پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفس محیط زیست از آتش زدن زمین‌های کشاورزی گرفت

نفس محیط زیست از آتش زدن زمین‌های کشاورزی گرفت





۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲

نفس محیط زیست از آتش زدن زمین‌های کشاورزی گرفت

هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود 56 هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می سازد

اینبار دود آتش زدن کاه و کلشت زمین‌های کشاورزان گیلانی به هوا برخواسته است. اقدامی خلاف قانون که مدتهاست بین زمین داران رواج دارد. 

معاون خدمات شهری شهرداری رشت بعد از خبر آتش زدن زمین‌های کشاورزان گیلانی، اعلام کرد: «کاه و کلش باقی مانده از عملیات برداشت برنج، به عنوان کود آلی برای زمین‌های کشاورزی محسوب می‌شود و سوزاندن آن هیچ فایده‌ای برای مزارع و کشاورزان ندارد.»

 رسم آتش زدن باقیمانده ساقه گیاهان در کشتزارها ( بیشتر کشتزارهای گندم و جو ) درپایان فصل برداشت محصولات، تقریبا در بین تمامی کشاورزان رایج است. تا جایی که گاهی شعله‌های آتش و دود ناشی از آن کل منطقه را فرا می‌گیرد. آنها برای این کار دلایل مختلفی بیان می‌کنند. 

کشاورزان برای استفاده مجدد از زمین، می‌خواهند زمین را خالی و پاک از بقایای محصولات زراعی قبلی کنند، این گیاهان را به آتش می‌کشند تا به گمان خود زمین را برای کشت جدید آماده کرده و عملیات شخم زنی را آسان‌تر کنند و همچنین به نوعی آفات را هم کنترل کرده باشند. حتی برخی گیلانی‌ها معتقدن برای از بین بردن آفت کرم ساقه‌خوار برنج، بعد از برداشت محصول باید حتما زمین را آتش زد.

56هزار تن دی‌اکسید کربن در هوا

مدتهاست برای تفهیم این موضوع به کشاورزان تلاش می‌شود. به گفته ایوب ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود 56 هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می سازد.

از دیگر مضرات این آتش سوزی این است که در این عمل ظرفیت نگهداری آب از بین می‌رود، رطوبت خاک کم شده و فرسایش خاک افزایش می‌یابد. از سوی دیگر با توجه به بالا رفتن دمای کره زمین در چند دهه اخیر به علت سوخت وسوز مواد فسیل، این آتش سوزی وسیع در افزایش آلایندهای زیست نقش پررنگی دارد.

همچنین به گفته شادلو، رییس اتحادیه باغداران ، این موضوع (آتش سوزی) سبب می‌شود، از ظرفیت کلش‌ها و کاه‌ها برای اینکه مورد استفاده دام قرار بگیرند و از آن برای تولید کود استفاده شود، بی‌بهره بمانیم. 

120سال زمان برای تولید یک سانتی‌متر خاک

آنطور که تابناک می‌نویسد طبق تحقیقات دانشمندان برای تولید یک سانتیمتر خاک حاصلخیز به مدت هشتاد الی صد و بیست سال زمان لازم است ؛ از طرفی یکی از عواملی که باعث فرسایش خاک می باشد حرارت و گرما می باشد حال ما با آتشزدن خاک باعث از بین رفتن مواد مغذی سطحی خاک می گردیم که پس از بین رفتن این مواد بعدا می خواهیم با انواع و اقسام کود های شیمیائی که خود می توانند باعث آلودگی خاک و از بین رفتن مرغوبیت محصول گردند جبران کنیم.

جریمه متخلفین

مسوول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان، درباره قوانین مقابله با آتش زدن زمین های کشاورزی می‌گوید: در اسناد بالا دستی قانون به این موضوع پرداخته و آن را جرم اعلام کرده است. 

در اصل 50 قانون اساسی  فعالیت هایی که سبب آلودگی محیط زیست و تخریب غیر قابل جبران آن می شود، ممنوع اعلام است.

در ماده 688 قانون قانون مجازات اسلامی هر گونه اقدام علیه بهداشت عمومی، جرم تلقی می‌شود.

در ماده 20 قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت ممنوع است.

هنوز در کشور ما کشاورزان زیادی هستند که با روش‎های منسوخ قدیمی مبادرت به کشت و برداشت محصولات می‎کنند. البته در این میان نمی‎توان انگشت اتهام را تنها به سوی کشاورزان نشانه گرفت و با روش‌های قهری دستگاه قضا با آنها برخورد کرد. به گفته رییس اتحادیه باغداران، کشاورزان در این زمینه نیاز به حمایت دارند تا بتوانند نگاه‌ منطقی به پروسه کاشت، داشت و برداشت داشته باشند و در نتیجه فعالیت‌های آنها بتوانیم استفاده حداکثری از محصولات زمین کرده و آسیب کمتری به منابع طبیعی وارد کنیم.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *