پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنوب‌شرق ایران تا 30 سال دیگر خشک می‌شود

جنوب‌شرق ایران تا 30 سال دیگر خشک می‌شود





۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲

جنوب‌شرق ایران تا 30 سال دیگر خشک می‌شود

مدیر کل منابع طبیعی کرمان: در 40 سال گذشته کارهایی کردیم که بیابان‌زایی تشدید شده است

وضعیت منابع آبی هرروز بدتر می‌شود. در تازه‌ترین اظهارات مدیر کل منابع طبیعی کرمان اعلام کرده است به دلیل کم آبی، آینده شهرهای کویری در خطر است.

مدیر کل منابع طبیعی کرمان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل این اداره کل برگزار شد در پاسخ به سوال «پیام ما» گفت: این موضوع که ایران تا 50 سال آینده به دلیل فقر آبی محل سکونتگاه نخواهد بود، کاملا جدی و درست است و این وضعیت در استانهایی همچون یزد و کرمان زودتر رخ خواهد داد.

به گفته مهدی رجبی‌زاده ، در استانهای کرمان و یزد بین 20 تا 30 سال دیگر به دلیل نبود آب و گرد و غبار مهاجرت رخ خواهد داد و لازم است این خطر از هم اکنون گوشزد شود تا در روند سیاست‌ها تغییر جدی ایجاد شود.

او معتقد است، باید به دلیل نبود آب بسیاری از کشت‌ها تعطیل شود و  گفتن اینکه 25 درصد باغات کشور در کرمان است، دیگر افتخاری ندارد و باید این آمار را پایین بیاوریم.

تعدیل شرایط

رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار پیام ما، در خصوص اینکه «چرا با وجود اجرای طرح‌هایی همچون مالچ پاشی و جنگل کاری در سال گذشته، امسال تعداد روزهای گرد و غباری شهر کرمان افزایش یافت»، گفت: ما با اقدامات انجام شده تنها می‌توانیم شرایط جوی شهر را تعدیل کنیم اما هرگز نمی‌توانیم بگوییم که کارهای انجام شده می‌تواند از تعداد روزهای گرد و غباری سال‌های آینده کم کند.

به گفته رجبی‌زاده، 63 درصد اقلیم ایران،خشک و فراخشک است و استان کرمان نیز به دلیل هم‌مرزی با کویر، از بادها و گرد و غبار سهم بیشتری دارد.

او می‌گوید: ما با شناسایی کانون‌های حساس گرد و غبار سعی می‌کنیم از مراکز سکونتگها و مراکز اقتصادی حفاظت کنیم و سعی داریم تا از شدت گرد و غبار در استان کم کنیم. 

مدیرکل منابع طبیعی کرمان معتقد است: در 40 سال گذشته به دلیل اقدامات نادرست از جمله تخریب‌ها و تصرفات، هجوم دام‌ها و بهره برداری بی‌رویه از منابع آبی، بیابان زایی تشدید شده است و اکنون تنها هنر ما این است که از سرعت این روند بکاهیم. 

نیاز 15 میلیارد تومانی برای مالچ پاشی

رجبی‌زاده در این نشست همچنین گفت: در استان کرمان حدود 4.7 دهم هکتار اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی است و بالاترین سطح مالچ پاشی را سال گذشته در استان انجام دادیم که تقریبا 30 میلیارد تومان بود.

به گفته او، مالچ را دولت به صورت رایگان می‌دهد اما هزینه حمل و توزیع را باید خودمان تامین کنیم. ما 15 میلیارد تومان نقد نیاز داریم تا بتوانیم مجدد عملیات مالچ را در مهر شروع کنیم و الا عملیات مالچ در شرق استان متوقف می‌شود.

رجبی زاده می گوید: تاکنون در شرق استان 2500 هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است در حالیکه یک ملیون و200  هکتار در استان تحت تاثیر منابع بادی هستند و نیاز به مالچ پاشی دارند. در تاریخ منابع طبیعی بالاترین سطح مالچ پاشی شده 300 هزار هکتار بوده است.

در بحث مالچ پاشی نیاز است از توان مردمی و بخشهای غیر دولتی استفاده شود.

 میانگین بارش در کرمان

رجبی‌زاده گفت:  با تغییر اقلیم شاهد کمبود بارش، از بین رفتن پوشش گیاهی و نابودی جنگل‌های طبیعی هستیم. باید به سمتی بریم از همین حداقل بارش استفاده کنیم. اکنون میانگین بارش در استان 125 میلیمتر است، در این شرایط میانگین بارش کشور 240 میلیمتر است. 

به گفته او، در استان کرمان، تنها منبع آبی که می‌توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم بارش‌ها است. باید روان‌آب‌ها را مدیریت کنیم و اکنون در استان حجم روان‌آبها 2 و نیم میلیارد متر مکعب است و با هر بارش 50 میلیون متر مکعب به سفره‌های آب زیر زمینی  اضافه می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *