناخت، دولت تنها برنده مجلس می‌شد. اما امروز مجلس یک بازنده دارد آن هم دولت است.

* خاتمی درحال حاضر می‌توانست پیام‌آور صلح ایران در عرصه‌های بین‌المللی و کمک خوبی برای نظام باشد. به زعم من محدودیت‌های او کم نمی‌شود و من به این موضوع اصلا خوشبین نیستم.

* سیاست‌مداران ما باید بدانند کی وقت رقابت است و کی وقت همکاری.

*  مسوولان رسمی و رییس‌جمهور پشت تریبون بپذیرند ما مشکل و بحران داریم؟ خب معلوم است در چنین شرایطی آمریکا تحریم‌ها را افزایش می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *