سایت خبری پیام ما آنلاین | افزایش روزهای آلوده به «ازون»

افزایش روزهای آلوده به «ازون»





۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹

افزایش روزهای آلوده به «ازون»

مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوا: باید منتظر کم شدن شدت تابش خورشید باشیم

گزارش‌ها نشان می‌دهد روزهای تابستانی آلوده به «ازون» افزایش یافته است. مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معتقد است این موضوع موقتی است و با کاهش شدت تابش خورشید، میزان این آلاینده در هوا هم کاهش می‌یابد.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت‌هوا نشان می‌دهد تعداد روزهایی که هوای تهران توسط «ازون» آلوده بوده امسال نسبت به سال پیش به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و در حالی که پارسال هوای پایتخت فقط برای 7 روز درگیر آلایندگی «ازون» بوده، از ابتدای امسال تاکنون تعداد روزهای آلوده «ازون» به 15 روز رسیده است. 

«ازون» خوب از ورود اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به زمین جلوگیری می‌کند و «ازون» در سطح زمین و یا «ازون» بد که به عنوان آلاینده از آن یاد می‌شود، جزو آلاینده های ثانویه است.آنطور که همشهری گزارش می‌دهد این «ازون» ثانویه توسط واکنش‌های شیمیایی در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و به همین علت، میزان «ازون» در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است.

طبق گزارش سازمان محیطزیست آمریکا، زمانی که آلاینده‌ها (خودرو، کارخانه و غیره) با نور خورشید واکنش نشان دهند، «ازون» در هوا تولید می‌شود. پس هرچه آلاینده یا شدت تابش نورخورشید بیشتر شود، «ازون» هوا هم بالا خواهد رفت. 

آلاینده‌ها و گرما افزیش موازی داشته‌اند

در خصوص چرایی افزایش «ازون» در هوا در کشورمان، این سوال پیش می‌آید که آیا شدت آلاینده‌های هوا بالا رفته یا روزهای گرم و شدت تابش خورشید بیشتر از سال‌های قبل شده است. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه گفته است: «متاسفانه طی یک دو سال گذشته غلظت «ازون» بالا رفته که منشا آن خودرویی است.»

حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در فروردین ماه امسال، با بیان اینکه به احتمال زیاد امسال(97) شرایط کیفی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب نخواهد بود، گفته بود: ممکن است طی امسال شاهد افزایش روزهای آلوده و ناسالم هوای شهر تهران در مقایسه با سال گذشته باشیم. این در شرایطی است که هوای پایتخت در ۱۵ روز از سال بطور معمول پاک است که بیشتر این روزهای پاک نیز مربوط به فروردین ماه هستند که متاسفانه نوروز امسال هوا اینطور نبود.

در سوی دیگر این ماجرا، نور خورشید و گرمای هوا است که مطالعات مختلف در خصوص تغییراقلیم نشان می‌دهد دمای کشور هم افزایش داشته است. فرودین ماه امسال بود که پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کل کشور از افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوای کشور خبر داد. به همین دلیل با افزایش دمای هوای کشور و افزایش روزهای گرم تابستانه، افزایش روزهای آلوده به «ازون» دور از انتظار نیست.

«روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران» هم از این وجه قضیه دفاع می‌کند و علت را بیشتر همین موضوع می‌داند. او معتقد است از آنجا که ذرات معلق در هوا کاهش یافته پس شدت نور خورشید بیشتر شده و این وضعیت به وجود آمده است. روشنی به پیام ما می‌گوید: آلاینده «ازون» برای تشکیل به نور خورشید احتیاج دارد و زمانی که شدت تابش خورشید افزایش یابد شرایط برای تولید «ازون» مهیا می‌شود. به گفته او، در هوای تهران دو نوع آلاینده، گازی و ذرات وجود دارد و از آنجا که ذرات معلق در هوا کم شده‌اند پس خورشید با شدت بیشتری تابیده است. او البته آلاینده‌های گازی همچون اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها را مقصر می‌داند و می‌گوید: این آلاینده‌های گازی معمولا از تبخیر آلاینده‌های سوخت و افزایش احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها به وجود می‌آید که این موضوع نه در کشور ما بلکه در همه دنیا فراگیر شده است.

مدیر واحد پایش معتقد است برای کم کردن روزهای آلوده به «ازون» باید خوراک آن راکم کنیم اما به اعتقاد او، در این وسط تابش خورشید سهم بیشتری در ایجاد آلایندگی «ازون» داشته است. به همین دلیل این موضوع موقتی است و با کم شدن شدت تابش خورشید این موضوع هم مرتفع خواهد شد.

خطرات «ازون»

مطالعات اروپایی نشان داده‌اند حدود 40 درصد «ازون» در بینی و حنجره جذب می‌شود و 60 درصد آن به عمق ریه می‌رسد و سبب مشکلات تنفسی متعددی نظیر حمله‌های آسمی، کاهش عملکرد ریه و بیماری‌های ریوی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *