پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاه امنیتی به محیط‌زیست ممنوع

نگاه امنیتی به محیط‌زیست ممنوع





۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۲

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

نگاه امنیتی به محیط‌زیست ممنوع

دولت در حالی برای نجات محیط‌زیست دست یاری به سوی مردم دراز کرده که به اعتقاد رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تا زمانی که نگاه امنیتی به فعالان این حوزه وجود داشته باشد، چنین امری امکان‌پذیر نیست.

عیسی کلانتری که روز گذشته برای شرکت در مراسم بزرگداشت دو محیط‌بان شهید به کرمان سفر کرده بود، در جلسه شورای اداری این استان اگرچه گفت که «بدون همکاری و همیاری مردم ما قادر نخواهیم بود محیط‌زیست ایران را حفظ کنیم» اما تاکید کرد که  دستگیری تعدادی از فعالان محیط‌زیست در سال گذشته لطمه شدیدی به تشکل‌های مردمی این حوزه وارد کرده. به گفته او این اتفاق باعث شده بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست به دلیل ترس از بازداشت، از فعالیت در این حوزه پرهیز کنند.

اشاره رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به دستگیری تعدادی از فعالان محیط‌زیست در بهمن سال گذشته است. در این ماه غلام‌حسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران علت بازداشت تعدادی از فعالان حوزه یاد شده را «دادن اطلاعات به بیگانگان» عنوان کرد. در همین حال کلانتری خرداد امسال گفت که «هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن فعالان محیط‌زیستی وجود ندارد و بر اساس تشخیص هیات چهارنفره هیات دولت متشکل از وزیر دادگستری، وزیر کشور،  معاون حقوقی رییس جمهور و وزیر اطلاعات، این افراد باید آزاد شوند.» با گذشت دو ماه از این اظهارات اما محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هفته گذشته خبر از ادامه بازداشت فعالان محیط‌زیست داد. این اتفاقات به اعتقاد رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست باعث شده تشکل‌های مردمی این حوزه بلاتکلیف بمانند و ندانند آیا فعالیت در حوزه محیط زیست جرم است یا خیر. 

دست قوه‌قضاییه است

در شرایطی که مشکلات محیط‌زیستی روز به روز در ایران بیشتر می‌شود، چگونه باید به مردم این اطمینان داده شود که با حضور در تشکل‌های مردمی محیط‌زیست مشکلی برایشان پیش نمی‌آید؟ کلانتری در پاسخ به این سوال «پیام ما» می‌گوید که «همه چیز دست قوه‌قضاییه است.» او اضافه می‌کند که در قضیه بازداشت فعالان محیط‌زیستی، از سازمان متبوعش خواسته شده که دخالت نکند. 

رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در حالی اینگونه پاسخ داد که رضا جزینی‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان کرمان هم در مراسم بزرگداشت محیط‌بانان شهید از همه نهادهای کشور خواست که به محیط‌زیست نگاه امنیتی نداشته باشند. او گلایه کرد که « تا کسی وارد حوزه محیط‌زیست شد و یا خواست به ما کمک کند، با انگ سیاسی، اقتصادی و یا اخلاقی او را از میدان بیرون کردیم. این کارها به ضرر محیط‌زیست کشور است.» اگرچه او به طور مشخص منظور خود را بیان نکرد اما شاید اشاره او به ماجرای ورود و خروج کاوه مدنی، معاون پیشین عیسی کلانتری باشد.

محیط‌زیست قربانی توسعه شده است

کلانتری همچنین در شورای اداری استان کرمان گفت که توسعه پایدار چهار اصل دارد. اقتصاد، نفع عمومی، حفظ محیط زیست و حفظ حق آیندگان. ما دو مورد آخر را فراموش کردیم. او با بیان اینکه حقوق نسل‌های آینده در کشور ما قربانی شده است گفت که «محیط‌زیست را قربانی توسعه کرده‌ایم.»  به گفته او در حالی که باید مصرف از منابع آب تجدیدپذیر حداکثر 40 درصد باشد، در ایران 110 درصد از منابع تجدیدپذیر برداشت شده. همچنین سرانه مصرف انرژی در ایران 8.5 برابر کشورهای پیشرفته است.

***

سرنوشت بدی در انتظارمان است

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از شرکت در مراسم بزرگداشت دو محیط‌بان شهید استان کرمان در پاسخ به این پرسش «پیام ما» که «شما نسبت به بحران آب هشدارهای زیادی دادید، چه راهکاری برای گذر از این بحران وجود دارد؟» گفت که تنها راه صرفه‌جویی در مصرف آب است. از کشاورزی گرفته تا صنعت و شرب. عیسی کلانتری اضافه کرد که باید پای این که مجوز ایجاد صنایع آب‌بر را در استان‌های خشک ندهیم، بایستیم.  او با بیان اینکه «آینده ایران در دست ما است» تاکید کرد که اگر صرفه‌جویی کنیم، توان مدیریت بحران را داریم. اما اگر به روال گذشته آب مصرف کنیم، مطمئن باشید که آینده بدی در انتظار ما است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *