سایت خبری پیام ما آنلاین | محیط‌زیست؛ شکست خورده بازی صنعتی‌ها

محیط‌زیست؛ شکست خورده بازی صنعتی‌ها





۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

محیط‌زیست؛ شکست خورده بازی صنعتی‌ها

بیشترین آمار اشتغال‌زایی در استان‌های کویری بر دوش صنعت است

به گفته رییس سازمان محیط زیست،در صورت اجرای درست قوانین زیست محیطی در کشور، 80 درصد از صنایع کشور تعطیل خواهد شد. 

عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست روز پنجشنبه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که در محل مجلس قدیم برگزار شد گفت: اگر بخواهیم قوانین محیط زیست را اجرا و به آن عمل کنیم بیش از 80 درصد ازصنایع کشور از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی تعطیل خواهند شد، به گفته او، از نظر قوانین محیط زیستی عسلویه و پالایشگاه تهران باید همین امروز تعطیل شوند. کلانتری می‌گوید: به عنوان مثال اصفهان آبی برای خوردن و شرب ندارد و در این زمینه مشکل دارد اما صنایعی در اصفهان مشغول فعالیت هستند که میزان مصرف آب آنها بسیار بالا است.

استقرار صنایع آب‌بر در کویر

طبق تبصره یک ماده 12 قوانین زیست محیطی، احداث‌ نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانجات‌ پتروشیمی‌، کارخانجات‌ صنایع‌ نظامی‌، فرودگاهها و ترمینالهای‌ بارگیری‌، موکول‌ به‌ رعایت‌ ضوابط‌ و معیارهای‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ از لحاظ‌ محل‌ استقرار هستند. از نظر محیط زیست، وقتی در شهرهایی همچون کرمان، شیراز و اصفهان، آب شرب و تجدید پذیر محدودیت دارد و رو به کاهش است، درست و عاقلانه نیست این آب به توسعه صنایع اختصاص یابد، موضوعی که هم اکنون در شهرهای کویری در حال رخ دادن است. در حال حاضر صنایعی همچون ذوب آهن اصفهان، صنایع فولاد کرمان و پتروشیمی شیراز به عنوان صنایع بسیار آب بر در مناطق کم آب، توجیه زیست محیطی و آمایشی ندارند.

کاهش چشم‌گیر آب‌های زیر زمینی

به گفته کلانتری، کشورمان ۱۱۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر را برداشت می‌کند این در حالی است که این نوع رفتار معنای واقعی خودکشی است چرا که کشورها تنها باید ۴۰ درصد این منابع را مصرف کنند. همین موضوع سبب شده که طی 5 سال گذشته، میزان آب‌های تجدیدپذیر ایران از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به زیر ۱۰۰ میلیاردمترمکعب رسیده که نشان‌دهنده وضعیت نامساعد آبی کشور است. با وجود کاهش آب سفره‌های زیر زمینی در کشور و مواجه بسیاری از شهرها با بحران آب و مخصوصا نبود آب شرب، باز همچنان صنعت در مناطق کویری سهم آب خود را از سفره‌های آب زیر زمینی و سدها بر می‌دارد این در حالی است که این صنایع باید در مناطق کویری تعطیل شوند یا در صورت تمایل به توسعه باید از آب‌های بازچرخانی شده استفاده کنند یا به شهرهای ساحلی منتقل شوند، اقدامی که در کشور ما رخ نمی‌دهد.

17میلیون نفر به آب دسترسی ندارند

آنطور که مهر چندی پیش در گزارشی اعلام کرد، صنعت در برخی استان ها مانند آذربایجان شرقی دارای 37.7 درصد از کل اشتغال زایی منطقه است. این سهم در استان اصفهان 41.4 درصد، البرز 44 درصد، تهران 37.3 درصد، چهارمحال و بختیاری 39.6 درصد، قم 43.4 درصد، مرکزی 40.3 درصد و یزد 47.8 درصد است. با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم که شهرهای کویری و بی‌آبی همچون قم، اصفهان، مرکزی و یزد در حالی صنعت رو به رشدی دارند که منابع آبی در این شهرا رو به اتمام است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *