پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راه‌های مقابله با بحران آب

راه‌های مقابله با بحران آب





۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷

راه‌های مقابله با بحران آب

دیدگاه

در دهه 70میلادی ایالات متحده آمریکا درگیر خشکسالی شد به‌طوری‌که کف بزرگ‌ترین مخازن سدشان معلوم بود. اما ببینید آن‌ها چه کار کردند؛ اقتصاد آمریکا از 1985 تا 2015، چهار برابر شد، جمعیتش هم تقریباً دوبرابر شد اما مصرف آب آن‌ها در سال 2015 اندکی از سال 1985 کمتر است. راهکار این کشور برای ایجاد چنین تغییری لوازم کاهنده مصرف آب، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و بازچرخانی فاضلاب بوده است. اصلاً کار عجیبی انجام ندادند برای همین امید دارم تا وضعیت ایران هم درست شود. 

وضعیت در استرالیا بسیار بدتر از آمریکا بود. این کشور تقریباً به 15سال خشکسالی مداوم برخورد به‌طوری‌که شرایطشان هم بسیار مشابه ما بود؛ کشاورزی‌شان قبول نمی‌کرد که آب زیادی مصرف می‌کنند. وضعیت آن‌ها به جایی رسید که نخست‌وزیر این کشور تصمیم می‌گیرد مدیریت این مساله‌را خودش برعهده بگیرد. آن‌ها از بهترین دانشگاه‌های استرالیا بهترین آدم‌ها را گرفتند و یک سازمان جدیدی راه انداختند. این سازمان کاری که می‌کرد این بود که به‌طور دقیق پیشبینی می‌کرد از هر بارانی که می‌آید در هر ایستگاه چقدر آب می‌گیرند. آن‌ها در 30سال، 20میلیارد دلار هزینه کردند تا بتوانند مساله آب را حل کنند.

برای حل بحران آب زمان اصلا زیادی نداریم وقتی به جایی برسیم که مساله حل نشود جابه‌جایی جمعیت به وجود می‌آید برای مثال امسال اگر نتوانیم کاری کنیم قطعاً در زابل این اتفاق می‌افتد چون امسال سه درصد پارسال آب وارد این شهر شده. همین اتفاق در سال 1341 رخ داد و جابه‌جایی جمعیت به سمت گرگان رخ داد.برداشت خودم برای زمانی که برای حل مساله در ایران داریم روی 5 سال است. اکنون در سال چیزی بین 15 تا 20میلیون مترمکعب از منابع آب تجدیدپذیر ما کم می‌شود، چیزی حدود 80میلیارد آب داریم که ته مخزن آن هم لجن و آب شور است به همین دلیل می‌گویم 5 سال. اگر در این 5 سال مساله را حل کنیم که موفق شده‌ایم. اما اگر چنین اتفاقی نیافتد دیگر باید به آسمان نگاه کنیم، اگر باران آمد آب داریم، اگر باران نیاید جمعیت جابه‌جا می‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که دیگر جمعیت زیادی در اردبیل و شمال زندگی کنند./ خبرآنلاین

معاون سازمان حفاظت محیط‍‌زیست

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر